Hoidon tarpeen arvio ohjaa oikean hoidon piiriin
Jokainen terveydenhuoltoon yhteyttä ottava on arvioinut, että tarvitsee jonkinlaista apua tai hoitoa. Mutta mitä tarkoitetaan sillä, kun terveydenhuollon ammattilainen tekee hoidon tarpeen arvion esimerkiksi vastaanotolla, yhteispäivystyksessä tai Päivystysapu 116117 -puhelinpalvelussa?
Oikea hoito oikeaan aikaan oikeassa paikassa – tähän terveydenhuollossa aina pyritään. Näin ollen erilaisia vaivoja on järkevää hoitaa terveydenhuollon eri toimipaikoissa. Lääkärin antama hoito yhteispäivystyksessä poikkeaa monella tapaa lääkärin vastaanotosta terveyskeskuksessa tai vaikkapa työterveydessä.
Yhteispäivystys on niitä potilaita varten, joiden hoito ei voi odottaa seuraavaan päivään hengen tai terveyden vaarantumatta. Päivystyksessä hoidetaan kriittiset ja akuutit tilanteet ja annetaan ensiapua kiireellistä hoitoa vaativiin oireisiin. Vastaanotoilla puolestaan hoidetaan sellaiset asiat, joiden selvittelyyn ehkä vaaditaan hieman pidempi aika ja siellä pystytään paneutumaan potilaan asioihin päivystystä kokonaisvaltaisemmin. Potilaan ohjautuminen väärän palvelun pariin johtaa usein siihen, että potilas ei saa tarvitsemaansa apua ja hän joutuu hakeutumaan saman asian takia uudelleen toiseen paikkaan.
Yksilöllinen arvio tutkittuun tietoon perustuen
Terveydenhuollon ammattilainen tekee hoidon tarpeen arvion lääketieteellisin perustein ja käyttää työssään apuna tutkittuun tietoon perustuvia, valtakunnallisia ohjeistuksia. Hoidon tarpeen arviointi tehdään aina yksilöllisesti jokaiselle potilaalle hänen tilanteensa huomioon ottaen. Suunnitelma hoitoon hakeutumisesta tehdään yhteistyössä potilaan kanssa.
Hoidon tarpeen arvion perusteella potilas ohjataan hänelle tarkoituksenmukaisimpaan hoitopaikkaan. Aina ei tarvitse hakeutua vastaanotolle, vaan asia voi hoitua esimerkiksi puhelun tai digitaalisen kontaktin avulla. Joskus tilanne ratkeaa hyvillä kotihoito-ohjeilla. Hoidon tarpeen arviointiin kuuluu oleellisena osana myös ohjata potilasta siinä, millaiset oireet ja tilanteet vaativat uutta yhteydenottoa, hakeutumista päivystykseen tai soittoa hätäkeskukseen.
Tanja Isoaho
sairaanhoitaja YAMK, hanketyöntekijä
yhteispäivystys