Soiten kattavat digipalvelut ja digituki Keski-Pohjanmaalla
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite tarjoaa asukkailleen kattavan määrän erilaisia digipalveluita ja digitaalisia yhteydenottokanavia. Meihin voi esimerkiksi ottaa yhteyttä chat-palvelun kautta tai laittaa viestiä viestipalvelussa sekä tehdä sähköisen ajanvarauksen tai täyttää oirearvion. Tutustu laajaan digipalveluvalikoimaamme DigiSoiten verkkosivuilla digisoite.fi.
Digipalvelut parantavat sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuutta, koska niiden käyttö on ajasta ja paikasta riippumatonta. Lisäksi on hyvä huomioida, että digipalvelut ovat käyttäjälleen maksuttomia. Digipalveluita käyttäessään asiakas on myös aktiivisemmassa roolissa ja esimerkiksi tuottaa tietoa monipuolisemmin perinteiseen läsnä asiointiin verrattuna.
Terve Suomi -tutkimuksen 2022–2023 mukaan vuonna 2022 Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaista 83,4 % kuitenkin koki huolia ja esteitä sähköisten palveluiden käytössä. Koko maan tasolla sama luku oli 77,4 %.
Digitukea siis selvästi kaivataan. Digituen tarjonnan monipuolistamisella ja sen saavutettavuuden parantamisella tavoitellaan Keski-Pohjanmaan alueen asukkaiden digiosaamisen kasvua, jotta ne, jotka digipalveluista hyötyvät ja niitä haluavat käyttää, saisivat siihen digituen myötä myös mahdollisuuden.
Digipalvelupisteet kaikille asukkaille
Digipalvelupistetoiminta on yksi tapa tarjota asukkaille digitukea ja mahdollistaa digipalveluiden käyttö. Digipalvelupistetoimintaa kokeillaan aluksi Kokkolan Koivutuvalla sekä Halsualla, mutta toimintaa on tarkoitus laajentaa koko maakunnan alueelle yhteistyössä alueen kuntien kanssa.
Digipalvelupisteet ovat suunnattu kaikille niille henkilöille, joilla
- ei ole mahdollisuutta hankkia digilaitteita tai tietoliikenneyhteyksiä,
- ei ole laitteiden käyttöön soveltuvia tiloja esimerkiksi riittävää yksityisyyttä verkkoasiointiin,
- ei ole riittävää digiosaamista ja tarvitsevat joko asiointiapua verkkopalveluissa tai apua laitteiden ja sovellusten käytössä,
- on tarve kehittää omia digitaitojaan.
Digipalvelupisteet ovat asukkaiden käytettävissä maksuttomasti ja ilman ajanvarausta paikan aukioloaikojen puitteissa.
- Digipalvelupisteelle on esteetön kulku.
- Digipalvelupiste on erillinen äänieristetty ja katseelta suojaava huone.
- Digipalvelupisteessä asukkaalla on käytössään tarvittavat laitteet ja tietoliikenneyhteydet.
- Digipalvelupistettä asiakas voi käyttää joko omatoimiseen tai tuettuun verkkoasiointiin sekä kehittää omia digitaitojaan itseopiskelumateriaalien avulla.
- Digipalvelupiste toimii myös kokoontumispaikkana esimerkiksi ryhmäohjaukselle sekä digiin ja teknologioihin liittyville tapahtumille ja tilaisuuksille.
Henkilökohtaista digitukea on tarjolla lähitukena määrättyinä ajankohtina. Tarkemmat tiedot Digipalvelupisteistä ja lähidigituen päivistä löytyvät Digipalvelupisteen omilta verkkosivuilta sekä Lähellä.fi-palvelusta.
Löydät lisätietoa muista Soiten asukkailleen tarjoamista digituen ratkaisuista DigiSoite-sivulta kohdasta ”Tukea digiasiointiin”.
Anna palautetta
Mikäli olet jo tutustunut Digipalvelupistetoimintaamme, pyydämme sinua täyttämään palautelomakkeen. Käytämme palautteita toiminnan kehittämiseen.
Älä epäröi hakeutua digituen äärelle! Nähdään Digipalvelupisteillä!
Aija Kaunisto
Hanketyöntekijä
Asukkaiden digituki ja ennaltaehkäisy -osaprojekti
RRF2 – Keski-Pohjanmaan Kestävän kasvun ohjelma 2023–2025