Fysioterapian chat-palvelu tuo asiantuntijan avun lähelle
Fysioterapian chat-palvelu avattiin elokuussa 2024 Soiten alueen 18 vuotta täyttäneille asiakkaille. Palvelu on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 9–11 ja löytyy Soiten verkkosivulta. Chatissa asiakkaat voivat saada suoraa yhteyttä fysioterapeuttiin ja saada nopeasti neuvoja tuki- ja liikuntaelinoireisiin, kuntoutukseen ja apuvälinepalveluihin.
Fysioterapian chat-palvelun valmistelu aloitettiin kahden fysioterapeutin toimesta Valtion vakauttamis- ja kehittämisrahoituksella maaliskuussa 2024 ja palvelu avattiin asiakkaiden käyttöön elokuussa 2024. Palvelu on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille Soiten alueen asiakkaille ja se on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 9–11 välisenä aikana. Fysioterapian chat löytyy Soiten verkkosivulta soite.fi muiden chat-kanavien joukosta.
Palvelun käynnistämisessä hyödynnettiin muun muassa Soiten asiakasraatia, jossa heiltä kysyttiin, millaisissa tilanteissa he voisivat ajatella käyttävänsä fysioterapian chat-palvelua ja kokevatko he palvelun tarpeelliseksi. Palvelun tavoitteena on lisätä Soiten strategian mukaisesti digipalveluja sekä matalan kynnyksen yhteydenottomahdollisuuksia, jotta asiakas saa tarvitsemansa avun nopeasti ja helposti.
Fysioterapia chat-palvelua pyritään kehittämään asiakkaiden antaman palautteen perusteella. Samalla palautetta käytetään asiakastyytyväisyyden seuraamiseen. Asiakkaan on mahdollista antaa välittömästi palautetta palvelusta chat-palvelun käyttämisen jälkeen.
Chatin kautta suora yhteys fysioterapeuttiin
Chatissa asiakas saa suoran yhteyden fysioterapeuttiin ja voi siten saada nopeasti ammattilaisen neuvoja omiin tuki- ja liikuntaelinoireisiin, kuntoutukseen ja apuvälinepalveluihin liittyen. Palvelussa voi saada neuvoja ilman tunnistautumista, jolloin ammattilainen antaa yleisluontoista ohjausta asiakkaan esille tuomaan oireeseen. Mikäli fysioterapeutti arvioi, että asiakas tarvitsee yksilöllistä ohjausta, etävastaanottoa tai fysioterapeutin lähivastaanottoa, pyydetään asiakasta tunnistautumaan vahvasti linkin kautta. Tällöin asiakkaan on myös mahdollista luoda suora videoyhteys fysioterapeutin kanssa, jos asiakas antaa videoyhteyden luomiseen suostumuksensa.
Chatissa toimivalla ammattilaisella on oltava useamman vuoden kokemus fysioterapeuttina toimimisesta ja hän tarvitsee laajan tietopohjan tutkittuun tietoon perustuvasta fysioterapiasta ja olemassa olevista hoitosuosituksista. Tietoa fysioterapeutti tarvitsee laajasti myös Soiten palveluista. Chatin kautta annettavat ohjeet ovat aina peräisin luotettavista tietolähteistä kuten Terveyskirjastosta.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole
Chatissa on tullut kysymyksiä paljon eri aiheisiin liittyen, ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä palveluun ja ovat saaneet tarvitsemansa avun. Chatissa on kysytty yhteystietoja fysioterapiapalveluihin, ohjausta ja neuvontaa muun muassa niska-hartiaoireisiin, polventekonivelleikkauksen jälkeiseen liikuntaan ja jalkateräongelmiin.
Olemme havainneet, että vaikka asiakkaat ovat saaneet sairaalassa ohjeet, he haluavat tai saattavat tarvita vielä lisävarmistusta saamiinsa ohjeisiin. Chatin kautta asiakkaan on myös helppo lähestyä terveysalan ammattilaista, kun hän on epävarma siitä, kuinka olisi hyvä toimia.
Haluamme korostaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole ja kannustamme Soiten alueen asukkaita rohkeasti kysymään chatista apua fysioterapiaan ja kuntoutukseen liittyviin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Tuula Rannisto
Hanketyöntekijä
Marika Huhtala
Hanketyöntekijä