Soite kannustaa sähköisten laskujen vastaanottoon
Soite lähettää vuosittain asiakkailleen 260 000 laskua, joista noin 75 % toimitetaan edelleen paperipostina. Soite suosittelee siirtymistä digitaaliseen laskutukseen, mikä nopeuttaa laskujen vastaanottoa, vähentää kustannuksia ja ympäristökuormitusta.

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite lähettää asiakkailleen 260 000 laskua vuosittain. Pankki- ja laskutustoiminnan digitalisoitumisesta huolimatta paperipostilla toimitettavia laskuja on näistä edelleen noin 75 %, mistä aiheutuu merkittäviä kustannuksia.
– Paperilaskujen lähettäminen maksaa yli 200 000 euroa vuositasolla. Laskujen vastaanottoa sähköistämällä tavoitellaan siis myös kustannussäästöjä, kertoo talousjohtaja Helinä Saarela.
Soite suosittelee digilaskutukseen siirtymistä. Sähköisesti toimitetut laskut ovat nopeasti vastaanottajalla, ajasta ja paikasta riippumatta. Samalla pystytään vähentämään niistä aiheutuvia kustannuksia. Digitaalinen laskutus vähentää myös ympäristökuormitusta.
Sujuvin tapa vastaanottaa hoitokäyntien tai muiden käytettyjen palvelujen maksut, on tilata e-lasku omaan verkkopankkiin. Vaihtoehtoisesti Soiten laskut voi vastaanottaa maksuttoman digipostipalvelu Kivran kautta.
Tilaa laskut suoraan omaan verkkopankkiisi
Saadakseen laskut suoraan verkkopankkiin, asiakkaan on tehtävä e-laskuja koskeva tilaus hyvinvointialueen eri laskutusyksikköjen kanssa. Soitella on käytössä kaksi laskutusaihetta: Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite sekä Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Ensihoito. Laskut tulevat eri järjestelmistä, joten näihin on tilattava laskut erikseen verkkopankissa.
Ilman verkkopankkia on mahdollista maksaa laskut esimerkiksi pankin suoramaksupalvelulla.
Vaihtoehtona digipostipalvelu laskujen vastaanottamiseksi
Laskut voi vastaanottaa myös digipostipalvelu Kivran kautta. Digipostiyritys toimittaa laskut turvallisesti ja nopeasti sähköiseen postilaatikkoon, josta lasku on saatavissa, maksettavissa ja säilytettävissä. Esimerkiksi omaiset voivat halutessaan hyödyntää digipostipalvelua riippumatta pankkitilien käyttöoikeuksista.
Kivran palveluihin ja käyttöohjeisiin voi tutustua verkkosivuilla: kivra.fi/digiposti.
Laskut perinteisesti paperipostilla
Mikäli asiakas haluaa vastaanottaa laskut paperimuodossa, se on edelleen mahdollista. Laskut toimitetaan ilmoitettuun postiosoitteeseen. Laskut voi laittaa maksuun myös pankkien tarjoamien suoramaksu- tai maksukuoripalvelujen avulla.