Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Päiväkeskuspalvelun tavoitteena on luoda matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa jokainen voi tuntea olonsa hyväksytyksi ja saada tarvitsemansa tuen ilman asiakkuuden vaatimuksia. Keskuksessa kävijät voivat hetkeksi irrottautua arjen huolista, mutta samalla myös löytää konkreettista tukea haasteiden ratkaisemiseksi.

Päiväkeskus tarjoaa turvallisen ja hyväksyvän yhteisön

RRF- Keski-Pohjanmaa- hankkeessa aloitettiin päiväkeskustoiminnan kehittäminen muun kehittämistyön rinnalla jo vuonna 2023. Päiväkeskuksen käynnistämiseen lisättiin kehittämispanosta vuoden 2024 alusta. Päiväkeskus aloitti toimintansa 8.4.2024.

Palvelussa asioidaan nimettömästi ja voi asioida myös päihtyneenä. Tämä erottaa sen lähestulkoon kaikista muista sosiaali- ja terveyspalveluista. Työntekijät eivät kirjaa kävijöistä mitään muuta tietoa kuin päivän aikana käyneiden määrän ja — jatkokehittämistä varten — käytettyjen palvelujen määrän.

Päiväkeskustoiminnan ydin on sen tarjoamassa yhteisössä. Keskus on paikka, jossa voi kohdata muita, jakaa ajatuksia, saada vertaistukea ja olla osa jotain suurempaa. Päiväkeskus luo turvallisen ympäristön, jossa jokainen kävijä voi tuntea olonsa hyväksytyksi ja arvostetuksi. Turvallisuus näkyy myös siinä, ettei asiointi johda asiakkuuteen ilman suostumusta, ja kävijöiden anonymiteettiä kunnioitetaan. Tämä madaltaa kynnystä hakea apua ja lisää luottamusta palveluun. Parhaimmillaan se kuitenkin toimii väylänä palveluihin ohjautumisessa.

Päiväkeskuksessa käy sen aukioloaikoina päivittäin 5–10 kävijää. Tasaiseen tahtiin myös uudet kävijät ovat löytäneet tämän palvelun. Se, että tällainen uudentyyppinen palvelu saavuttaa kävijäkuntansa ja luottamus palvelua kohtaan syntyy, vaatii luonnollisesti aikaa. Nykyiset kävijät puhuvat vahvasti palvelun puolesta. He ovat myös tärkein taho päiväkeskuksen ilosanoman levittämisessä. Moni on kuullut palvelusta myös omalta Soiten työntekijältään tai muulta yhteistyötaholta. Lokakuussa päiväkeskuksessa kävi ennätykselliset 18 uutta kävijää, mikä on suurin kuukausittainen määrä keskuksen toiminnan aikana.

Laaja palveluverkosto ja monipuolinen tuki 

Kävijät ovat äänestäneet keskukselle nimen “Päivis”. Päiväkeskukseen on jalkautunut monia yhteistyötahoja. Suun terveydenhuollon ammattilaiset ovat olleet mukana alusta asti, mikä on madaltanut kynnystä hakea tukea suun terveyteen liittyvissä kysymyksissä. Myös sairaalapappi on käynyt säännöllisesti ja tarjonnut hengellistä tukea kävijöille.

Asumisneuvoja on auttanut kävijöitä paikallisessa asuntotilanteessa ja asumiseen liittyvissä asioissa. Usein yhteydenotto jälkeenpäin on helpottunut, kun työntekijä on tullut tutuksi. Päiväkeskuksessa on käynyt myös kokemusasiantuntijoita, jotka ovat jakaneet omia tarinoitaan ja toimineet vertaistukena. Kokemusasiantuntijoiden läsnäolo on lisännyt turvallisuuden tunnetta ja tarjonnut toivoa muutokseen. Ensi- ja turvakotien liiton avopalveluyksikkö Liinan työntekijät ovat tarjonneet korva-akupunktiohoitoja, jotka voivat lievittää unettomuutta, ahdistusta, masennusta ja riippuvuuksia.

Päiväkeskuksen työntekijät ovat aktiivisesti jalkautuneet myös erilaisiin tapahtumiin, kuten “oman elämänsä sankarit” -tapahtumaan ja asunnottomien yöhön, levittäen tietoa tästä uudesta palvelusta. Lisäksi esitteitä ja muuta tietoa on jaettu eri toimipisteisiin ja palveluiden ammattilaisille.

Kävijälähtöistä kehittämistä 

Kävijöiden toiveiden kuunteleminen ja heidän näkemyksiensä huomioiminen luo osallistujille tunteen hallinnasta ja arvostuksesta. Tämä vahvistaa turvallisuudentunnetta ja sitoutumista toimintaan. Toimintaa kehitetään kävijöiden toiveiden ja tarpeiden mukaan, apuna siinä on käytetty anonyymiä kyselyä, jonka on saanut halutessaan täyttää käynnin aikana. Lisäksi kävijöitä kuullaan joka päivä käytyjen keskustelujen pohjalta.

Tärkeimpänä kehittämiskohteena on tavoite laajentaa aukioloaikaa kattamaan kaikki arkipäivät, sillä nyt päiväkeskus on avoinna maanantaista keskiviikkoon klo 9–14. Lisäksi suunnitelmissa on kehittää vertaisohjaajatoimintaa. Vertaisen rooli päiväkeskuksessa olisi keskeinen avoimen ja luottamuksellisen ilmapiirin luomisessa. Hän voisi auttaa uusia kävijöitä sopeutumaan osaksi yhteisöä.

Asiantunteva henkilökunta tarjoaa tukea elämänhallintaan, viranomaisasioihin ja arjen haasteisiin. Erityisesti heille, jotka kamppailevat pitkäaikaistyöttömyyden, sairauksien tai muiden elämäntilanteiden kanssa, päiväkeskus voi toimia tärkeänä turvaverkkona ja auttaa eteenpäin.

Päiväkeskustoiminta on ennen kaikkea toivon ja mahdollisuuksien paikka. Se tarjoaa tilan, jossa voi kasvaa, kehittää itseään ja tulla kuulluksi. Siellä ei ole oikeaa tai väärää tapaa olla, vaan tärkeintä on, että saa olla oma itsensä. Päiväkeskustoiminta luo ympäristön, jossa ihmiset voivat tukea toisiaan.

Jos et ole vielä tutustunut päiväkeskustoimintaan, kannattaa ehdottomasti harkita! Päiväkeskus on enemmän kuin palvelu – se on mahdollisuus liittyä osaksi yhteisöä, joka tukee ja kannustaa matkalla eteenpäin.

Hanna Pylväinen
Hanketyöntekijä, sosionomi
RRF-Keski-Pohjanmaa- hanke

Mirka Toivola
Päiväkeskuksen ohjaaja

Katso myös nämä