Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Soite on ottanut käyttöön chatbotin, joka sai nimekseen Sointu. Chatbot on eräänlainen virtuaalinen avustaja, joka ohjaa asiakkaan oikean tiedon äärelle verkkosivuilla. Chatbot pystyy vastaamaan yksittäisiin sanoihin ja yksinkertaisiin kysymyksiin.

Chatbot palvelee asiakkaita 24/7

Sointu-chatbot on asukkaiden käytössä ajasta riippumatta. Se vastaa yleisimpiin kysymyksiin, jotka liittyvät esimerkiksi Soiten palveluihin hakeutumiseen tai muuhun tiedon etsintään soite.fi-sivustolla. Sointu-chatbot löytyy soite.fi-verkkosivujen oikeasta alakulmasta. Aloituskuvake näkyy, kun nettisivun evästeet on hyväksytty.

Sointu palvelee sinua verkkosivun kielivalinnan mukaan joko suomeksi tai ruotsiksi.

Kirjoita asiasi Sointu-chatbotille muutamalla sanalla, lyhyesti ja selkeästi vain yksi asia kerrallaan. Yksi sana tai muutaman sanan lause toimivat parhaiten. Sointu etsii tietokannastaan vastauksen sille annetusta aiheesta tai kysymyksestä.

Sointu oppii jatkuvasti uutta. Jos Sointu ei vielä tiedä jotakin tai antaa väärän vastauksen, voit antaa chatbotille palautetta keskusteluun ilmestyvien peukalo-ylös- ja peukalo-alas-merkkien avulla tai kirjoittaa puhekupla-merkistä kirjallisen palautteen. Mitä aktiivisemmin Sointu-chatbottia käytetään ja siltä kysytään kysymyksiä, sitä tehokkaammin kehittäjät voivat opettaa chatbotille uusia asioita.

Chat-kanavat ovat edelleen käytössä

Sointu-chatbot ei korvaa Soiten käytössä olevaa chat-palvelua, vaan toimii chattien rinnalla omalla välilehdellään. Voit jatkossakin keskustella chat-kanavilla reaaliaikaisesti Soiten soteammattilaisten kanssa.

Soiten chatissa on kolme kanavaa: vastaanottojen sairaanhoitaja, mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvonta sekä fysioterapian neuvonta. Kanavien aukioloajat vaihtelevat palvelukohtaisesti.

Katso myös nämä