Soite ottaa käyttöön neuvolan terveydenhoitajan chat-palvelun
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite on avannut neuvolalle chat-kanavan. Neuvolan chatissa asiakas voi keskustella neuvolan terveydenhoitajan kanssa ja saada ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi lapsiperhe-elämään tai raskauteen liittyvissä asioissa. Neuvolan terveydenhoitajan chat on avoinna ma-to klo 11–13 ja pe klo 10–12.

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten chat-palvelukokonaisuuteen on avattu chat-kanava neuvolan terveydenhoitajalle. Chat-palvelut ovat asiakkaiden käytössä olevia keskustelukanavia, jotka mahdollistavat kiireettömien asioiden hoidon etäyhteydellä.
Neuvolan terveydenhoitajan chatin myötä neuvolan puhelinpalvelun palveluaika on lyhentynyt ja neuvolan chat toimii puhelinpalvelun tilalla iltapäivisin. Asiakas voi jättää takaisinsoittopyynnön neuvolan puhelimeen joka arkipäivä klo 7–11. Takaisinsoittopyyntöön vastataan saman päivän aikana.
Neuvolan chatista saat tietoa ja tukea
Neuvolan terveydenhoitajan chat-palvelu tarjoaa neuvolan asiakkaille matalan kynnyksen yhteydenottokanavan, josta asiakas saa hoitoon ja palveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Neuvolan chatissa asiakas voi asioida ja keskustella reaaliaikaisesti neuvolan terveydenhoitajan kanssa esimerkiksi
- lapsiperhe-elämään,
- raskauteen ja imetykseen,
- ehkäisyyn ja perhesuunnitteluun,
- lapsettomuuteen sekä
- raskauden keskeytyksiin liittyvistä asioista.
Lisäksi neuvolan terveydenhoitajan chat-palvelussa asiakas voi varata, siirtää ja perua neuvolaan liittyviä vastaanottoaikoja.
Neuvolan chatin asiointi voidaan aloittaa nimettömästi ja tunnistautumatta. Jos asioinnin aikana käsitellään asiakkaan terveystietoihin tai ajanvarauksiin liittyviä asioita, neuvolan terveydenhoitaja voi pyytää vahvaa tunnistautumista. Tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi-palvelun kautta joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Chat-keskustelun voi tarvittaessa muuttaa myös videopuheluksi.
Tilapäinen hoitovapaatodistus kätevästi chatissa
Asiakkaan on mahdollista hankkia tilapäisen hoitovapaatodistuksen työnantajalle sairaan lapsen kotihoitoa varten. Tilapäisiin hoitovapaatodistuksiin liittyvä asiointi toteutetaan chatissa.
Toinen vanhempi ei voi kuitenkaan saada tilapäistä hoitovapaata töistä hoitaakseen tervettä lasta kotona, jos vanhempi, joka yleensä hoitaa lasta kotona, on sairas tai hoidossa. Vanhemmat eivät myöskään voi olla yhtä aikaa kotona hoitamassa lastaan.
Neuvolan chatissa ei hoideta muita sairaanhoidollisia asioita kuin tilapäisen hoitovapaatodistuksen kirjoittamista sairaan lapsen kotihoidon järjestämistä varten. Muissa sairaanhoidollisissa asioissa asiakkaan tulee olla yhteydessä oma alueensa terveyskeskukseen.
Kiireellisissä asioissa asiakkaan tulee olla yhteydessä lasten päivystykseen. Hätätilanteissa on soitettava aina 112.
Neuvolan terveydenhoitajan chat on Soiten viides chatkanava
Chatin voi käynnistää soite.fi-sivustolla oikeassa alakulmassa näkyvästä ”Aloita chat”-painikkeesta. Avautuvasta näkymästä valitaan ”Soiten chat-kanavat” ja sieltä ”Neuvolan terveydenhoitajan chat”. Voit aloittaa keskustelun, kun chatin väri on vihreä.
Neuvolan terveydenhoitajan chat on avoinna ma-to klo 11–13 ja pe klo 10–12.
Kaksi viikkoa chatin alkamisesta voit vastata kyselyyn ja antaa palautetta palvelun toiminnasta.
Muita Soiten chat-kanavia ovat vastaanoton sairaanhoitajan, mielenterveys- ja päihdepalveluiden, sosiaalineuvonnan sekä fysioterapian chatit. Lisäksi chat-kanavien rinnalla toimii Sointu-chatbot, joka ohjaa asiakkaansa oikean tiedon äärelle soite.fi-verkkosivulla.