Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tarjotaan asiakkaille digipalveluihin kirjautumisen yhteydessä ─ Soitessa viestit otetaan käyttöön porrastetusti
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat saavat ehdotuksen Suomi.fi-viestien käyttöönotosta, kun asiakas on tunnistautumassa vahvasti Soiten digitaalisiin asiointipalveluihin Suomi.fi-tunnistautumisella. Ehdotus liittyy Digi- ja väestötietoviraston kansalliseen kampanjaan, jonka tavoitteena on lisätä Suomi.fi-viestien käyttöä. Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tarjotaan myös Soiten asiakkaille silloin, kun he kirjautuvat Soiten digipalveluihin, joihin tarvitaan vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Suomi.fi-viestien käyttöönottoehdotus näytetään kaikille niille täysi-ikäisille, joilla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä. Se tulee näkyviin, kun on tunnistautumassa vahvasti johonkin julkisen hallinnon asiointipalveluun, eli käyttää tunnistautumisessa Suomi.fi-tunnistusta. Viestien käyttöönoton voi tehdä heti tunnistautumisen yhteydessä. Halutessaan Suomi.fi-viestien käyttöönoton voi ohittaa ja jatkaa tunnistautumista normaalisti.
Ehdotus viestien käyttöönottoon liittyy Digi- ja väestötietoviraston kansalliseen kampanjaan, jonka tavoitteena on lisätä Suomi.fi-viestien käyttöä.
Suomi.fi-tunnistautuminen on käytössä kaikissa Soiten digitaalisissa palveluissa, jotka edellyttävät kirjautumista. Myös kansallisten Omaolo- ja Kanta-palvelujen sekä Terveyskylän käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Suomi siirtyy vaiheittain kohti sähköistä viranomaisviestintää
Suomi.fi-viestit on tietoturvallinen sähköinen postilaatikko, joka korvaa paperipostitse saapuvan viranomaispostin. Palvelua käyttää useat viranomaiset ja määrä kasvaa jatkuvasti.
Keväällä 2025 tehtävässä muutoksessa Suomi.fi-viestit ei tule kenellekään automaattisesti käyttöön, vaan palvelun käyttöönotosta asiakas voi päättää itse. Vasta Suomi.fi-viestien käyttöönottamisen jälkeen asiakas saa viranomaisviestit sähköisesti Suomi.fi-viesteinä.
Suomi.fi-viesteihin saapuneita viranomaisviestejä voi lukea Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun osoitteessa suomi.fi/viestit. Lisäksi asiakas saa ilmoituksen sähköpostiinsa aina, kun uusi viesti saapuu Suomi.fi-viesteihin.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto säästää aikaa sekä kansalaisilta että viranomaisilta, kun viestit kulkevat nopeasti ja varmasti oikealle vastaanottajalle. Samalla se vähentää paperipostin käsittelyyn liittyviä kustannuksia ja ympäristövaikutuksia.
Soitessa Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön porrastetusti
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta tulee näkyville, kun asiakas kirjautuu Soiten sähköisiin palveluihin, kuten Omahoitoon tai Omapalveluun, Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä. Suomi.fi-viestien käyttöön siirrytään Soitessa porrastetusti.
Viranomaisten yhteydenotot voi saada edelleen myös kirjepostina, mikäli Suomi.fi-palvelua ei ole käytössä tai viestejä ei ota käyttöön. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää ilmoittamalla asiasta, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina.