Soiten sosiaali- ja potilasasiavastaavan vuosiselvitys 2024 on julkaistu
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten sosiaali- ja potilasasiavastaavan vuosiselvitys vuodelta 2024 on julkaistu. Sosiaali- ja potilasvastaavan lakisääteinen vuosiselvitys antaa tietoa asiavastaavalle tulleiden yhteydenottojen perusteella asiakkaiden kokemuksista ja tiedontarpeista sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä varhaiskasvatukseen liittyvissä asioissa.

Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023) tuli voimaan 1.1.2024. Lain myötä kaikki asiavastaavatoiminta siirtyi hyvinvointialueen omaksi toiminnaksi vuoden 2024 alusta alkaen.
Vuoden 2024 selvitys on toinen vuosiselvitys, joka koskee Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten sosiaali- ja potilasasiavastaavalle tulleiden yhteydenottojen sisältöä ja määrää yleisellä tasolla kuvattuna. Selvitys ei ole kokonaiskuva Soiten sosiaali- ja terveydenhuollon tai varhaiskasvatuksen palveluista tai niiden laadusta. Sosiaali- ja potilasasiavastaavaan otetaan yhteyttä useimmiten silloin, kun jokin asioinnissa sosiaali-, varhaiskasvatus- tai terveydenhuollon palveluissa ei ole vastannut odotuksia, tai kun tarvitaan tietoja asiakkaan ja potilaan oikeuksista.
Yhteydenottojen määrässä laskua edelliseen vuoteen
Potilasasiavastaavalle tuli yhteensä 494 ensiyhteydenottoa, mikä on selvästi vähemmän kuin vuonna 2023 (642 yhteydenottoa). Ensiyhteydenottojen määrän väheneminen voi osittain johtua siitä, että puhelinaikaa on vähennetty vuonna 2024 (noin 8 tuntia viikossa) vähäisen henkilöstöresurssin vuoksi.
Palvelualueittain katsottuna eniten yhteydenottoja potilasasiavastaavalle tuli somatiikan vastuualueelta (153 yhteydenottoa) ja toiseksi eniten mielenterveys- ja päihdepalveluista (77 yhteydenottoa). Kolmanneksi eniten yhteydenotot (63 yhteydenottoa) liittyivät toisen palveluntuottajan palveluun kuten alueen yksityisiin palveluntuottajiin. Vuonna 2023 samoihin palvelualueisiin kohdistui myös eniten yhteydenottoja. Yhteydenottojen syyt olivat sekä vuonna 2024 että vuonna 2023 useimmiten yhteydessä hoidon toteutukseen liittyviin kysymyksiin sekä potilasvahinkovakuutukseen.
Soiten sosiaaliasiavastaavalle tuli yhteensä 79 yhteydenottoa. Yhteydenottojen määrässä on tapahtunut laskua vuoteen 2023 verrattuna (99 yhteydenottoa). Tehtäväalueittain tarkasteltuna eniten oltiin yhteydessä ikääntyneiden palveluihin liittyvissä asioissa (24 yhteydenottoa), toiseksi eniten lastensuojelusta ja perhetukipalveluista (16 yhteydenottoa) ja kolmanneksi eniten sosiaalihuoltolain mukaisten päihde- ja mielenterveyspalveluihin liittyvissä asioissa (13 yhteydenottoa). Vuonna 2024 sosiaalivastaavalle tehdyn yhteydenoton syy oli useimmiten palvelun toteuttamiseen liittyvä tyytymättömyys. Yhteydenotot liittyivät usein myös yleiseen tiedontarpeeseen liittyvään tiedusteluun.
Sosiaalihuollon muistutuksia tehtiin enemmän vuonna 2024 (32 kpl) kuin edellisenä vuonna (27 kpl). Sosiaalihuollon kanteluita on vuonna 2024 tehty 5 kpl aluehallintovirastoon. Näistä kanteluista 4 koskivat lastensuojelua/perheiden palveluita ja 1 koski vammaispalvelua.
Kehitysehdotukset vuodelle 2025
Potilasvastaavatoimintaan on tullut palautetta, ettei kaikkiin asiakkaiden kysymyksiin ole muistutusvastineessa vastattu tai niihin ei ole vastattu riittävästi. Tavoitteena jatkoa ajatellen on vahvistaa potilaiden luottamusta siihen, että heidän yhteydenotoillansa, palautteilla ja muistutuksilla on tosiasiallisia vaikutuksia hyvinvointialueen toimintakäytäntöihin.
Asiavastaavan yhteistyö hyvinvointialueen henkilöstön ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa on sujunut hyvin vuonna 2024, ja yhteistyötä jatketaan myös ensi vuonna.