Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitessa on otettu käyttöön uusi kaksisuuntainen tekstiviestipalaute neuvolapalveluissa. Uuden palautejärjestelmän käyttöönotto on osa valtakunnallista sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ohjaamaa ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtamaa Asiakaspalauteen kansallinen yhtenäistäminen (Aspa) -hanketta. Aspa-hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa ja jatkuu vuoden 2025 loppuun. 

Käytyään Soiten neuvolapalveluissa, asiakas saa puhelimeen tekstiviestillä kysymyksen, jossa pyydetään antamaan palautetta Soiten palvelusta. Vastauksen lähettämisen jälkeen asiakas saa puhelimeensa vielä yhden jatkokysymyksen, johon vastaamalla asiakas voi tarkentaa antamaansa palautetta. Vastaaminen on maksutonta. 

Viesteihin vastaaminen on helppoa ja siihen annetaan kaikille mahdollisuus riippumatta matkapuhelimen mallista. Soiten lähettämän tekstiviestin tunnistaa siitä, että tekstiviesti saapuu 18133-alkuisesta numerosta ja siinä mainitaan, että olet asioinut Soitessa. Viestissä ei koskaan kysytä yhteystietoja, eikä vastauksiin yhdistetä henkilötietoja. Asiakas voi itse päättää haluaako vastata vai ei. Asiakaspalautetta kerätään täysikäisiltä eli 18-vuotta täyttäneiltä asiakkailta sekä alle 7-vuotiaiden lasten vanhemmilta. 

Tekstiviestillä kerätään numeraalista tietoa (asteikolla 0–10), suositteleeko asiakas käyntinsä perusteella saamaansa palvelua. Samassa yhteydessä asiakkaalla on mahdollisuus antaa avointa palautetta. Viesteihin vastaaminen tapahtuu nimettömästi. 

Kaksisuuntainen tekstiviestipalaute on määräaikainen ja kestää vuoden 2025 loppuun asti. 

Palauteviestien vastauksia hyödynnetään Soiten toiminnan kehittämisessä, mutta myös kansallisessa Asiakaspalautetiedon kansallinen yhtenäistäminen -projektissa THL:n kautta. Tavoitteena on, että sote-palvelujen asiakaspalautetta kerätään jatkossa yhtenäisellä ja asiakaslähtöisellä tavalla koko maassa ja kaikilta hyvinvointialueilta. Asiakaspalautteen keräämisen avulla on tarkoituksena arvioida palvelun laatua ja vertailla sitä eri hyvinvointialueiden välillä. 

Katso myös nämä