Soite tarjoaa monenlaista tukea talousvaikeuksissa oleville
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitella on tarjolla laaja-alaisesti tukea ja neuvontaa haastavassa taloudellisessa tilanteessa oleville henkilöille. Asiakkaiden on mahdollista saada taloudellista ohjausta ja neuvontaa, apua talouden hallinnan palauttamiseen ja lisätukea Kelan myöntämän perustoimeentulotuen rinnalle.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitella on tarjolla laaja-alaisesti tukea ja neuvontaa haastavassa taloudellisessa tilanteessa oleville henkilöille. Asiakkaiden on mahdollista saada taloudellista ohjausta ja neuvontaa, apua talouden hallinnan palauttamiseen ja lisätukea Kelan myöntämän perustoimeentulotuen rinnalle.
Talousneuvolasta saat ohjeita raha-asioiden hoitamiseen
Talousneuvolassa asiakas voi keskustella luottamuksellisesti omista taloushuolistaan ja raha-asioiden hoitamisesta tilanteeseen ja ikään katsomatta. Talousneuvolassa voi asioida ilman ajanvarausta ja halutessaan myös nimettömästi. Toiminnassa ovat mukana Kela, ulosotto, aikuissosiaalityö ja talous- ja velkaneuvonta.
Talousneuvolaan voi tulla käymään 4.11. ja 2.12.2025 klo 13:00–15:00 osoitteessa Terveystie 1.
Voit ottaa yhteyttä talousneuvolaan sen aukioloaikoina tai jättää takaisinsoittopyynnön numeroon 040 804 2960. Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostilla: soite.talousneuvola@soite.fi
Sosiaalinen luotto apuna talouden hallinnan palauttamisessa
Soite tarjoaa myös sosiaalista luototusta Keski-Pohjanmaalla asuville pienituloisille ja vähävaraisille henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa esimerkiksi pienituloisuuden, maksuhäiriömerkinnän tai vakuuksien puuttumisen vuoksi. Sosiaalisella luototuksella tavoitteena on ehkäistä asiakkaan taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista.
Sosiaalista luottoa voi saada esimerkiksi
- talouden hallinnan palauttamiseksi
- velkakierteen katkaisemiseksi
- kodin hankintoihin tai asumisen turvaamiseksi
- työllisyyden edistämiseksi
- sosiaalisen kriisin ylittämiseksi
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella sosiaalisen luoton määrä on 500 € – 7 000 €. Lainan takaisinmaksun enimmäisaika on 5 vuotta.
Sosiaalisen luoton hakemisen voi käynnistää jättämällä yhteydenottopyynnön DigiSoiten Omapalvelun kautta tai soittamalla sosiaalineuvonnan puhelinnumeroon 040 806 5093 (ma-pe klo 7:00–15:00).
Jätä yhteydenottopyyntö Omapalvelussa:
Soitelta toimeentulotukeen lisätukea
Toimeentulotuki on viimesijainen yhteiskunnan taloudellisen tuen muoto, jolla turvataan välttämätön toimeentulo taloudellisiin vaikeuksiin joutuneille henkilöille ja perheille.
Toimeentulotuki jakautuu kolmeen osaan:
- Perustoimeentulotuki
- Täydentävä toimeentulotuki
- Ehkäisevä toimeentulotuki
Perustoimeentulotukea haetaan Kelasta. Soite voi myöntää täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea Kelasta haetun perustoimeentulotuen rinnalle.
Täydentävää toimeentulotukea voidaan myöntää tilanteisiin, joissa asiakas tarvitsee lisätukea esimerkiksi muuttuneesta elämäntilanteesta johtuviin menoihin, joihin Kela ei myönnä perustoimeentulotukea. Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää, jos asiakkaan taloudellinen tilanne heikkenee yllättäen merkittävästi ja vaarantaa hänen tai hänen perheensä itsenäisen selviytymisen.
Mikäli sinulla on voimassa oleva perustoimeentulotuen päätös tai perustoimeentulotuen hakemuksesi on vireillä, voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea suoraan sosiaalitoimesta. Voit tehdä täydentävän ja ehkäisevän toimeentulohakemuksen sähköisesti DigiSoiten Omapalvelussa. Lisäksi voit jättää takaisinsoittopyynnön Soiten sosiaalineuvontaan soittamalla numeroon 040 806 5093 (ma-pe klo 7:00–15:00).
Täytä hakemus Omapalvelussa:
Apua ilman ajanvarausta
Aikuissosiaalityön Kokkolan toimipisteessä (Terveystie 1) saat neuvontaa ja ohjausta ilman ajanvarausta tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9:00-11:00 ja torstaisin klo 13:00-15:00. Palvelupisteessä saa myös toimeentulotukihakemuksia ja opastusta hakemusten täyttämiseen. Tiloissa on myös asiakastietokone ja mahdollisuus tulostaa asiakirjoja.
Tiesithän, että Soitella on käytössä myös sosiaalineuvonnan chat, jonka kautta saat yleistä ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista ja sosiaalietuuksista. Chatissa voit asioida anonyymina tai tunnistautuneena verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.
Löydät chatin osoitteessa soite.fi. Chat ikkuna näkyy, kun nettisivun evästeet on hyväksytty. Avaa chat painamalla “Aloita chat”, valitse “Soiten chat-kanavat”-välilehti ja valitse “Sosiaalineuvonta”. Sosiaalineuvonnan chat palvelee ma-to klo 9:00-14:00.
Chatin ollessa suljettu, voit jättää yhteydenottopyynnön chatin kautta.