Sote-keskukseen siirtyvää henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkavat – neuvotteluissa ei tavoitella henkilöstövähennyksiä
Keski‑Pohjanmaan hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt käynnistää yhteistoimintaneuvottelut sote‑keskukseen siirtyvän henkilöstön osalta. Tavoitteena on varmistaa hallittu siirtymä ilman henkilöstövähennyksiä sekä turvata toiminnan sujuva jatkuminen.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluehallitus kokoontui maanantaina 11.5.2026 käsittelemään sote-keskukseen liittyvää kokonaisuutta. Aluehallitus päätti käynnistää yhteistoimintaneuvottelut sote-keskukseen siirtyvän henkilöstön osalta.
Ennen toimintojen siirtämistä koskevien päätösten tekemistä muutokset käsitellään työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaisessa yhteistoimintamenettelyssä. Menettely koskee valmistuvaan sote-keskukseen siirtyviä toimintoja ja palveluja. Työnantajan lähtökohtana on toteuttaa siirto ilman henkilöstön vähentämistä.
Yhteistoimintamenettely toteutetaan yhteistoimintaneuvotteluina, joissa käsitellään siirtoon liittyvät keskeiset asiat. Näitä ovat muun muassa toimipiste- ja tilaratkaisut, mahdolliset muutokset palvelussuhteisiin ja työaikajärjestelyihin, muuton aikataulu sekä toimitilojen turvallisuuteen liittyvät ratkaisut. Tavoitteena on varmistaa hallittu siirtymä henkilöstöä kuullen sekä turvata toiminnan jatkuvuus.
Soiten aluehallitus jatkaa kokoustaan tiistaina 12.5.2026 käsitelläkseen ne esityslistan asiat, joita ei aikataulusyistä ehditty käsitellä maanantain 11.5.2026 kokouksessa. Maanantain kokouksessa käsiteltiin pykälät 102 asti.
Kokousajat ja pöytäkirjat Soiten verkkosivuilla
Kokousajat, esityslistat ja tarkastetut pöytäkirjat löydät Soiten verkkosivuston kokoushallinnan sivulta.