Soite ➔ Viestintä ➔

Sähköinen asiointi apuna päivin öin

9.5.2019


Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitessa on käytössä useita sähköisen asioinnin palveluita, jotka tekevät rutiiniasioiden hoitamisesta mutkatonta. 

Sähköinen asiointi mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käytön ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköiset asiointikanavat toimivat perinteisten asiointikanavien rinnalla digiajan vaihtoehtona. Tilastot osoittavat, että sähköinen asiointi kiinnostaa Soiten asiakkaita iästä riippumatta.

- Varsinkin nuoret odottavat, että palvelut ovat saatavilla sähköisesti, mutta myös iäkkäämmät ovat kiinnostuneita sähköisestä asioinnista, toteaa eKeski-Pohjanmaa-hankkeen asiantuntija Santtu Suonvieri.

Parhaimmillaan sähköiset palvelut helpottavat ja jouduttavat asiakkaan arkea ja samalla vapauttavat hoitohenkilökunnan aikaa hoitotyöhön. Kaikkiin Soiten tarjoamiin sähköisiin palveluihin pääsee nettisivujen kautta osoitteesta www.soite.fi, jossa sähköiset palvelut on jaoteltu otsikoittain. Nostimme esiin muutamia esimerkkejä sähköisistä palveluista.

Sähköisen ajanvarauksen kautta voi varata ajan ehkäisyneuvolaan, lastenneuvolaan, koulunterveydenhuoltoon ja hoitotarvikejakeluun. Myös rokotusajan voi varata sähköisesti. Viimeisimpänä sähköinen ajanvaraus on avattu lasten suuhygienistille.  Huhtikuussa vapaita aikoja on haettu jo yli 4 000 kertaa.

- Varauksien lisäksi asiakkaat ovat myös peruneet ja siirtäneet aikoja, kertoo Suonvieri.

















Sähköiset palvelut ovat vaihtoehto perinteisille asiointikanaville, postille ja puheluille. Palveluita voi käyttää kotikoneelta tai älylaitteelta ajasta ja paikasta riippumatta.


Alkuvuodesta Soitessa otettiin käyttöön sosiaalipalveluiden sähköinen asiointikanava Omapalvelu, jonka kautta voi muun muassa laittaa hakemuksia vireille sosiaalihuoltoon. 

- Asiakkaat ovat löytäneet palvelun hyvin. Omapalvelun kautta on lähetetty laajasti sosiaalihuollon palveluihin liittyviä hakemuksia, mutta eniten toimeentulotukihakemuksia, kertoo Soiten digityöryhmän puheenjohtaja Tanja Witick.

Omapalvelu tuo toimeentulohakemuksen lähettämiseen ja käsittelyyn nopeuden lisäksi myös varmuutta. Asiakas voi täyttää hakemuksen ja linkittää siihen tarvittavat liitteet, seurata hakemuksen etenemistä ja nähdä, että hakemus on vastaanotettu. Omapalvelusta näkee myös päätökset ja maksut.

- Se vähentää puhelinsoittelun tarvetta, että onko hakemukseni tullut perille ja missä vaiheessa sen käsittely on. Sähköinen asiointi vähentää myös vääriä tulkintoja, koska vastaanottajan ei tarvitse tulkita käsialaa. 

Uusia sähköisiä palveluita otetaan käyttöön useita vuodessa. Syksyllä Soitessa käyttöönotetaan suomi.fi-viestit, jonka kautta on mahdollista pyytää sähköisesti tiettyjä hallinnollisia asiakirjoja.

- Hallinnolliset asiakirjat ovat usein satoja sivuja, joten niiden lähettämi- nen sähköisesti printtaamisen sijaan on myös ekologista.

Sähköisten palveluiden etenemisestä tiedotetaan asiakkaita Soiten verkkosivuilla. Sähköistä asiointia koskeviin kysymyksiin saa vastauksia myös hoitavasta yksiköstä.