Soite ➔ Viestintä ➔

Yhteys Soiteen viestillä tai videopuhelulla - Sähköisiä sote-palveluita kehitetään jatkuvasti

14.5.2020


Yhä useammat asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin erilaisten sähköisten sovellusten ja palveluiden kautta. Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten sähköisistä palveluista uusimmat tulokkaat ovat kaksisuuntainen viestintä ja VideoVisit-etävastaanotot.


Soiten neuvoloissa otettiin alkuvuodesta käyttöön kaksisuuntainen viestintä, jossa asiakas voi laittaa Omahoito-palvelun kautta viestiä suoraan omalle yhteyshenkilölleen. Mikäli yhteyshenkilöä ei ole vielä määritelty, voi viestin laittaa haluamaansa neuvolaan. 


Ammattilainen vastaa viestiin mahdollisimman nopeasti virka-aikana. 
Viestejä on lähetetty laidasta laitaan: lasten rokotuksista lapsettomuuteen tai yksinkertaisesti siitä, keneen tulisi olla yhteydessä tietyssä asiassa.

Soiten digityöryhmän puheen- johtaja Tanja Witick toteaa viestin olevan usein puhelua parempi vaihtoehto.


- Kirjoittamalla ammattilainen voi varmistaa, että kaikki tieto on mukana ja tarvittaessa viestiin voi lisätä linkkejä esimerkiksi Terveyskylään. Viestit myös pysyvät Omahoidossa tallessa eli asiakas voi palata viestiin toisin kuin puhelussa, joka pitää muistaa. 

Kaksisuuntainen viestintä on käytössä kaikissa äitiys-, ehkäisy- ja lastenneuvoloissa sekä Kokkolan pääterveysaseman vastaanotolla. Palvelun käyttöä laajennetaan tulevaisuudessa myös muille terveyskeskusvastaanotoille. 












Soiten sähköisiä palveluita ovat muun muassa erilaiset lomakkeet, sähköinen ajanvaraus, poliklinikka-ajan peruutus, kaksisuuntainen viestintä, Omahoito terveyspalveluissa, Omapalvelu sosiaalipalveluissa, huolen ilmoittaminen sosiaalipäivystykseen, VideoVisit sekä BuddyCare-sovellus gastroenterologisella poliklinikalla.

VideoVisit-etävastaanotto taas on verkossa tapahtuva vastaanotto, jossa ammattilainen ja asiakas kohtaavat videoyhteydellä sovittuna aikana.

Asiakkaan tulee eävastaanottoa varten ladata VideoVisit Live Meet -sovellus, joka avaa yhteyden etävastaanottoon ammattilaisen lähettämän linkin kautta. Pelkän appin lataamalla ei siis saa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen vaan tapaamisesta sovitaan aina etukäteen.

Etävastaanottoa hyödynnetään useissa Soiten yksiköissä, muun muassa kouluterveydenhuollossa, psykiatrialla ja puheterapiassa. 

Asiakas voi osallistua etävastaanotolle älylaitteellaan tai tietokoneellaan. 

- Kokemukset ovat olleet erittäin hyviä. Yhteyden laatu on riittänyt jopa ihottuman diagnosointiin, kertoo Soiten sovellusasiantuntija Santtu Suonvieri.

Molemmat uusista sähköisistä palveluista ovat jo lyhyessä ajassa löytäneet paikkansa asiakkaiden arjessa. Witick arvelee koronan vaikuttaneen hieman viimeisimpiin käyttäjälukuihin, mutta odotettavissa on, että palvelut pitävät suosionsa myös koronan hellitettyä.

- Erilaisille sähköisille palveluille on selkeästi tarve ja palveluita laajennetaan edelleen asiakkaiden tarpeiden mukaan.