Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu vammaiselle henkilöille, jolla on vamman tai sairauden aiheuttama fyysinen, kognitiivinen, psyykkinen, sosiaalinen tai aisteihin liittyvä pitkäaikainen tai pysyvä toimintarajoite, joka estää yhdenvertaisen selviytymisen/osallistumisen kotona tai kodin ulkopuolella muiden kanssa.

Henkilökohtainen apu on toisen ihmisen antamaa välttämätöntä apua tavanomaisen elämän asioissa, joita henkilö ei pysty osittain tai kokonaan itse tekemään vamman tai sairauden aiheuttaman toimintarajoitteen takia. Henkilökohtaisen avun tarkoituksena on, että vammaisen henkilön itsemääräämisoikeus ja osallisuus toteutuu yhdenvertaisesti muiden kanssa niissä tilanteissa, joissa hän tarvitsee apua. Henkilökohtaisen avun tarkoitus on auttaa vammaista henkilöä omien valintojensa toteuttamisessa, niin kotona kuin kodin ulkopuolella.

Voit hakea henkilökohtaista apua kaikkiin sellaisiin asioihin, joita et pysty tekemään itsenäisesti vamman tai sairauden aiheuttaman toimintarajoitteen takia. Henkilökohtaisen avun palvelu edellyttää kuitenkin, että kykenet itsenäisesti tai tuettuna muodostamaan ja ilmaisemaan tahtosi avun sisällöstä. Sinun tulee pystyä kertomaan, mihin tarvitset apua. Sinun pitää myös pystyä ohjaamaan ja opastamaan avustajaa tarvittaessa. 

Henkilökohtaista apua voi saada kotiin ja kodin ulkopuolelle. Henkilökohtaista apua voi saada päivittäisiin toimiin, työhön, opiskeluun, harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen. 

Palveluun on subjektiivinen oikeus, jos vammaispalvelulaissa määritellyt edellytykset palvelun saamiseksi täyttyvät. 

Mikäli avun ja avustamisen tarve perustuu pääosin hoivaan, hoitoon ja valvontaan, tulee siihen vastata muulla tavoin kuin henkilökohtaisella avulla. Tällaista hoivaa, hoitoa ja valvontaa on esimerkiksi hoito ja huolenpito, jota annetaan pääasiassa lääketieteellisin perustein tai jota on annettavissa henkilön vammaisuudesta tai sairaudesta riippumatta, esimerkiksi ns. perushoito. 

Soitessa on käytössä Omaolo-palvelun sosiaalihuollon palveluarvio, jolla voi arvioida omaa tai läheisen oikeutta henkilökohtaiseen apuun. 

Henkilökohtaisen avun järjestämistavat Soitessa

Henkilökohtaista apua voidaan järjestää eri tavoin. Sitä voidaan hankkia sekä julkisilta että yksityisiltä palveluntuottajilta. Palvelua voidaan järjestää työnantajamallin, palvelusetelimallin tai ostopalvelumallin mukaan. 

Työnantajamallissa vaikeavammainen henkilö toimii työnantajana palkkaamalleen avustajalle. Hyvinvointialue korvaa

  • henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset
  • työnantajan maksettavaksi kuuluvat lakisääteiset maksut ja korvaukset
  • muut kohtuulliset avustajasta aiheutuvat välttämättömät kulut.

Työnantajamalli edellyttää, että vaikeavammainen henkilö haluaa toimia työnantajana. Työnantajalla on oikeuksia, mutta myös kaikki työnantajan vastuut ja velvollisuudet.

Niin sovittaessa Soite voi sijaismaksajana hoitaa työnantajan puolesta palkanmaksun sekä pakollisiin vakuutuksiin ja työterveyshuollon järjestämiseen liittyviä asioita.

Edunvalvoja tai alaikäisen lapsen huoltaja voi toimia henkilökohtaisen avustajan työnantajana vastaavin edellytyksin kuin henkilökohtaisen avun käyttäjä itse.

Palvelusetelimallissa vaikeavammainen henkilö saa hänelle myönnetyllä palvelusetelillä henkilökohtaisen avustajan. Hyvinvointialue on määritellyt palveluntuottajat, joista voi valita omien tarpeiden ja mieltymysten mukaisen palveluntuottajan. Palveluntuottajalla on oikeus päättää, kuka toimii milloinkin vaikeavammaisen avustajana huomioiden mahdollisuuksien mukaan toiveet avustajan suhteen.

Ostopalvelumallissa hyvinvointialue hankkii vaikeavammaiselle henkilökohtaisen avun palveluja yksityiseltä palveluntuottajalta tai järjestää palvelun itse.  Ostopalvelumallin mukaista palvelua järjestetään erityisistä syistä ja yksilöllisen harkinnan perusteella. Hyvinvointialueella on oikeus päättää, kuka toimii milloinkin avustajana huomioiden mahdollisuuksien mukaan vaikeavammaisen toiveet avustajasta.

Kelan tarjoama vammaisten tulkkauspalvelu on tarkoitettu henkilölle, jolla on kuulovamma, kuulonäkövamma tai puhevamma. Palvelu on ilmainen.

Työnantajana toimiminen

Suosittelemme Heta-liittoon kuuluvia työnantajia käyttämään työsopimuspohjaa, joka löytyy Heta-liiton verkkosivuilta vierittämällä tästä linkistä avautuvaa sivua alaspäin.

  • Henkilökohtaisen avun työnantajana voit myös valita henkilökohtaisen avun tuntien syöttämisen sähköiseen järjestelmään. Tästä lisätietoa antavat vammaispalvelun sihteerit.
  • Lomautusilmoitus/-todistus

Lisätietoa työnantajana toimimisesta:

Lisätietoa henkilökohtaisesta avusta:

Puhelinasiointi

Tietoa palvelusta

Soitessa on käytössä Omaolo-palvelun sosiaalihuollon palveluarvio, jolla voi arvioida omaa tai läheisen oikeutta henkilökohtaiseen apuun.

Toiminnasta vastaavat

Asta Klemola

Toimintayksikön esihenkilö/Tukitiimi ja henkilökohtainen apu

Matkapuhelin: +358 40 804 3047

Sari Valkama

Palvelualuejohtaja

Puhelin: +358 40 804 2985

Katso myös nämä