Tiedote 15.3.2018

Soite julkistaa asiakaspalautteensa

Soiten tavoitteena on lisätä toiminnan avoimuutta, kehittää asiakastyytyväisyyden mittarointia ja kannustaa oman toiminnan parantamiseen – asiakas etunenässä.

Tuleva sote-uudistus ja valinnanvapausmalli muuttavat sosiaali- ja terveyspalveluiden pelikenttää asettamalla julkiset ja yksityiset palveluntarjoajat samalle viivalle hoidon laatua mitattaessa. Toiminnan avoimuus ja asiakaslähtöisyys puolestaan ovat keskeisiä laatumittareita. Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite ottaa isoja askeleita toiminnan laadun ja avoimuuden tavoittelussa julkistamalla saamansa asiakaspalautteen verkkosivuilleen – avoimesti ruusuineen ja risuineen.

Me Soitessa pyrimme jatkuvasti eteenpäin ja kehitämme omaa toimintaamme, koska uskomme, että se on ainoa tapa tuoda hyvää koko Soiten toiminta-alueelle. Kuulemme ja kuuntelemme palautetta, ja otamme sen onkeemme. On meille kunnia-asia, että parannamme juoksuamme”, kertoo Soiten vs. toimitusjohtaja Minna Korkiakoski-Västi. “Asiakaspalautteen avaaminen on meidän tapamme kertoa onnistumisistamme ja kehittämisen paikoista avoimesti kaikille.”

Käytännössä Soite aloittaa julkaisemalla sivuillaan asiakaspalautteen yleisarvosanat. Tällä hetkellä Soiten terveysasemien asiakkaista 90 % on ollut hoitoonsa ehdottoman tyytyväisiä. Keskussairaalan kohdalla vastaava luku vaihtelee 83 % ja 100 % välillä, poliklinikasta riippuen. Myöhemmin kuluvana vuonna Soite alkaa julkaista myös kirjallista palautetta, ja vastata kriittisiin kommentteihin julkisesti. Samalla Soite ryhtyy entistäkin avoimemmin kertomaan kehittämisen paikoista ja toimista, joilla niihin on tartuttu.

Soite käsittelee asiakaspalautetta tietosuojalainsäädännön puitteissa. Julkinen asiakaspalaute on aina anonyymiä – sekä palautteen antajien että palautetta vastaanottavan hoitohenkilökunnan osalta. Yksittäistä palautteen antajaa ei voida palautteesta identifioida. Myöskään palautteen kohteena olevaa henkilöä tai yksittäistä hoitoyksikköä ei voida julkisesta palautteesta tunnistaa. Vastaukset kerätään Soiten toimipisteissä olevista palauteautomaateista sekä verkkosivuilta löytyvästä palautejärjestelmästä.




Tiedotteet