Tiedote 24.9.2018

Uusi toimintamalli käyttöön Kokkolan pääterveysaseman vastaanotoilla 8.10. alkaen

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite uudistaa vastaanottojen toimintamallia Kokkolan pääterveysasemalla. Kokkolan alueisiin perustuvista tiimeistä (tiimit 1-4) luovutaan ja jatkossa asiakkaat ohjataan vastaanotoille kiireellisyyden mukaan. Uuteen toimintamalliin siirrytään Kokkolassa 8.10.2018 alkaen. Toimintamalli laajenee myöhemmin koko maakunnan alueelle.

Oireen kiireellisyyden perusteella asiakas saa ajan joko kiirevastaanotolle, vastaanotolle tai OmaSoitelaiselle. Kokkolan pääterveysaseman yhteydenotot keskitetään yhteen puhelinnumeroon 06 828 7310.

Terveydenhuollon ammattilainen tekee hoidontarpeen arvioinnin, jonka perusteella asiakas ohjataan oikean hoidon piiriin. Asiakas voi myös itse tehdä hoidontarpeen arvion sähköisessä Oireapu-sovelluksessa, joka ohjaa asiakkaan oikealle vastaanotolle.

Kiirevastaanotto

Kiireelliset asiakkaat ohjataan kiirevastaanotolle (tai päivystykseen). Kiirevastaanotolla annetaan kiireellistä hoitoa sitä tarvitseville, mutta ei kuitenkaan päivystyspotilaille. Kiirevastaanotolla vetovastuussa on sairaanhoitaja, joka konsultoi lääkäriä tarvittaessa.

Kiirevastaanoton asiakkaalle annetaan suuntaa-antava aika.  Vastaanottoaika annetaan samalle päivälle tai viimeistään 1-3 päivän päähän.

Vastaanotto

Vastaanotolle ohjataan asiakkaat, joiden oireiden hoito ei vaadi kiireellistä, 1-3 päivän sisällä tapahtuvaa hoitoa. Vastaanottoaika annetaan 1-3 viikon päähän. Vastaanottoaikoja annetaan niin lääkäreille kuin sairaanhoitajille.

OmaSoitelainen

OmaSoitelainen palvelua tarjotaan asiakkaille, joilla on kansansairauksia tai jotka tarvitsevat vastaanottopalveluita usein. OmaSoitelaisen asiakkaalle laaditaan hoitosuunnitelma ja hänelle voidaan tarpeen mukaan järjestää säännöllisiä aikoja esim. 1-2 viikon välein.  Näin terveydenhuollon ammattilaisille ja tiimille muodostuu kokonaiskuva ja vastuu asiakkaan hoitopolusta. OmaSoitelaisen palveluita tarjoavat esim. asiantuntijasairaanhoitajat (diabeteshoitajat, sydänhoitajat, reumahoitajat, hengityshoitajat jne). Asiakas voi hakeutua hoitoon suoraa OmaSoitelaiselle, eli asiakas pääsee helpommin ja nopeammin hoidon piiriin.

Yhteydenotto ja reseptien uusiminen

Kokkolan pääterveysasemalle voi ottaa yhteyttä:
  • Puhelimitse: käyttöön tulee vain yksi puhelinnumero 06 828 7310
  • Oireapu-sovelluksen kautta
  • Tulemalla suoraa pääterveysaseman vastaanottoon

Yhteydenottopuhelinnumero palvelee arkisin klo 7.30-16.00 suomeksi sekä ruotsiksi. Takaisinsoittopyynnön voi jättää arkisin jo klo 7.30. Soiten ammattilainen ottaa saman päivän aikana yhteyttä takaisinsoittopyynnön jättäneisiin asiakkaisiin.

Keskitetystä puhelinnumerosta voi varata ajan tai jättää reseptin uusimispyynnön. Reseptien uusiminen onnistuu kätevästi myös netin kautta osoitteessa www.kanta.fi

Pääterveysaseman vastaanottotilat

Kokkolan pääterveysaseman tilat muutetaan uudistusta vastaaviksi. Kiirevastaanotto keskittyy pääterveysaseman vasempaan päätyyn. Vastaanotto sekä OmaSoitelainen palvelut löytyvät pääterveysaseman oikeasta päädystä. Asiakkaat ohjataan kulkemaan sisään pääterveysaseman B-ovesta (Mariankatu 28). Pääterveysaseman aulassa voi asioida sairaanhoitajan kanssa.

Uudistuksen myötä asiakkaat pääsevät vastaanotoille entistä nopeammin ja lääkäriaikojen saatavuus paranee. Hoito voidaan tarvittaessa myös räätälöidä paremmin asiakkaan tarpeita vastaavaksi (esim. OmaSoitelainen-palvelu).






Tiedotteet