Soite ➔ Viestintä ➔
Tiedote 27.5.2021
Soiten potilastietojärjestelmäkehitys etenee sairaanhoitopiirien yhteistyöllä
Historiallisen laaja seitsemän sairaanhoitopiirin muodostama yhteenliittymä kehittää erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmää kumppaninaan järjestelmätoimittaja TietoEVRY. Uudenlaisella yhteiskehittämisen mallilla tuodaan synergiahyötyjä sekä mahdollistetaan nopeampi järjestelmäkehitys.
Mukana Soiten lisäksi ovat Etelä-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen ja Satakunnan sairaanhoitopiirit. Asukkaita sairaanhoitopiirien alueella asuu yhteensä noin 1,2 miljoona.
”Olemme iloisia uudenlaisesta kehittämisyhteistyöstä. Tavoitteena on kuunnella käyttäjien tarpeita tarkalla korvalla ja luoda potilasjärjestelmästä käyttäjäystävällisempi, tehokkaampi ja turvallisempi nykyjärjestelmään verrattuna”, kertoo Soiten järjestelmäpäällikkö Jan Salin.
”Terveydenhuollon IT-palveluiden kehityksessä tiivis asiakasyhteistyö on kaiken keskiössä. Kehittämistyötä tullaan tekemään uudella hyötyjohtamisen mallilla ja asiakasorganisaatioiden ammattilaiset otetaan tiiviisti mukaan kehitykseen – järjestelmä on olemassa heidän työnsä helpottamiseksi. Samalla uudistamme teknologiaa mahdollistamaan entistä nopeamman järjestelmäkehityksen jatkossa”, sanoo TietoEVRYn terveydenhuollon liiketoiminnasta vastaava johtaja Teemu Vähäkainu.
Mukana Soiten lisäksi ovat Etelä-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen ja Satakunnan sairaanhoitopiirit. Asukkaita sairaanhoitopiirien alueella asuu yhteensä noin 1,2 miljoona.
”Olemme iloisia uudenlaisesta kehittämisyhteistyöstä. Tavoitteena on kuunnella käyttäjien tarpeita tarkalla korvalla ja luoda potilasjärjestelmästä käyttäjäystävällisempi, tehokkaampi ja turvallisempi nykyjärjestelmään verrattuna”, kertoo Soiten järjestelmäpäällikkö Jan Salin.
Tavoitteena synergiahyödyt hankinnassa ja kustannuskehityksessä
Yhteiskehittäminen tuo kaivattua vakautta ja ennustettavuutta. Käyttöönottojen ja ympäristöjen yhdenmukaistaminen luo pohjan kustannussäästöille, kun asioita voidaan monistaa eri käyttöympäristöihin.”Terveydenhuollon IT-palveluiden kehityksessä tiivis asiakasyhteistyö on kaiken keskiössä. Kehittämistyötä tullaan tekemään uudella hyötyjohtamisen mallilla ja asiakasorganisaatioiden ammattilaiset otetaan tiiviisti mukaan kehitykseen – järjestelmä on olemassa heidän työnsä helpottamiseksi. Samalla uudistamme teknologiaa mahdollistamaan entistä nopeamman järjestelmäkehityksen jatkossa”, sanoo TietoEVRYn terveydenhuollon liiketoiminnasta vastaava johtaja Teemu Vähäkainu.