Soite ➔ Viestintä ➔

Tiedote 14.1.2020

Vastaanoton toiminta uudistuu Kokkolan pääterveysasemalla

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite uudistaa toimintaansa Kokkolan ter-veyskeskuksen pääterveysaseman vastaanotolla vuoden alkupuoliskolla. Tavoitteena on, että hoito alkaa heti ensimmäisestä yhteydenotosta, jolloin hoitoprosessi nopeutuu. Uutena yhteydenottotapana otetaan käyttöön sähköinen yhteydenotto.

Tarkoituksena on siirtyä entistä asiakaslähtöisempään toimintamalliin, jossa hoito aloitetaan heti ensimmäisestä yhteydenotosta. Asiakas saa itselleen yhteyshenkilön, jonka kanssa hän jatkossa asioi. Yhteyshenkilö huolehtii hoidon toteutumisesta alusta loppuun Soiten moniammatillisen tiimin tukemana.

Hoito voidaan tarpeen mukaan toteuttaa myös etäpalveluna sähköisesti tai puhelimitse. Asiakkaan ei tuolloin välttämättä tarvitse lähteä terveyskeskukseen lainkaan.

Samaan tapaan toimitaan mm. Tuusulan terveysasemilla, jossa toimintatapaan ovat olleet tyytyväisiä niin asiakkaat kuin ammattilaisetkin.

Uusi toimintamalli otetaan käyttöön vaiheittain Kokkolassa ja mallia laajennetaan myöhemmin muille Soiten terveyskeskusvastaanotoille. 

Yhteydenotto Kokkolan terveyskeskukseen onnistuu myös sähköisesti

Asiakkaat voivat olla edelleen yhteydessä Kokkolan terveyskeskuksen pääterveysasemalle samaan tapaan kuin tähänkin saakka. Uutena palveluna otetaan käyttöön sähköinen yhteydenotto (ns. kaksisuuntainen viestintä), jossa Soiten työntekijä ja asiakas voivat olla yhteydessä toisiinsa sähköisesti Soiten Omahoito-palvelun kautta.

Sähköisen Omahoito-palvelun kautta asiakas voi lähettää pääterveysaseman vastaanottoon viestin silloin, kun se hänelle parhaiten sopii. Vastaanoton henkilökunta vastaa viestiin tai ottaa suoraan yhteyttä asiakkaaseen mahdollisimman nopeasti virka-aikana. Sähköinen yhteydenotto avataan myös kaikkiin Soiten alueen neuvoloihin.



Tiedotteet