Asiakasraadit
Asiakasraatien tarkoituksena on kuulla käyttäjän näkemyksiä, kokemuksia ja odotuksia Soiten palveluista.

Hyvinvointialueen aluehallitus tulee asettamaan asiakasraadin / asiakasraadit valtuustokausittain tai määrättyä tehtävää varten määräaikaisesti. Asiakasraateja voidaan täydentää ja laajentaa, jotta voidaan käsitellä teema- ja palvelukohtaisesti ajankohtaisia asioita.
Asiakasraadin osallistujat voidaan valita avoimella haulla haastattelun kautta tai satunnaisotannalla, joko koko valtuuston toimikaudeksi tai lyhyemmäksi aikaa.
Tehtävä
Asiakasraadin tehtävänä on seurata hyvinvointialueen palvelujen laatua, saatavuutta ja saavutettavuutta ja antaa ehdotuksia ja palautetta hyvinvointialueen palveluista ja niiden yhteensovittamisesta.

Asiakasraadin työ käynnistyy hyvinvointialueen toimielimen, palautejärjestelmän tai asiakasraatilaisten aloitteesta. Asiakasraadin lopputuloksena syntyy aloitteita, julkilausumia ja suosituksia.
Hyvinvointialueen aluehallitus käsittelee asiakasraadin vuosiraportin.