Polis-enkäten om tjänsterna för äldre och funktionshindrade personer och smidigheten i vardagen fick ett bra antal svar
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soites Polis-enkäter relaterade till äldres och funktionshindrades tjänster och smidigheten i vardagen var öppna från 22.2 till 21.3.2024. Det kom 220 svar på undersökningen om tjänster för äldre och 80 svar på undersökningen om funktionshindrades tjänster.
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soites äldre- och handikappråd ville med hjälp av enkäterna ta reda på äldres och funktionshindrades syn på tillgången till tjänster inom välfärdsområdet Soite och frågor som rör smidigheten i vardagen. Resultaten av båda enkäterna har behandlats i välfärdsområdets välfärdsområdesstyrelse. De data som samlats in och analyserats från enkäterna kommer att användas i planeringen av olika tjänster för äldre och funktionshindrade under de kommande åren. Konkret har man kommit överens om ett möte 14.8.2024 där informationen som genererats av enkäten för räddnings- och funktionshindertjänster ska diskuteras tillsammans med verksamhetsområdena.
Resultaten av undersökningen om tjänster för äldre och smidigheten i vardagen
Totalt svarade 220 personer på enkäten om tjänster för äldre, vilket kan anses vara en ganska bra siffra med tanke på kundgruppen. De flesta av de tillfrågade var 65-74 år (50 %). Respondenterna var jämnt fördelade mellan att bo i en stad/ett kommuncentrum eller i glesbygd. Av detta kan man dra slutsatsen att enkäten besvarades mer aktivt på landsbygden. 72 % av de tillfrågade bodde i ett egnahemshus.
Artificiell intelligens grupperade 192 personer i två grupper. Grupp A: 103 deltagare och Grupp B: 89 deltagare. Grupp A upplever att de får tillräckligt med information om tjänster för äldre inom välfärdsområdet (70 %), de har tillräcklig digital kompetens för att uträtta ärenden i välfärdsområdets elektroniska tjänster (85 %), de är med i påverkansverksamhet genom organisationer (81 %), de vet hur de ska uppsöka de social- och hälsovårdstjänster de behöver (93 %) och de är medvetna om social- och hälsovårdsrådgivningen (82 %).
Grupp B är inte involverad i påverkansverksamhet via organisationer (endast 18 % är involverade), de har inte tillräckligt med digital kompetens för att hantera välfärdsområdets elektroniska tjänster (endast 21 % har tillräcklig digital kompetens), de upplever inte att de får tillräckligt med information om tjänster för äldre inom välfärdsområdet (endast 6 % känner att de får tillräckligt) och de har inte använt sig av elektroniska tjänster, såsom att boka tid elektroniskt (endast 24 % har).
Polis-enkäten visar att även om svaren tydligt är uppdelade i två mycket olika grupper, har Mellersta Österbotten som helhet vilja, förmåga och mod att förnyas.
Resultaten av enkäten om tjänster för funktionshindrade och smidigheten i vardagen
80 personer svarade på enkäten om funktionshinderservice, vilket kan anses vara ett rimligt antal med tanke på kundgruppen. De flesta av respondenterna var i åldern 25–65 år (54 %). Respondenterna bodde huvudsakligen i en stad eller i ett kommuncentrum (71 %). Det var särskilt positivt att respondenterna vill fortsätta ge respons och förslag i utvecklingen av funktionshinderservice. Samtidigt lyfte man starkt fram vikten av mångsidiga responskanaler.
Artificiell intelligens grupperade 67 personer i tre grupper. Grupp A: 21 deltagare, Grupp B: 34 deltagare och Grupp C: 12 deltagare.
Grupp A ser mest utmaningar med att få och använda funktionshinderservice. Funktionshinderservicen uppfyller inte heller Grupp A:s behov. Dessutom förverkligas delaktigheten mycket dåligt i grupp A. Baserat på undersökningens resultat är Grupp A den mest kritiska av grupperna. Grupp A består av personer som har störst behov av funktionshinderservice (52 %), som har använt funktionshindertjänster i mer än 10 år (57 %) och respondenterna är anhöriga/närstående till den funktionshindrade som svarar för deras räkning (76 %). Det är dock värt att notera att grupp A vet var man kan vända sig angående funktionshinderservice (65%).
Grupp B, som är störst till storleken, är inte lika kritisk som grupp A. Grupp B bor till största delen i glesbygd (55 %). Andelen som bor i boendeenhet (19 %) och har använt funktionshinderservice i 1-5 år (31 %). Grupp B upplever också utmaningar med att få och använda funktionshinderservice, men funktionshinderservicen möter deras behov någorlunda väl. Delaktigheten förverkligas också rimligt (40%). Grupp C, som är den minsta till storleken, är den mest positiva av alla grupper när det gäller funktionshinderservicen. Grupp C:s behov, delaktighet och tillgång till funktionshinderservice är på en god nivå. Det bör noteras att grupp C-respondenterna inte bor i en boendeenhet utan självständigt/med sin familj.
Förutom Sitra agerar DigiFinland, som ansvarar för det tekniska genomförandet av användningen av Polis-plattformen, som partner i försöken som utförs tillsammans med välfärdsområden. I framtiden kan invånarnas digitala delaktighet i beslutsfattandet vara en del av vardagen i varje välfärdsområde. De modeller och verktyg som utvecklats under försöken delas ut till alla välfärdsområden för deras användning.