Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Kom ihåg att alltid ringa jourhjälpsnumret 116 117 före du uppsöker akuten

Alltid innan du uppsöker samjouren ska du ringa nödnumret 116 117, där en yrkesperson bedömer vårdbehovet och hur brådskande det är. Du kan också få råd och egenvårdsinstruktioner på jourhjälpsnumret. Man behöver inte alltid åka till samjouren.

Jourhjälpstelefonen tar emot 50–70 samtal i dygnet. Den genomsnittliga svarstiden är cirka fem minuter, och återuppringningsförfrågningar besvaras inom cirka tjugo minuter. Under rusningstid kan tiderna vara något längre. Vi ber dock att kunderna väntar på att få ett samtal tillbaka innan de uppsöker samjouren.

I icke brådskande ärenden bör du i första hand kontakta din egen hälsocentral. I en akutsituation ska du alltid ringa akutnumret 112.

En sjukskötare tar emot patienterna

Det finns ingen separat anmälningspunkt i samjourens renoverade lokaler, utan patienterna tas emot av en sjukskötare som bedömer vårdbehovet och hur brådskande det är. Sjukskötaren kan till exempel göra behövliga basmätningar av vitala funktioner, beställa blodprov eller konsultera läkare, då kan ärendet eventuellt behandlas utan att patienten behöver stanna på jouren. Detta syftar till att göra jourbesök smidigare.

Cirka 80 patienter vårdas på samjouren per dag. I genomsnitt tar ett besök på samjouren 3–4 timmar. Patienter som behöver jourvård vårdas i medicinskt brådskande ordning. I praktiken avgör besväret därför väntetiden, då de svårare sjuka behandlas före de lindrigare sjuka. Hur brådskande ärendet är kan också förändras om det sker förändringar i patientens tillstånd.

Ta en titt också på dessa