Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Digitaliseringen inom social- och hälsovårdssektorn ökar kontinuerligt, vilket kan skapa utmaningar för anställda och kunder. I det dagliga arbetet för anställda inom social- och hälsovårdsbranschen ingår på ett väsentligt vis att arbeta med en dator via olika digitala tjänster och system. Om arbetet inte känns naturligt kan det väcka olika känslor, från frustration till ilska.

Huvudmålet med digimentorskap är att förbättra personalens digitala kompetens. När yrkespersoner behärskar digitala verktyg och tjänster blir deras dagliga arbete enklare. Till exempel är elektroniska patientjournaler, tidsbokningssystem och distanskonsultationer en väsentlig del av modern social- och hälsovård. När yrkespersoner är med dig i dessa tjänster kan de erbjuda kunderna en bättre och effektivare vård. När yrkespersonerna vet hur de ska styra kunder till digitala tjänster kan användningen av tjänsterna dessutom öka, vilket gör hälsovården smidigare och effektivare.

Digimentorer i sina arbetsenheter

Digimentorerna är enheternas egna medarbetare, vilket möjliggör handledning och assistans med låg tröskel. Det är enkelt och naturligt för anställda att be om hjälp av en bekant kollega. Digimentorer har två timmars digimentortid per vecka, som kan användas till exempel för konkret hjälp eller för att lära sig och utforska en ny digital tjänst.

Digimentorer anpassar sina aktiviteter för att passa deras arbetsgemenskap. Digimentorskap kan utföras på många sätt, till exempel assistans på tumanhand, smågruppsassistans, information på veckomöten eller anordnande av olika tävlingar. Digimentorskap handlar inte bara om utbildning – det handlar också om att sprida kunskap. När yrkespersoner är medvetna om nya digitala tjänster och deras funktioner kan de informera kunderna bättre.

En positiv inställning till digitala tjänster är viktigt. Digimentorskap kan bidra till att göra personalens attityd till det digitala mer positiv. När yrkespersoner ser fördelarna med digitala tjänster och lär sig använda dem blir det lättare att etablera och förankra tjänsterna i det praktiska arbetet.

Digimentorer som en del av den digitala utvecklingen

Digimentorer har en nyckelroll i utvecklingen av digitala tjänster. De fungerar som viktiga länkar mellan utvecklare och enheter och förmedlar värdefull information i båda riktningarna. Digiutvecklare får via digimentorer information från fältet om vilka delar av tjänsterna som fungerar bra och var det fortfarande behövs förbättringar. På samma sätt delar digitala utvecklare de senaste uppdateringarna och funktionerna med digimentorer, vilket hjälper till att föranka nya metoder mer effektivt.
I digimentorns uppgifter ingår även att ta reda på om nya digitala tjänster skulle kunna tas i bruk vid den egna enheten samt att hjälpa till i deras introduktion och förankrande i det dagliga arbetet. Med detta kommer utbudet av digitala tjänster till kunderna att förbättras.

Digimentorit ovat olennainen osa Soiten digiohjelmaa ja sen tavoitteiden saavuttamista. Soiten digiohjelman 2023–2025 tavoitteena on tarjota asiakkaille digitaalisia palveluita ensisijaisena asiointitapana. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi ammattilaisten digitaidot ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Digimentorer är en väsentlig del av Soites program för främjande av digitalisering och uppnåendet av dess mål. Målet med Soites program för främjande av digitalisering 2023–2025 är att erbjuda kunder digitala tjänster som ett primärt sätt att uträtta ärenden. För att uppnå detta mål är yrkespersonernas digitala kompetens av största vikt.


Armi Niemelä
Utbildningssekreterare

RRF-projektet för hållbar tillväxt i Mellersta Österbotten
Projektet för digitalt stöd för personalen

Ta en titt också på dessa