Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Rätt behandling vid rätt tidpunkt på rätt plats – det är vad vården alltid strävar efter. Därför är det klokt att behandla olika åkommor på olika vårdinrättningar. Den vård som en läkare ger på en samjour skiljer sig på många sätt från en läkarmottagning på en hälsocentral eller till exempel inom företagshälsovården.

Samjouren är till för de patienter vars vård inte kan vänta till nästa dag utan att liv eller hälsa riskeras. På jouren behandlas kritiska och akuta situationer och första hjälp ges vid symtom som kräver akut behandling. Däremot vårdar mottagningar ärenden som kan ta lite längre tid att lösa och där kan man fokusera på patientens angelägenheter mer övergripande än på jouren. Att patienten remitteras till fel service leder ofta till att patienten inte får den hjälp hen behöver och måste uppsöka ett annat vårdställe igen med samma problem.

Individuell bedömning utifrån forskningsbaserad kunskap

Hälso- och sjukvårdspersonalen bedömer behovet av vård på medicinska grunder och använder nationella riktlinjer som bygger på forskningsbaserad kunskap som ett hjälpmedel i sitt arbete. Bedömningen av vårdbehovet görs alltid individuellt för varje patient med hänsyn till dennes situation. Planen för att söka behandling görs i samarbete med patienten.

Utifrån bedömningen av vårdbehovet hänvisas patienten till den för patienten lämpligaste vårdinrättningen. Man behöver inte alltid åka till mottagningen utan ärendet kan skötas med hjälp av till exempel ett telefonsamtal eller en digital kontaktkanal. Ibland löses situationen med bra egenvårdsinstruktioner. En väsentlig del av att bedöma vårdbehovet omfattar också att handleda patienten där symtom och situationer kräver ny kontakt, jourbesök eller ett telefonsamtal till nödcentralen.

Tanja Isoaho
sjukskötare YAMK, projektarbetare
samjouren

Ta en titt också på dessa