Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

De digitala tjänsterna förbättrar tillgången på social- och hälsovårdstjänster eftersom användningen av dem är oberoende av tid och plats. Dessutom är det bra att beakta att de digitala tjänsterna är avgiftsfria för den som använder dem. När en kund använder digitala tjänster har hen också en aktivare roll och producerar till exempel information mångsidigare jämfört med när hen uträttar ärenden på plats.

Enligt undersökningen Hälsosamma Finland 2022-2023 kände dock 83,4 % av invånarna i Mellersta Österbottens välfärdsområde att det finns hinder för bruk av digitala tjänster och kände oro i fråga om dem. På hela landets nivå var samma siffra 77,4 %.

Det finns alltså ett klart behov av digistöd. Genom att göra utbudet av digistöd mångsidigare och genom att förbättra tillgången på det försöker man uppnå en ökad digital kompetens bland invånarna i Mellersta Österbotten, så att de som har nytta av digitala tjänster och vill använda dem också får möjlighet till det i och med digistöd.

Digitala servicepunkter för alla invånare

Verksamheten med digitala servicepunkter är ett sätt att erbjuda invånarna digistöd och göra det möjligt att använda digitala tjänster. Verksamheten med digitala servicepunkter testas inledningsvis vid Koivutupa i Karleby samt i Halso, men målet är att utvidga verksamheten till hela landskapet i samarbete med kommunerna i området.

De digitala servicepunkterna är avsedda för alla dem som 

  • inte har möjlighet att skaffa digitala apparater eller internetuppkoppling,
  • inte har ett utrymme som passar för bruk av apparater, till exempel tillräcklig avskildhet för att kunna uträtta ärenden på webben,
  • inte har tillräcklig digital kompetens och behöver antingen hjälp med att använda digitala tjänster eller hjälp med att använda apparater och applikationer, 
  • har behov av att utveckla sin egen digitala kompetens.

Invånarna kan använda de digitala servicepunkterna avgiftsfritt och utan tidsbokning inom ramen för punktens öppettider.

  • Det är fri passage till digitala servicepunkterna.
  • En digital servicepunkt är ett separat ljudisolerat rum med skydd mot insyn.
  • Vid en digital servicepunkt har invånaren tillgång till de apparater och internetuppkopplingar som behövs. 
  • Kunden kan använda den digitala servicepunkten för digitala tjänster antingen självständigt eller med hjälp av stöd samt utveckla sin egen digitala kompetens med hjälp av självstudiematerial.
  • Digitala servicepunkten fungerar också som en mötesplats till exempel för grupphandledning och evenemang och tillställningar relaterade till digitala tjänster och teknologier.

Det erbjuds personligt digistöd på plats vid bestämda tidpunkter. Du hittar närmare information om de digitala servicepunkterna och dagarna då digistöd erbjuds på plats på digitala servicepunktens egen webbsida och i Lähellä.fi-tjänsten.

Du hittar mer information om andra lösningar gällande digitalt stöd som Soite erbjuder områdets invånare vid punkten ”Stöd för digitalt uträttande av ärenden” på DigiSoite-sidan.

Ge respons

Om du redan har bekantat dig med vår verksamhet med digitala servicepunkter, ber vi dig fylla i responsblanketten. Vi utnyttjar responsen när vi utvecklar verksamheten.

Tveka inte att söka dig till digistöd! Vi ses vid digitala servicepunkterna!


Aija Kaunisto
Projektarbetare
Delprojektet Asukkaiden digituki ja ennaltaehkäisy (Digistöd för invånarna och förebyggande verksamhet)
RRF2 – Mellersta Österbottens program för hållbar tillväxt 2023–2025

Ta en titt också på dessa