Soites chatt-tjänst utvidgas – det har öppnats en egen kanal för mottagningens sjukskötare
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite utvecklar aktivt sina digitala tjänster. I chatten som finns på webbplatsen soite.fi/sv har nu öppnats en egen chattkanal för mottagningens sjukskötare. I chatten kan du sköta samma ärenden som via mottagningens telefontjänst.
Chatt-tjänsten på webbplatsen soite.fi erbjuder kunderna en kontaktkanal med låg tröskel. Chatt-tjänsten är i första hand avsedd för icke-brådskande ärenden som kan skötas på distans från början till slut. Via chatten kan kunden chatta i realtid med en yrkesutbildad person i Soite om hen behöver hjälp i hälsorelaterade ärenden, som till exempel handledning och råd relaterade till vård eller tjänster. Också kundernas egenvård kan stödjas via chatten. Via chatten gör en sjukskötare en bedömning av vårdbehovet och konsulterar vid behov en läkare, bokar tid eller hänvisar till en annan yrkesutbildad person för bedömning eller vård.
I tjänsten krävs stark identifiering med personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Chatt-samtalet kan ändras till ett video- eller telefonsamtal med en sjukskötare.
Chatten kan startas genom att välja lämplig chattkanal i chattfönstret i det nedre högra hörnet på webbplatsen soite.fi. Chatt-fönstret syns när webbplatsens kakor (cookies) har godkänts. Sjukskötarchatten betjänar i chatten på webbplatsen soite.fi/sve vardagar kl. 9–15. Servicen är avgiftsfri.
Du kan uträtta ärenden å en annan persons vägnar i chatten om du har ingått ett avtal om att uträtta ärenden å personens vägnar. Läs mera: https://soite.fi/sv/handbok-for-utrattande-av-arenden/klientens-och-patientens-rattigheter/utrattande-av-arenden-a-en-annan-persons-vagnar/