Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Chatt-tjänsten på webbplatsen soite.fi erbjuder kunderna en kontaktkanal med låg tröskel. Chatt-tjänsten är i första hand avsedd för icke-brådskande ärenden som kan skötas på distans från början till slut. Via chatten kan kunden chatta i realtid med en yrkesutbildad person i Soite om hen behöver hjälp i hälsorelaterade ärenden, som till exempel handledning och råd relaterade till vård eller tjänster. Också kundernas egenvård kan stödjas via chatten. Via chatten gör en sjukskötare en bedömning av vårdbehovet och konsulterar vid behov en läkare, bokar tid eller hänvisar till en annan yrkesutbildad person för bedömning eller vård.

I tjänsten krävs stark identifiering med personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Chatt-samtalet kan ändras till ett video- eller telefonsamtal med en sjukskötare.

Chatten kan startas genom att välja lämplig chattkanal i chattfönstret i det nedre högra hörnet på webbplatsen soite.fi. Chatt-fönstret syns när webbplatsens kakor (cookies) har godkänts. Sjukskötarchatten betjänar i chatten på webbplatsen soite.fi/sve vardagar kl. 9–15. Servicen är avgiftsfri.

Du kan uträtta ärenden å en annan persons vägnar i chatten om du har ingått ett avtal om att uträtta ärenden å personens vägnar. Läs mera: https://soite.fi/sv/handbok-for-utrattande-av-arenden/klientens-och-patientens-rattigheter/utrattande-av-arenden-a-en-annan-persons-vagnar/

Ta en titt också på dessa