Fysioterapins chattjänst för sakkunnighjälpen närmare kunden
Fysioterapins chatttjänst öppnades i augusti 2024 för kunder över 18 år i Soite-området. Tjänsten är öppen tisdagar och torsdagar kl. 9-11 och finns på Soites hemsida. I chatten kan kunderna komma i direktkontakt med en fysioterapeut och få snabba råd om besvär i stöd- och rörelseorganen, rehabilitering och hjälpmedelstjänster.

Beredningen av fysioterapichatten inleddes av två fysioterapeuter med statliga etablerings- och utvecklingsmedel i mars 2024 och tjänsten öppnades för kunder i augusti 2024. Tjänsten är avsedd för kunder i Soite-området som har fyllt 18 år och har öppet tisdagar och torsdagar kl. 9–11. Fysioterapichatten finns på Soites webbplats soite.fi bland andra chattkanaler.
Vid starten av tjänsten anlitades bland annat Soites kundråd, som tillfrågades i vilka situationer de kunde tänka sig att de skulle använda fysioterapichatten och om de ansåg att tjänsten var behövlig. Målet med tjänsten är att utöka de digitala tjänsterna och möjligheterna att med låg tröskel ta kontakt i enlighet med Soites strategi, så att kunden snabbt och enkelt kan få den hjälp de behöver.
Syftet är att utveckla chattjänsten för fysioterapi utifrån den respons som kunderna ger. Samtidigt används responsen för att följa upp kundnöjdheten. Det är möjligt för kunden att ge respons om tjänsten direkt efter att man har använt chattjänsten.
Direktkontakt till fysioterapeut via chatten
I chatten får kunden direktkontakt med en fysioterapeut och kan därmed snabbt få yrkeskunnig rådgivning gällande besvär i sina stöd- och rörelseorgan, rehabilitering och hjälpmedelstjänster. I tjänsten kan du få råd utan att identifiera dig, då ger yrkeskunniga allmän handledning om det symptom som kunden tar upp. Om fysioterapeuten bedömer att klienten behöver individuell handledning, en distansmottagning eller ett mottagningsbesök hos en fysioterapeut ombeds kunden att starkt identifiera sig via en länk. I detta fall är det även möjligt för kunden att skapa en direkt videoförbindelse med fysioterapeuten, om kunden ger sitt samtycke till att en videolänk skapas.
En yrkesperson som arbetar i chatten måste ha flera års erfarenhet av att arbeta som fysioterapeut och behöver en bred kunskapsbas om fysioterapi baserad på evidensbaserad information och befintliga behandlingsrekommendationer. Fysioterapeuterna behöver också omfattande kunskap om Soites tjänster. Instruktionerna som ges via chatten kommer alltid från tillförlitliga informationskällor som till exempel Terveyskirjasto.
Det finns inga dumma frågor
I chatten har det kommit frågor om en massa olika ämnen och kunderna har varit nöjda med tjänsten och fått den hjälp de behövt. I chatten har man bett om kontaktuppgifter till fysioterapitjänster, handledning och råd kring nack- och axelsymptom, motion efter knäprotesoperation och fotproblem.
Vi har upptäckt att även om kunder har fått instruktioner på sjukhuset så vill de fortfarande ha eller kan behöva ytterligare bekräftelse på instruktionerna de har fått. Genom chatten är det också lätt för kunden att kontakta vårdpersonal när kunden är osäker på vad som vore bra att göra.
Vi vill betona att det inte finns några dumma frågor och vi uppmanar invånarna i Soiteområdet att utan tvekan be om hjälp i chatten när de grunnar över frågor relaterade till fysioterapi och rehabilitering.
Tuula Rannisto
Projektarbetare
Marika Huhtala
Projektarbetare