Soite utvidgar användningen av palse.fi-portalen till kommunikation kring hjälpmedel
Soite utvidgar användningen av palse.fi-portalen och gör det möjligt för kunder att skicka och läsa meddelanden relaterade till hjälpmedel via portalen. Denna nya egenskap erbjuder kunder ett behändigt sätt att kontakta hjälpmedelscentralen i olika frågor som rör hjälpmedel.

Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite utvidgar användningen av palse.fi-portalen så att kunder kan i fortsättningen skicka och läsa meddelanden som rör hjälpmedel via portalen.
Det är möjligt att skicka ett meddelande bland annat ifall man behöver få en betalningsförbindelse förnyad, ifall ett hjälpmedel inte är lämpligt eller ifall man behöver returnera eller förnya ett hjälpmedel. De yrkesutbildade vid hjälpmedelscentralen svarar på meddelandena snarast möjligt under tjänstetid. För att kunna skicka ett meddelande via palse.fi-portalen krävs det att man är redan från förr kund hos Soites hjälpmedelscentral.
Kunder har redan tidigare kunnat administrerar över sina hjälpmedelslån i Soite via palse.fi-portalen. Nu utvidgas användningen av tjänsten till att också gälla meddelanden.
Användningen av Palse.fi-portalen kräver inte nerladdning av någon separat app, och den fungerar också i mobilen. Logga in i tjänsten med Suomi.fi-identifikation dvs. med personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Från Soites hjälpmedelstjänst kan man låna apparater eller redskap med hjälp av vilka man kan främja en persons funktionsförmåga när det blivit svårare att klara sig i vardagen och att delta i vardagen hemma eller i någon annan miljö. Hjälpmedelsbehovet kan konstateras av kunden, av en närstående eller av en yrkesutbildad person inom social- eller hälsovården som känner kunden. En bedömning av hjälpmedelsbehovet görs och ett utlåningsbeslut fattas alltid individuellt.