Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Soite har tagit i bruk en chatbot som döpts till Sointu. En chatbot är en slags virtuell assistent som leder kunden till rätt information på webbsidan. Chatboten kan svara på enstaka ord och enkla frågor.

Chatboten betjänar kunder 24/7

Chatboten Sointu är tillgänglig för invånare oavsett tid på dygnet. Den svarar på de vanligaste frågorna som gäller till exempel att uppsöka Soites tjänster eller andra informationssökningar på webbplatsen soite.fi. Chatboten Sointu finns i det nedre högra hörnet på soite.fi-webbplatsen. Startikonen visas när webbplatsens cookies har accepterats.

Sointu betjänar dig på antingen finska eller svenska enligt språkinställningen på webbplatsen.

Skriv ditt ärende i Sointu-chatboten med några få ord, kort och tydligt, bara en sak i taget. Ett ord eller en mening med några få ord fungerar bäst. Sointu söker i sin databas efter ett svar på ett givet ämne eller en viss fråga.

Sointu lär sig hela tiden nya saker. Om Sointu fortfarande inte vet en sak eller ger ett felaktigt svar kan du ge respons till chatboten med hjälp av tummen upp- och tummen ner-tecken som visas i konversationen eller skriva skriftlig respons via pratbubbleikonen. Ju mer aktivt Sointu-chatboten används och ju fler frågor som ställs till den, desto mer effektivt kan utvecklare lära chatboten nya saker.

Chattkanaler används fortfarande

Sointu-chatboten ersätter inte chattjänsten som Soite erbjuder, utan fungerar jämsides med chattarna på sin egen flik. Du kan även i fortsättningen chatta med Soites vårdpersonal i realtid via chattkanalerna.

Det finns tre kanaler i Soites chatt: mottagningarnas sjukskötare, rådgivning inom mentalvårdstjänster och service vid missbruk samt fysioterapins rådgivning. Kanalernas öppettider varierar beroende på tjänsten.

Ta en titt också på dessa