SMS-respons tas i bruk i Jourhjälpen 116117
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite har tagit i bruk respons via textmeddelande i Jourhjälpstjänsten. Efter telefonsamtalet får kunderna ett textmeddelande där de ombes att ge respons på tjänsten. Svaren från enkäten kommer att användas för att utveckla Jourhjälpens verksamhet och kundservice.

Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite har tagit i bruk respons via textmeddelande i Jourhjälpstjänsten. Jourhjälpen 116117 är en rådgivnings- och handledningstjänst där du kan be om råd vid plötsliga hälsoproblem. Du kan ringa Jourhjälpen till exempel när din egen hälsocentral är stängd och du funderar på att åka till jouren.
När kunden har ringt jourhjälpsnumret 116117, får kunden kort efter samtalet ett textmeddelande från avsändaren ’Soite’ på sin telefon. Efter telefonsamtalet får kunderna ett textmeddelande där de ombes att ge respons på tjänsten.
Enkäten samlar in numerisk information (på en skala från 0–10) och frågar om kunden rekommenderar den tjänst de fått baserat på samtalet. I mätningen används också de påståenden som Institutet för hälsa och välfärd rekommenderar, med en svarsmetod i fem steg; helt av samma åsikt – helt av annan åsikt. I samband med detta har kunden möjlighet att ge verbal respons. Enkäten besvaras anonymt.
Att svara på enkäten är gratis och frivilligt, men kräver en smarttelefon.
Svaren från enkäten kommer att användas för att utveckla Jourhjälpens verksamhet och kundservice.