Soites modell med egen ansvarig kontaktperson gör skötseln av kundens hälsoärenden smidigare
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite har i bruk en modell med en egen ansvarig arbetstagare som innebär att kunder får en personlig ansvarig arbetstagare för att sköta sina hälsoärenden. Med hjälp av modellen kan kunden uträtta ärenden med samma bekanta yrkesutbildade person. Den ansvariga kontaktpersonen fungerar som kundens primära kontaktperson i icke-brådskande hälsoärenden.

Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite har i bruk en modell med en egen ansvarig arbetstagare. Enligt modellen har kunden möjlighet att få en egen ansvarig kontaktperson för att sköta sina hälsoärenden på Soites primärvårdsmottagningar, det vill säga på hälsocentraler och hälsostationer.
Med hjälp av modellen med ansvarig kontaktperson försäkrar man sig om att kundens vård fortsätter friktionsfritt och att kunden kan i fortsättningen sköta sina hälsoärenden med samma bekanta yrkesutbildade person. Ansvariga kontaktpersonen fungerar som kundens primära kontaktperson också i fråga om icke akuta hälsoärenden.
En ansvarig kontaktperson kan föreslås för en kund eller alternativt kan kunden själv begära en ansvarig kontaktperson åt sig till exempel när hen är på besök på hälsocentralmottagning. En ansvarig kontaktperson kan utses till exempel om:
- kunden har kroniska sjukdomar som hen medicinerar för eller om behandlingen av sjukdomen inte är i balans.
- kunden har utmaningar i att klara sig i vardagen.
- kunden behöver mycket hälsovårdstjänster.
Tillsammans med ansvariga kontaktpersonen upprättas det en personlig hälso- och vårdplan för kunden. Målet med den här planen är att säkerställa att kunden eller patienten får den vård och det stöd hen behöver så effektivt och på ett så individuellt anpassat sätt som möjligt. Den fungerar även som ett stöd för egenvården.
Kundens kontakt med Soite underlättas när hen kan kommunicera direkt med sin ansvariga kontaktperson. Sättet att hålla kontakt avtalas tillsammans med kunden.
Den ansvariga kontaktpersonen är ett stöd i icke-brådskande ärenden. I brådskande situationer ska du alltid ringa Jourhjälpsnumret 116 117 eller din egen hälsocentral. I nödfall bör du alltid ringa nödnumret 112.