Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

I Mellersta Österbottens välfärdsområde Soites chatt-servicehelhet har öppnats en chatt-kanal för rådgivningen. Chatt-tjänsterna är diskussionskanaler för kunder och de gör det möjligt att uträtta icke-brådskande ärenden på distans.

I och med rådgivningens hälsovårdare chatt betjänar rådgivningens telefontjänst en kortare tid än tidigare, och rådgivningens chatt fungerar på eftermiddagen i stället för telefontjänsten. Kunden kan lämna en begäran om att bli uppringd varje vardag kl. 7–11 på rådgivningens telefonnummer. När du lämnar en begäran om att bli uppringd ringer vi dig under samma dag.

Du får information och stöd i rådgivningens chatt

Rådgivningens hälsovårdare chatt-tjänst erbjuder rådgivningens kunder en kontaktkanal med låg tröskel där kunden får handledning och råd relaterat till vård och tjänster. I rådgivningens chatt kan kunden uträtta ärenden och diskutera i realtid med rådgivningens hälsovårdare till exempel om

  • livet i en familj med barn,
  • graviditet och amning,
  • förhindrande av graviditet och familjeplanering,
  • barnlöshet och
  • avbrytande av graviditet.

I rådgivningens hälsovårdare chatt-tjänst kan kunden dessutom boka, ändra och avboka mottagningstider som är relaterade till rådgivningen.

Uträttandet av ärenden i rådgivningens chatt kan inledas anonymt och utan att identifiera sig. Om man behandlar frågor kring kundens hälso- och sjukvårdsuppgifter eller tidsbokningar under chatten, kan rådgivningens hälsovårdare be om stark identifiering. Identifieringen sker med antingen nätbankskoder eller ett mobilcertifikat via Suomi.fi-tjänsten.

Chatt-samtalet kan också vid behov ändras om till ett videosamtal.

Ett intyg om tillfällig vårdledighet behändigt i chatten

Kunden kan skaffa ett intyg om tillfällig vårdledighet till sin arbetsgivare vid vård av ett sjukt barn hemma. Ärenden relaterade till intyg om tillfällig vårdledighet sköts via chatten.

Den andra föräldern kan dock inte få tillfällig vårdledighet från arbetet för att sköta ett friskt barn hemma om den förälder som vanligtvis sköter barnet hemma är sjuk eller i vård. Föräldrarna kan inte heller vara samtidigt hemma för att sköta barnet.

I rådgivningens chatt sköts inte andra sjukvårdsrelaterade ärenden än ärenden relaterade till intyg om tillfällig vårdledighet för att ordna vård av ett sjukt barn hemma. I andra sjukvårdsrelaterade ärenden ska kunden kontakta hälsocentralen i sitt eget område.

I brådskande ärenden ska kunden kontakta barnakuten. I en nödsituation ska man alltid ringa 112.

Rådgivningens hälsovårdare chatt är Soites femte chatt-kanal

Chatten kan startas genom att trycka på knappen ”Starta chatten” som finns nere i högra hörnet på webbplatsen soite.fi/sv. I den vy som öppnas väljer man ”Soites chatt-kanaler” och sedan ”Rådgivningens hälsovårdare chatt”. Du kan inleda diskussionen när chattens färg är grön.

Rådgivningens hälsovårdare chatt är öppen mån-tors kl. 11–13 och fre kl. 10–12.

Under de två första veckorna efter att chatten har öppnats kan du besvara en enkät och ge respons på hur bra tjänsten fungerar.

Soites övriga chattar är chattarna för mottagningens sjukskötare, mentalvårdstjänster och service vid missbruk, socialrådgivningen samt fysioterapin. Vid sidan om chatt-kanalerna fungerar dessutom chattboten Sointu som hjälper sin kund hitta till rätt information på webbplatsen soite.fi/sv.

Ta en titt också på dessa