Reformen av servicenätet fortskrider – ny verksamhetsmodell ska implementeras från augusti
Reformen av servicenätet fortskrider som en del av åtgärder för att balansera ekonomin. Den nya verksamhetsmodellen med rörliga tjänster kommer att tas i bruk i augusti och har som mål att trygga kundorienterade och jämlika social- och hälsovårdstjänster för invånarna i hela välfärdsområdet. I och med reformen har hyresytorna minskat och tjänster ordnas som rörliga tjänster vid stödpunkter i enlighet med regionala behov. Vårdens kontinuitet främjs genom att man övergår till en modell med egen läkare.

Soites välfärdsområdesfullmäktige godkände förändringar av servicenätet vid Lestijärvis, Lochteås, Ullavas och Halsos Soite-punkter och Toholampis Soite-station vid sitt sammanträde 16.12.2024. I fortsättningen kommer tjänsterna att tillhandahållas som rörliga tjänster med stödpunkter.
Planen för servicehelheten är nu klar och den nya verksamhetsmodellen kommer att implementeras stegvist från augusti. I granskningen av tjänsterna beaktades servicens placering i hela välfärdsområdet, befolkningsstruktur, reseavstånd, ekonomiska effekter, placeringen av och tillgången på personal samt lokalernas skick och tillräcklighet.
Syftet med reformen har varit att säkerställa kundorienterade social- och hälsovårdstjänster som är så jämlikt tillgängliga för invånarna i hela välfärdsområdet som möjligt. En omfattande helhet av rörliga tjänster samt en modell med egen läkare kommer att tas i bruk för att stödja detta mål.
En rörlig tjänst kommer till kunden
Som en del av den nya verksamhetsmodellen kommer social- och hälsovårdstjänster att föras till stödpunkterna med hjälp av rörliga tjänster. Rörliga tjänster innebär att social- och hälsovårdspersonal förflyttar sig mellan verksamhetsställen i enlighet med invånarnas behov.
Mottagningstjänsterna organiseras som rörliga tjänster vid stödpunkterna i Lestijärvi, Lohtaja, Ullava, Halsua och Toholampi.
Rådgivningstjänsterna organiseras som rörliga tjänster i Lochteå och Toholampi. Verksamheten vid rådgivningarna i Lestijärvi och Ullava kommer att överföras till andra Soite-stödpunkter enligt kundens val och önskemål. Vid behov kan rådgivningstjänster föras närmare klienterna genom rörliga tjänster, vilket säkerställer att de är tillgängliga för alla.
Munhälsovårdens tjänster ordnas i Toholampi. Verksamheten vid tandkliniken i Lestijärvi kommer att överföras till andra Soite-stödpunkter enligt kundens val och önskemål. Regelbundna munhälsokontroller för skolbarn kommer att införas som så kallad popup-verksamhet i Lestijärvi, Lochteå, Ullava och Halso.
Verksamhetsmodellen med rörliga tjänster är flexibel, vilket möjliggör snabb reaktion då behoven i regionen förändras. Till exempel ska hälsorådgivning och hälsokontroller för äldre föras som en rörlig service till hela Soite-området. Tidigare fanns inte hälsopunktverksamhet för äldre i hela Soite-området.
En särskild tyngdpunkt för utvecklingen av rörliga tjänster kommer i framtiden att vara service vid missbruk och beroenden för vuxna, barn, unga och familjer. När det gäller socialtjänster kommer de rörliga tjänsterna att fortsätta som tidigare.
Målet med egenläkarmodellen är att förbättra tillgången till och kontinuiteten i vården
För att säkerställa kontinuitet i vården övergår Soite gradvis till en modell med egen läkare. Med modellen för kontinuitet i vården lär läkare och annan vårdpersonal bättre känna kunden och kan bedöma ärenden mer holistiskt. Kontinuitet i vården har visat sig ge både hälso- och kostnadsfördelar.
Modellen har först införts i Lestijärvi. En del kunder i Toholampi har redan tilldelats en egen läkare i patientinformationssystemet, och i augusti kommer verksamheten att utvidgas till alla invånare i Toholampi. Modellen med egen läkare kommer att införas stegvist i hela Soite-området.
Förutom en egen läkare strävar även Soite efter att utse egna sjukskötare för invånarna. Även i Lestijärvi används redan en modell med egen sjukskötare.
Övergången till modellen med egen läkare kräver ingen åtgärd från kundernas sida. Kunden kommer att informeras om sin eventuella egna läkare nästa gång de besöker hälsocentralen.
När en kund kontaktar oss bedömer en sjukskötare vårdbehovet. Om man baserat på bedömningen av vårdbehovet beslutar att boka en icke-brådskande tid hos en läkare eller sjukskötare, strävar man efter att boka den med kundens egen läkare eller sjukskötare, särskilt för kunder som har störst nytta av kontinuitet i vården.
Modellen för kontinuitet i vården gäller icke-brådskande vård inom primärvården. Icke-brådskande vård omfattar till exempel kontroller för långvariga sjukdomar, läkarutlåtanden och icke-brådskande ingrepp.
Man övergår till den nya verksamhetsmodellen i etapper med början i augusti
Som en del av servicenätsreformen och åtgärder för att balansera ekonomin har de kvadratmeter som Soite hyr minskat. Stödpunkterna i Lestijärvi, Halso och Toholampi kommer att finnas kvar på samma adress som tidigare, men i mindre lokaler. Förhandlingar pågår fortfarande om placeringen av stödpunkterna i Lochteå och Ullava.
Under sommaren kommer lokalerna att anpassas för att passa den nya verksamheten, och den nya verksamhetsmodellen inleds stegvist i augusti. Vi kommer att ge mer detaljerad information om organiseringen av tjänsterna regionvist när verksamheten startar. I slutet av året kommer vi att anordna en kundenkät för att kartlägga invånarnas syn på det nya sättet att organisera tjänster.