Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Ögonenheten på Mellersta Österbottens centralsjukhus börjar i augusti sköta kundernas starroperationer så att kunden genomgår operation av endast ett öga med starr vid ett besök. Verksamhetsmodellen förbättrar tillgången till vård och förkortar kötiderna.

─ Tack vare den här verksamhetsmodellen kan vi erbjuda så många kunder som möjligt en starroperation. Samtidigt ser vi till att alla akuta starroperationer som är i kö kan genomföras inom ramen för vårdgarantin, berättar chefen för Soites ögonenhet Mervi Takalo.

Behovet av starroperationer har ökat snabbt i takt med att befolkningen blivit äldre i Mellersta Österbotten. År 2023 gjordes det starringrepp för 525 kunder i Soite, medan motsvarande siffra år 2024 var 699 kunder.

Synskärpan förbättras redan efter att ett öga har opererats

Starr är ett vanligt ögonbesvär som kommer med åldern. Den gör att linsen inuti ögat blir grumlig och släpper dåligt igenom ljus. Vid starroperation avlägsnas linsen som blivit grumlig och det sätts in en konstgjord lins som gör att synen blir minst lika klar som tidigare. En starroperation förbättrar synskärpan tydligt, och återhämtningen efter den går vanligtvis snabbt.

Synskärpan i ett öga som opererats förbättras ofta till en så god nivå att kriterierna för starroperation inte nödvändigtvis ännu uppfylls i fråga om det andra ögat som inte har opererats. Om kriterierna ändå uppfylls efter en starroperation ställs kunden vid behov i kö för operation av det andra ögat.

─ Kunden informeras individuellt om det eventuella behovet av att operera hens andra öga, säger Takalo.

Verksamhetsmodellen med att operera ett öga med starr åt gången är inte ny i Finland, för att inte tala om i Soite. Motsvarande modell är i bruk också i andra välfärdsområden som till exempel i Päijänne-Tavastlands välfärdsområde. I Soite har verksamhetsmodellen varit i bruk tidigare under social- och hälsovårdssamkommunens tid.

─ I praktiken återgår vi till det gamla vid ögonenheten på centralsjukhuset. Tack vare återgången till den tidigare verksamhetsmodellen kan vi bättre erbjuda så många kunder som möjligt vård, sammanfattar Takalo.

Ta en titt också på dessa