Den effektiviserade hemrehabiliteringen fyller 10 år
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soites enhet för effektiviserad hemrehabilitering fyller 10 år. För att fira jubileet kommer enheten att hålla öppet hus 10.9.2025, från 12:00 till 15:00.
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soites enhet för effektiviserad hemrehabilitering firar sitt 10-årsjubileum i höst. Effektiviserad hemrehabilitering är avsedd för personer vars förmåga att utföra vardagliga aktiviteter plötsligt har försämrats, till exempel på grund av en plötslig sjukdom eller operation. Effektiviserad hemrehabilitering för vårdarbetets tjänster och rehabilitering till klientens hem, vilket gör att klienten tryggt och snabbare kan skrivas ut från sjukhuset eller intervallvården.
Effektiviserad hemrehabilitering ger stöd i klientens hem
Idén om behovet av en verksamhetsenhet inriktad på rehabiliterande vårdarbete uppstod för över tio år sedan, då man funderade på hur man mer effektivt kunde återställa klienters funktionsförmåga till samma nivå eller bättre än innan de blev sjuka. Lösningen blev att prova rehabilitering levererad till klientens hem. Målet var att minska klienternas stora behov av hemvård och fördröja behovet av dygnet runt-boende till senare.
Den effektiviserade hemrehabiliteringens verksamhet började för första gången hösten 2015. Verksamheten var till en början liten, men enheten växte snart till en permanent del av Soites tjänster. Dess verksamhetsprincip och mål har varit de samma sedan starten.
─ Från början har fokus för verksamheten varit på klientens motivation för rehabilitering. De personliga egenvårdare som tilldelats klienten utarbetar tillsammans med klienten mål för rehabiliteringsperioden. De fastställer också gemensamt de medel och metoder med vilka de målen kan uppnås, säger Minna Lillkåla, servicechef för effektiviserad hemrehabilitering.
Arbetsbilden inom den effektiviserade hemrehabiliteringen har blivit mer mångsidig med åren, eftersom klienter som skrivs ut från vårdenheterna numera har sämre hälsa och fler sjukdomar. Innehållet i ett kundbesök kan bestå av grundläggande vårdfrågor såväl som mycket varierande och krävande medicinska uppgifter, såsom sår- och smärtvård och medicinering.
Tjänsten utvecklas kontinuerligt
Till arbetet har även tillkommit digitala och distansvårdslösningar, såsom videotelefontjänsten, medicindispenser och trygghetstelefon. Enheten har också tagit i bruk en ny digital servicekanal, den digitala vårdvägen, som gör det möjligt för enheten för effektiviserad hemrehabiliteringen att betjäna invånare i hela Mellersta Österbotten. Med den digitala vårdvägen för effektiviserad hemrehabilitering får kunden stöd och handledning för att främja egenvård och rehabilitering och för att klara sig självständigt hemma, och kunden kan ha direkt kontakt med Soites yrkespersoner som planerar kundens vård och rehabilitering.
─ Distansvårdens lösningar och digitala tjänster har fungerat bra i vårt arbete, och vår enhet vill öka deras andel ytterligare i framtiden, säger Lillkåla.
Resultaten talar för tjänstens funktionalitet. Under 2024 förbättrade 93 % av kunderna som genomgick en effektiviserad hemrehabiliteringsperiod sitt allmänna hälsotillstånd och sin funktionsförmåga. Dessutom bodde 63 % av kunderna fortfarande hemma efter ett års uppföljning, och endast 4 % av dem var på institutionsvård.
Öppet hus för att fira hemvårdens jubileum
För att fira jubileet anordnar enheten för effektiviserad hemrehabilitering öppet hus onsdagen 10.9.2025 kl. 12–15 i enhetens verksamhetslokaler i L1-byggnaden, på backen vid Mellersta Österbottens centralsjukhus. Under evenemanget kan du bekanta dig med verksamheten vid enheten för effektiviserad hemrehabilitering.
Vi bjuder på kaffe och kaka, samt möjlighet att delta i ett lotteri.
Varmt välkommen med!