Soite tar i bruk chattkanal för munhälsovården
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite har öppnat en chattkanal för munhälsovården. I chatten kan kunder diskutera med en tandskötare och få information och handledning i frågor som gäller munhälsa. Munhälsovårdschatten är öppen mån-fre 8:00-10:30.
En ny chattkanal för munhälsovård har öppnats i Mellersta Österbottens välfärdsområde Soites chattjänsthelhet. Chattjänsternq är diskussionskanaler som är tillgängliga för kunder och som möjliggör hantering av icke-brådskande ärenden på distans.
Munhälsovårdens chattjänst erbjuder kunderna en kontaktkanal med låg tröskel där kunden kan få vägledning och råd gällande munhälsa och munhälsovårdens tjänster. I munhälsovårdens chatt kan kunden chatta i realtid med en tandskötare om exempelvis
- frågor som gäller tidsbokning eller
- frågor om rådgivning om munhälsa.
Ärendeuträttande i munhälsovårdschatten kan startas anonymt och utan identifiering. Om frågor som gäller kundens hälsouppgifter eller tidsbokningar hanteras under chatten kan tandskötaren begära stark identifiering. Identifiering sker via Suomi.fi-tjänsten antingen med personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
Uträtta ärenden behändigt i chatten
Munhälsovårdschatten kan startas på webbplatsen soite.fi genom att klicka på knappen ”Starta chatten” i det nedre högra hörnet. I vyn som öppnas väljer du ”Soites chatt-kanaler” och sedan ”Munhälsovårdens chatt” bland alternativen. Du kan starta diskussionen när chattens färg är grön.
Munhälsovårdens chatt är öppen vardagar mån-fre kl. 8:00-10:30.
Soites övriga chattkanaler är chattar för mottagningens sjukskötare, rådgivningshälsovårdaren, socialrådgivningen och fysioterapi. Dessutom fungerar Sointu-chatboten vid sidan av chattkanalerna och hänvisar kunder till rätt information på webbplatsen soite.fi.
Välkommen att uträtta ärenden i Soites chatt!