Livsstilscoachningens servicekedja
Vad är livsstilscoachning och vem är den avsedd för?
Livsstilscoachning är en processmässig form av hjälp, stöd och handledning av hälso- och sjukvårdspersonal för att ändra dina levnadsvanor (motion, näring och sömn). Längden är individuell, 6 – 12 månader.
Livsstilscoachningen är avsedd för personer som rör på sig för lite med tanke på sin hälsa och som dessutom har konstaterats ha en hälsorisk eller flera hälsorisker som kräver sakkunskap från hälso- och sjukvård eller fysioterapi, som till exempel:
- övervikt/hög BMI
- typ 2-diabetes
- hjärt- och kärlsjukdom
- risk för nedsatt funktionsförmåga
I servicekedjan nedan ser du hur servicekedjan för livsstilscoachning framskrider.
Hänvisningen till livsstilscoachning kan börja på hälso- och sjukvårdsmottagning. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården kan föra kundens levnadsvanor på tal eller kunden kan själv göra det. Under samtalet kan man gå igenom tillräcklig motion, näring och sömn med tanke på hälsan och diskutera rusmedelsbruket.
Om det visar sig att kunden har behov av och motivation för att ändra sina levnadsvanor hänvisar en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården hen till livsstilscoachning hos en fysioterapeut vid hälsocentralen i kundens eget område. Kunden ska sedan i första hand själv vara i kontakt med en fysioterapeut som ger livsstilscoachning vid hälsovårdscentralen i hens eget område för att boka den första tiden.
Det första besöket genomförs på en fysioterapeuts mottagning, där man till en början noggrannare kartlägger kundens hälsotillstånd, livssituation, levnadsvanor, resurser och motivation. Vid det första besöket diskuteras också hur kundens levnadsvanor påverkar hens hälsa och liv. Vid det första besöket görs dessutom ett 6 minuters gångtest, testning av handgreppsstyrkan och det görs uppstigning från stolen fem (5) gånger.
Kunden får professionellt stöd och hjälp med att ställa upp sitt eget mål och metoder för att nå sina mål. Den yrkesutbildade och kunden kommer individuellt överens om uppföljningsbesöken och hur ofta de sker. Uppföljningsbesöken kan ske på distans per telefon eller som videomottagning, eller som besök på mottagningen eller någon annan överenskommen plats enligt kundens behov.
Hela processen med livsstilscoachning tar 6 – 12 månader. Längden är individuell. Kunden får en träningsdagbok att fylla i varje månad. Den yrkesutbildade uppmuntrar också kunden mot målen under hela processen.
Det sista besöket genomförs på mottagningen, där kunden genomgår samma tester som vid det första mötet. Under processens gång hänvisas kunden vid behov till en annan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, till exempel en näringsterapeut eller expertskötare.
Efter livsstilscoachningen fortsätter kunden med att röra på sig på eget initiativ och/eller inom kommuners, organisationers eller föreningars gruppverksamhet med låg tröskel.
Kunden får uppmuntrande respons under hela processen.
Efter livsstilscoachning får kunden ett responsformulär per e-post.
Dessutom ringer fysioterapeuten upp kunden enligt överenskommelse tre (3) månader efter att processen med livsstilscoachning har avslutats för ett uppföljningssamtal.