Stöd för rörligheten
Med stöd för rörligheten enligt lagen om funktionshinderservice stödjas möjligheterna hos en person med funktionsnedsättning att röra sig utanför hemmet. En tillgänglig och fungerande offentlig kollektivtrafik är det primära sättet att göra det möjligt för alla att röra sig.
Stöd för rörligheten i enlighet med lagen om funktionshinderservice
Genom skäligt stöd för rörligheten i enlighet med lagen om funktionshinderservice stöder man möjligheterna för en person med funktionsnedsättning att röra sig utanför hemmet. Vid bedömning av skälighet bör både behovet av stöd hos personen med funktionsnedsättning och kostnaderna beaktas.
En tillgänglig och fungerande offentlig kollektivtrafik är det primära sättet att göra det möjligt för alla att röra sig. Stöd för användning av offentlig kollektivtrafik, inklusive anrops- och servicetrafik, är primärt också i fråga om personer med funktionsnedsättning. En person med funktionsnedsättning kan få handledning och handledd övning i att använda offentlig kollektivtrafik, ledsagartjänst samt grupptransporter i enlighet med socialvårdslagen, om välfärdsområdet kan erbjuda dessa tjänster. Det kan även som träning i enlighet med lagen om funktionshinderservice ges stöd för övning i att använda kollektivtrafik.
Förutsättningen för stöd för rörligheten är en långvarig eller permanent fysisk, kognitiv, psykisk, social eller sensorisk begränsning i funktionsförmågan som orsakar särskilda svårigheter att röra på sig och oskäligt stora svårigheter att använda offentlig kollektivtrafik självständigt.
Stöd för rörligheten är en subjektiv rättighet om de villkor för att få tjänsten som anges i lagen om funktionshinderservice uppfylls. Den subjektiva rättigheten är dock begränsad till att gälla skäliga färdtjänster.
Stöd för rörligheten beviljas för resor till och från arbete och studier, för resor till och från verksamhet i sysselsättningssyfte och till och från arbetsverksamhet enligt 27 d och e § i socialvårdslagen (710/1982) som ännu delvis är i kraft, samt för resor som hör till annan normal livsföring. Stöd för rörligheten kan också ordnas för endast en del av resan om personen med funktionsnedsättning kan använda offentlig kollektivtrafik självständigt för resten av resan.
Med studier avses det följande:
- studier efter grundläggande utbildning
- högskole- och universitetsstudier
- skolning som utvecklar arbetslivsfärdigheter, såsom längre arbetskraftspolitisk utbildning
- undervisning och handledning i tränings- och rehabiliteringssyfte
Man ska bevilja det nödvändiga antalet resor.
Med arbete avses förutom arbete i anställnings- och tjänsteförhållande även företagsverksamhet. Med arbetsresa avses resor från hemmet till platsen där arbetet utförs och tillbaka. Som stöd för rörligheten ersätts inte resor som görs under arbetsdagen relaterat till arbetsuppgifter. Man ska bevilja det nödvändiga antalet resor.
Med resor som hör till normal livsföring avses exempelvis resor för att uträtta ärenden, resor relaterade till hobbyer, resor för att upprätthålla sociala relationer och resor relaterade till samhälleligt deltagande. Resor ska beviljas minst 18 enkelresor per månad, om inte personen ansöker om ett mindre antal resor. I vissa fall kan fler än 18 resor per månad beviljas.
Stöd för rörlighet beviljas dessutom vid behov för resor i samband med träning, särskilt stöd för delaktighet, stöd i att fatta beslut, krävande multiprofessionellt stöd och kortvarig omsorg. Man ska bevilja det nödvändiga antalet resor.
Antalet resor inom stöd för rörligheten bedöms dock på ett annat sätt om välfärdsområdet har gett en person med funktionsnedsättning en bil eller ett annat fortskaffningsmedel som ekonomiskt stöd eller har beviljat ekonomiskt stöd för att skaffa dem. I sådana fall har personen med funktionsnedsättning rätt att få annat stöd för rörligheten minst 24 enkelresor per år, om inte personen med funktionsnedsättning ansöker om ett mindre antal resor.
Regionala omfattningen av stödet för rörligheten
Den regionala omfattningen av stödet för rörligheten avser det geografiska området inom vilket en person med funktionsnedsättning har rätt att använda tjänsten för stöd för rörligheten. Vid bedömning av den regionala omfattningen bör man beakta tjänstens skälighet såväl med tanke på behovet av stöd för rörligheten hos personen med funktionsnedsättning och med tanke på kostnaderna som tjänsten medför.
Det har inte fastställts något område baserat på kommungränser för resor till och från arbete och studier. I stället bedöms omfattningen från fall till fall. Vid bedömningen ska man beakta att en person med funktionsnedsättning har lika rätt till arbete och studier, samt beakta personens individuella behov av stöd för rörligheten.
Andra resor kan göras inom den egna boningskommunens område, mellan den egna boningskommunen och de närmaste tjänstetillhandahållande kommunerna samt mellan den egna boningskommunen och de kommuner som är viktiga med tanke på personens eget liv.
Med den närmaste tjänstetillhandahållande kommunen avses den närmaste kommunen där den tjänst som personen med funktionsnedsättning behöver finns att tillgå. Vid fastställande av närmaste tjänstetillhållande kommun beaktas hur människor vanligtvis rör sig i området och var de uträttar ärenden samt tillgången på olika tjänster.
Med kommun som är viktig med tanke på personens eget liv avses en kommun som personen har återkommande behov av att besöka till följd av familje- eller vänskapsband, en fritidsbostad eller något annat motsvarande skäl. När det gäller resor till en kommun som är viktig för livssituationen hos en person med funktionsnedsättning kan resans längd beaktas när resor beviljas. I sådana fall kan det också krävas att personen med funktionsnedsättning använder tillgänglig offentlig kollektivtrafik för en del av resan.
Av särskilt skäl kan andra resor av engångskaraktär än resor till eller från arbete eller studier också göras till andra kommuners områden. Det fattas ett separat beslut om dessa resor. En sådan resa kan till exempel vara en semesterresa i Finland.
Stöd för rörligheten kan enligt lag tillhandahållas på flera olika sätt eller genom att kombinera olika sätt.
Sätten att tillhandahålla stödet är
- färdtjänst,
- personlig assistans,
- ledsagare,
- genom att som ekonomiskt stöd ställa en bil eller något annat färdmedel som lämpar sig för personen i fråga till personens förfogande,
- genom att bevilja ekonomiskt stöd för anskaffning av en bil eller något annat färdmedel, eller
- på något annat lämpligt sätt.
Vid beviljande av stöd ska man säkerställa att de individuella behoven av rörlighet hos personen med funktionsnedsättning tillgodoses och att de valda sätten att tillhandahålla stödet är lämpliga för den enskilda personen som har rätt till stödet.
Av de sätten att tillhandahålla stödet som räknas upp i lagen ska välfärdsområdet åtminstone ha tillgång till personlig assistans och dessutom färdtjänst samt hjälp eller stöd av ledsagare som vid behov kopplas till färdtjänsten.
Stöd för rörligheten i enlighet med lagen om funktionshinderservice tillhandahålls i Mellersta Österbottens välfärdsområde med beaktande av de individuella behoven hos personen med funktionsnedsättning genom färdtjänst och vid behov hjälp eller stöd av ledsagare som är kopplad till färdtjänst, genom personlig assistans och genom att i mån av möjlighet bevilja ekonomiskt stöd för att skaffa en bil eller annat färdmedel.
Med stöd för rörligheten ersätts inte sådana brister i offentliga kollektivtrafiken som generellt försämrar möjligheterna hos invånarna i området att röra sig.
Stöd för rörligheten beviljas inte heller för resor till hälso- och sjukvård eller för andra resor vars kostnader en person kan få ersättning för enligt annan lag.