Stöd för digitalt uträttande av ärenden
På denna sida hittar du anvisningar och videor om användningen av Soites digitala tjänster samt information om dem som erbjuder digitalt stöd. Vi ger också handledning i användningen av riksomfattande social- och hälsovårdstjänster samt i att uträtta ärenden å en annans vägnar i digitala tjänster.
Vad är digitalt uträttande av ärenden?
Digitalt uträttande av ärenden innebär att man använder en tjänst som är fullständigt digital, det vill säga den finns på nätet/Internet. Digitala tjänster på nätet används till exempel med en dator eller en smarttelefon. Användningen av digitala tjänster och uträttandet av ärenden på nätet är digitalt uträttande av ärenden.
Exempel på digitalt uträttande av ärenden är:
— en chatt-diskussion med en sjukskötare
— att fylla i ett formulär för förhandsuppgifter på nätet
— att boka, ändra eller avboka en tid digitalt
Soites digitala social- och hälsovårdstjänster
Soites digitala tjänster är säkra nättjänster avsedda för invånarna i Mellersta Österbottens välfärdsområde. Med hjälp av digitala tjänster kan du enkelt sköta dina social- och hälsovårdsärenden när som helst och var du än befinner dig.
Anvisningar
Du kan uträtta ärenden på Soites webbplats soite.fi. Chattjänsterna är diskussionskanaler med låg tröskel och är avsedda för uträttande av icke-brådskande ärenden på distans.
Soites chatt-kanaler:
- Mottagningens sjukskötare
- Socialrådgivning
- Munhälsovården
- Fysioterapi
- Rådgivningshälsovårdaren
Hur kommer jag åt att uträtta ärenden på Soites chatt-kanal?
- Starta chatten genom att klicka på knappen ”Starta chatten” nere till höger på webbplatsen soite.fi. Knappen syns om webbplatsens kakor (cookies) har godkänts.
- Välj fliken ”Soites chatt-kanaler” och välj sedan den chatt-kanal som du vill använda.
- Du kan bli ombedd att identifiera dig genast i början av chatten eller så kan en yrkesutbildad person be dig att identifiera dig senare under chatten. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Om den chatt-kanal du valt kräver identifiering, identifiera dig i tjänsten. Efter identifiering kan du välja om du vill uträtta egna ärenden eller uträtta ärenden för en annan person. Du förs sedan tillbaka till Soites webbplats där du kan fortsätta med diskussionen.
- Om identifiering inte krävs kan du starta chatten direkt genom att klicka på ”Starta ett samtal”. Den yrkesutbildade personen kan dock be dig att identifiera dig senare under chatten om ärendet kräver en förbindelse med bättre datasäkerhet. I så fall får du följande begäran: ”Ole hyvä ja tunnistaudu, jotta voimme jatkaa keskustelua” (Vänligen identifiera dig så att vi kan fortsätta med diskussionen). Genom att klicka på ”tunnistaudu”-knappen (identifiera) i begäran i fråga kan du identifiera dig i tjänsten och fortsätta med diskussionen med den yrkesutbildade.
Hur uträttar jag ärenden på Soites chatt-kanal?
- Följ instruktionerna som finns ovan. Identifiera dig vid behov i chatt-kanalen i början av chatten.
- Fyll vid behov i ett formulär för förhandsuppgifter i början av chatten eller ge annan information om ditt ärende.
- Vänta på att en yrkesutbildad person från Soite ansluter sig till chatten. Det kan ibland vara rusning i chatten, och då kan en yrkesutbildad person inte omedelbart inleda diskussionen med dig. Soites anställd har fått ett meddelande om att det kommit en ny person till chatten och inleder diskussionen med dig snarast möjligt.
- Stäng inte chatten mitt i. Om du stänger chatten försvinner diskussionen och den information du har gett tidigare. Om du avbryter en diskussion av misstag, återvänd till chatten för att slutföra ditt ärende. Om du redan hade identifierat dig behöver du inte identifiera dig på nytt.
- Skriv ditt meddelande i textfältet ”Kirjoita…” (Skriv…”). Skicka meddelandet genom att klicka på pilen bredvid textfältet.
- Den yrkesutbildade kan vid behov be dig skicka bilder eller dokument, till exempel för att bedöma vårdbehovet eller när du ansöker om förmåner. Du kan också berätta för den yrkesutbildade att du vill skicka en bild. Då skickar den yrkesutbildade en låda i chatten där du kan bifoga en fil från din telefon eller dator.
- Den yrkesutbildade kan också skicka dig filer, som till exempel ett intyg för sjukledighet Du kan ladda ner en fil på din telefon eller dator genom att klicka på knappen ”Lataa” (Ladda ner).
- Diskussionen avslutas när du klickar på ”Stäng”-knappen uppe till höger i chatten. Också den yrkesutbildade från Soite kan avsluta diskussionen.
- Ge respons om tjänsten så att vi kan göra den ännu bättre!
Egenvård är en digital tjänst för hälso- och sjukvårdsärenden där du kan bl.a. boka tider, kommunicera med en yrkesutbildad från Soite, fylla i formulär för förhandsuppgifter och upprätthålla dina kontaktuppgifter i Soites system.
Hur bokar jag en tid via Egenvårdstjänsten?
- Logga in på Egenvårdstjänsten. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Välj ”Tidsbokning”. I tidsbokningarna ser du alla dina bokade tider till Soites hälso- och sjukvårdstjänster. En del tider kan också ändras eller avbokas via tjänsten.
- Välj ”Boka en ny tid”.Välj vilken hälso- eller sjukvårdstjänst du vill boka tid till.
- Fyll i informationen. Välj mottagningstyp, plats och mottagare. I vissa tjänster kan du också välja mottagningsbesök eller video-/distansmottagning som besökets typ.
- Välj en ledig tid. De lediga tiderna syns med grönt i kalendern. Om det finns flera lediga tider samma dag syns de under varandra enligt klockslag. Om det inte finns några lediga tider, försök ändra plats, mottagare eller besökets typ. Välj den tid som passar dig bäst genom att klicka på knappen ”Boka tid”.
- Ge ytterligare information och bekräfta bokningen. Fyll i ytterligare information i det fält som öppnas, såsom symtomen eller anledningen till tidsbokningen. Om du vill ha en bekräftelse via e-post, välj ”Skicka bekräftelse via e-post” och ange den e-postadress du önskar få bekräftelsen till. Klicka avslutningsvis på ”Boka tid”.
Egenvård är en digital tjänst för hälso- och sjukvårdsärenden där du kan bland annat boka tider, kommunicera med en yrkesutbildad i Soite, fylla i formulär för förhandsuppgifter och upprätthålla dina kontaktuppgifter i Soites system.
Hur skickar jag ett meddelande till en yrkesutbildad via Egenvårdstjänsten?
- Logga in på Egenvårdstjänsten. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Välj ”Meddelanden”. Första gången du använder Egenvårdstjänsten kan systemet be ditt samtycke till att skicka meddelanden. I den vy som öppnas ser du de meddelanden du har fått och de du har skickat.
- Klicka på knappen ”Nytt meddelande” och fyll i fälten i det digitala formuläret:
- I ”Välj mottagare”-fältet bör du välja den enhet i Soite som du vill skicka ditt meddelande till. Om du har en egen kontaktperson på rådgivning eller mottagning, välj ”Utsedd kontaktperson, rådgivning” eller ”Utsedd kontaktperson, mottagning” som mottagare.
- Skriv som rubrik orsaken till att du tar kontakt. Skriv i Meddelande-fältet det meddelande du vill skicka till Soites enhet.
- Klicka avslutningsvis på ”Skicka”. Om du ångrar dig och inte vill skicka meddelandet, klicka på ”Avbryt”.
Omapalvelu är socialservicens digitala tjänst via vilken det är möjligt att ansöka om olika slags socialservice. Via den kan du också ta emot brev och beslut angående socialservice.
Hur gör jag en ny ansökan i Omapalvelu?
- Logga in på Omapalvelu. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. På Omapalvelus startsida ser du händelserna från de senaste 3 månaderna om du har uträttat ärenden i Soites socialservice inom de senaste 3 månaderna.
- I sidomenyn till vänster på första sidan kan du välja mellan följande funktioner:
— Gör en ny ansökan
— Läs dina tidigare ansökningar
— Läs inkomna brev, begäran om tilläggsuppgifter eller planer
— Kontrollera beslut som gäller dig
— Se utbetalningar som rör dig
— Instruktioner - Klicka på ”Ny ansökan” och välj den ansökan du vill fylla i. På sidan hittar du ansökningsformulär med vilka du kan ansöka om:
- Kompletterande eller förebyggande utkomststöd
- Hemservice för barnfamiljer
- Tjänster enligt lagen om funktionshinderservice
- Stöd för närståendevård
- Tjänster som stöder rörligheten och ändringsarbeten i bostaden för äldre
- Fyll i informationen. Fält markerade med en orange pil är obligatoriska. Ansökningen kan inte skickas om inte alla obligatoriska fält har fyllts i.
- Bifoga avslutningsvis nödvändiga bilagor.Bilagorna kan vara i pdf-, jpg- eller jpeg-format. En bilaga kan också vara ett foto av ett dokument taget med en kamera. Om du saknar något intyg som krävs som bilaga kan du skicka det senare digitalt eller per post.
- Klicka dig avslutningsvis ”Till sammandrag”, kontrollera informationen och skicka ansökningen.
Anvisningar om användningen av Omapalvelu
Vi har sammanställt mer omfattande bruksanvisningar för Omapalvelu som du hittar via länken nedan. Instruktionerna ger råd för situationer som:
- Hur uppdaterar jag mina uppgifter i Omapalvelu?
- Hur kan jag ändra Omapalvelus kontaktsätt till post / elektroniskt?
- Hur fyller jag i en begäran om tilläggsuppgifter i Omapalvelu?
- Hur bifogar jag en bilaga / ett dokument i min ansökan i Omapalvelu?
Riksomfattande digitala tjänster
Riksomfattande digitala tjänster erbjuder alla som bor i Finland säkra e-tjänster som är lätta att använda. Soite har i bruk flera riksomfattande digitala tjänster, såsom Hälsobyns digitala service- och vårdvägar, Omaolo.fi och Omaperhe. Nedan hittar du anvisningar om användningen av dessa och många andra riksomfattande digitala tjänster.
Anvisningar
Mottagandet av myndighetspost blir i första hand digitalt i början av 2026. Suomi.fi-meddelanden är en datasäker digital postlåda som ersätter myndighetspost som skickas i pappersform. Postlådan tas i bruk utan separat samtycke.
Du kan läsa myndighetsmeddelanden som kommit till Suomi.fi-meddelanden i mobilapplikationen Suomi.fi eller genom att logga in i webbtjänsten Suomi.fi.
Hur aktiverar jag Suomi.fi-meddelanden? / Hur tas Suomi.fi-meddelanden i bruk?
Suomi.fi-meddelanden tas från och med början av 2026 i bruk som en del av stark identifiering i den offentliga förvaltningens e-tjänster. Tjänsten kan också tas i bruk på adressen suomi.fi eller genom att ladda ner mobilapplikationen Suomi.fi. Aktiveringen av Suomi.fi-meddelanden sker i samband med Suomi.fi-identifikation på det följande sättet.
- Inled stark identifiering på det sätt du valt.
- I samband med identifieringen uppmanas du aktivera Suomi.fi-meddelanden. År 2026 blir Suomi.fi-meddelandena aktiverade utan separat samtycke.
- Tryck på ”Komma igång” för att aktivera, det vill säga ta i bruk, Suomi.fi-meddelanden.
- Ange din e-postadress, välj språket som du vill använda och klicka på ”Fortsätt”. Välj en e-postadress som du kommer ihåg lösenordet för och som du använder aktivt. Du får en bekräftelsekod till den adress du angett. I fortsättningen får du också en notifikation till denna e-postadress när det kommit nya meddelanden från myndigheter till tjänsten Suomi.fi-meddelanden.
- Bekräfta e-postadressen, det vill säga mata in den bekräftelsekod du har fått per e-post i fältet ”Skriv in bekräftelsekoden”. Klicka på ”Bekräfta”.
- Du har nu i bruk Suomi.fi-meddelanden!
- Du kan fortsätta med identifieringen till webbtjänsten genom att klicka på ”Fortsätt att identifiera dig”.
Du hittar denna anvisning också som video på YouTube-kanalen för Suomi.fi:
Hur använder jag Suomi.fi-meddelanden/tjänsten Suomi.fi-meddelanden?
- Logga in i Suomi.fi-tjänsten på adressen suomi.fi eller logga in i din mobilapplikation. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- På webbsidan: välj din ärenderoll, i det här fallet ”Uträtta ärenden som dig själv”
- Välj ”Meddelanden”.
- I ”Inkorgen” ser du de myndighetsmeddelanden som du har fått.
- I mappen ”Skickat” hittar du de meddelanden du själv har skickat. Meddelanden som har skickats i mobilapplikationen finns i ”Andra mappar”.
- De meddelanden du har tagit bort finns i mappen ”Borttaget”. De meddelanden du har tagit bort i mobilapplikationen finns i ”Andra mappar”.
- Om du vill skriva ett nytt meddelande, välj ”Skriv meddelande” eller ”Skriv”. Fyll i de fält som krävs och bifoga vid behov filer. Klicka till slut på ”Skicka meddelandet”.
- I ”Inställningar” kan du ändra din e-postadress, det språk du får notifikationer på och Suomi.fi-meddelandenas leveranssätt samt hantera de enheter som är inloggade i tjänsten.
- Du kan ändra inställningarna också i mobilapplikationen och till exempel lägga till fingeravtrycksidentifiering eller ändra koden som du behöver för att logga in.
Hur slutar jag använda Suomi.fi-meddelanden?
Du kan sluta använda Suomi.fi-meddelanden endast genom att ändra tjänstens inställningar eller genom att kontakta kundtjänsten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan inte inaktivera tjänsten endast genom att ta bort Suomi.fi-applikationen från din mobila enhet. Beakta vänligen att du kan inaktivera Suomi.fi-meddelanden först när de tagits i bruk år 2026, inte på förhand.
- Logga in i Suomi.fi-tjänsten på adressen suomi.fi eller logga in i din mobilapplikation. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- På webbsidan: välj din ärenderoll, i det här fallet ”Uträtta ärenden som dig själv” och fortsätt till ”Meddelanden”.
- Välj ”Inställningar” och fortsätt till ”Meddelandenas leveranssätt”.
- Välj ”Återkalla samtycke”. Välj på nytt ”Återkalla samtycke” i det fönster som öppnas.
- Efter att du har återkallat ditt samtycke får du inte längre nya meddelanden i Suomi.fi-meddelanden utan de kommer som papperspost. Valet att ta emot papperspost gäller ett halvt år åt gången. Om du efter sex månader identifierar dig på nytt i myndigheternas e-tjänster, tas Suomi.fi-meddelanden i bruk på nytt.
Du hittar mer information och anvisningar på webbplatsen Suomi.fi:
I FPA:s MittKanta-tjänst är det möjligt att se recept och enkelt begära förnyelse av recept. Begäran om förnyelse av recept skickas från MittKanta till hälso- och sjukvården, där en läkare eller i vissa fall en sjukskötare behandlar den.
Begäran om förnyelse av ett recept kan också göras på ett apotek eller i samband med ett besök inom hälso- och sjukvården.
Hur förnyar jag mitt recept i MittKanta?
- Logga in på MittKanta på adressen kanta.fi/sv. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Välj ”Recept” och klicka på länken ”Förnyelse av recept”.
- Välj de recept du vill förnya och klicka på ”Fortsätt”.
- Välj mottagare av din begäran av förnyelse. Under ”Föreslagna mottagare” hittar du mottagare som du har uträttat ärenden hos tidigare. Under ”Andra mottagare” kan du söka mottagare enligt kommun och serviceenhet.
- Du kan ange ditt telefonnummer så att du får ett sms när din begäran om förnyelse av recept har behandlats av hälso- och sjukvården.
- Klicka på ”Fortsätt”.
- Kontrollera att den information du har angett är korrekt och klicka på ”Skicka”. Du får en bekräftelse på om du lyckades skicka din begäran om förnyelse.
Du kan läsa mer information och vanliga frågor och svar om förnyelse av recept på Kanta-tjänstens webbplats:
I MittKanta är det möjligt att behändigt när som helst göra ett livstestamente och en donationsvilja. De viljeyttringar som sparats i MittKanta är tillgängliga överallt inom hälso- och sjukvården och det behövs inget tillstånd för utlämnande för att vårdpersonalen ska se handlingarna.
Utöver registrering av livstestamente och donationsvilja i MittKanta lönar det sig att också informera de anhöriga om dem.
Hur gör jag ett livstestamente i MittKanta?
Ett livstestamente innebär att du har uttryckt din vilja om din framtida vård om du inte själv kan delta i avgörandena om vården, till exempel på grund av medvetslöshet, nedsatt funktionsförmåga eller av någon annan motsvarande orsak. Med hjälp av ett livstestamente kan du bestämma vad som gäller för din egen vård och uttrycka önskemål om vad som är viktigt för dig i livet, såsom dina önskemål om smärtlindring, återupplivning och beaktande av dina värden i livet eller din övertygelse.
Ett livstestamente som sparats i MittKanta visas för yrkesutbildade inom hälso- och sjukvården. Vårdpersonalen är skyldig att handla i enlighet med livstestamentet.
Gör så här:
- Logga in på MittKanta på adressen kanta.fi/sv. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Gå från menyn till sidan Livstestamente.
- Skriv in ditt livstestamente i MittKanta. Det finns inget specifikt format för livstestamenten. Du kan formulera livstestamentet fritt eller använda till exempel Minnesförbundets blankett som mall.
- Spara ditt livstestamente som text. Du kan också skriva ut det från MittKanta. Du kan ändra livstestamentet senare på sidan Livstestamente i MittKanta eller helt ta bort det.
Hur gör jag en donationsvilja i MittKanta?
En donationsvilja är din viljeyttring om huruvida dina organ och vävnader får användas efter din död till transplantation vid vården av en annan människa.
En hjärndöd persons organ och vävnader kan enligt finsk lag användas vid vård av en annan människa, om den avlidna inte har motsatt sig detta under sin livstid. I sådana situationer måste hälso- och sjukvårdspersonalen försöka ta reda på om det eventuellt finns en donationsvilja, så det är bra om den gjorts skriftligt och att den kan hittas.
Gör så här:
- Logga in på MittKanta på adressen kanta.fi/sv. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Gå från menyn till sidan Donationsvilja.
- På sidan frågas om du donerar organ och vävnader för transplantation efter din död. Svara Ja eller Nej. Om du väljer Ja, kan du, om du så önskar, fylla i mer information om din donationsvilja.
- Spara donationsviljan. Du kan också skriva ut det från MittKanta. Donationsviljan kan ändras senare på sidan Donationsvilja i MittKanta.
MittFPA är FPA:s digitala tjänst där du kan uträtta dina FPA-ärenden bekvämt var och när som helst. I MittFPA kan du bland annat ansöka om stöd, skicka bilagor, meddela om förändringar samt skicka och läsa meddelanden.
FPA har skapat flera instruktionssidor om att uträtta ärenden i MittFPA. Instruktionssidorna innehåller information om funktionerna, steg-för-steg-instruktioner och en instruktionsvideo. Nedan har vi sammanställt de vanligaste instruktionssidorna där du kan få mer information om att uträtta ärenden i MittFPA.
FPA erbjuder också digitalt stöd för uträttande av FPA-ärenden på nätet. Digitalt stöd fås per telefon och på serviceställen.
FPA:s instruktionssidor
Hur fyller jag i och skickar en FPA-blankett?
I MittFPA kan du ansöka om nästan alla FPA-stöd. Om ett stöd inte kan sökas elektroniskt, söker man det med en blankett. Även blanketter kan skickas via MittFPA eller skickas per brev till FPA.
På Kelas sida ”Blanketter” kan du söka blanketter och ladda ner dem till din dator för att fylla i och skriva ut dem. På sidan kan du också se om den blankett du söker finns i elektronisk form i MittFPA eller om ansökningen ska fyllas i som en pdf-blankett.
Hälsobyn är en offentlig webbtjänst som utvecklats av Finlands universitetssjukhus. Innehållet i den produceras av sakkunniga inom social- och hälsovården tillsammans med användarna. Hälsobyn erbjuder information och stöd för alla, vård för patienter och verktyg för yrkesutbildade.
Soite använder Hälsobyns webbtjänst Min vårdväg, där yrkesutbildade inom social- och hälsovården kan skapa lokala digitala vårdvägar för att vägleda och ge råd till kunder. Soite har i bruk flera digitala vårdvägar. Listan över dem finns under rubriken ”Gå till din egen digitala vård- eller serviceväg” på DigiSoite-sidan.
Hur får jag tillgång till en digital vårdväg i Min vårdväg?
- För att få tillgång till en digitala vårdväg i Min vårdväg behöver du en remiss eller en vårdrelation med den behandlande enheten. Om någon av Soites digitala vägar gäller din nuvarande situation och du har ännu inte anslutits till den digitala vägen, be en yrkesutbildad person om tillgång till den digitala vägen till exempel vid nästa besök eller via ett meddelande i Egenvårdstjänsten.
- När du har anslutits till den digitala vårdvägen får du ett bekräftelsemeddelande: ”En digital vårdväg har öppnats för dig eller en person å vars vägnar du uträttar ärenden på Hälsobyns Min vårdväg. Du kommer till tjänsten genom att logga in på Hälsobyns Min vårdväg.”
Hur använder jag Hälsobyns digitala väg?
- Logga in på Min vårdväg på adressen terveyskyla.fi/sv/min-vardvag. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- I startsidans övre meny kan du välja mellan följande funktioner:
— På sidan ”Hem” ser du både din vårdväg och egenvårdsprogram som alla har tillgång till.
— Via ”Meddelanden” kan du kontakta de yrkesutbildade som behandlar dig.
— I ”Kalendern” ser du kommande möten, gruppchattar och distansmottagningar.
— ”Dagboken” kan användas för att följa med symtom och resultat från hälsomätningar.
— I avsnittet ”Undersökningar” ser du undersökningar som rör dig.
— I ”Förfrågan om tillstånd” kan du hantera tillstånd relaterade till dina undersökningar. - Du kommer till den önskade vårdvägen genom att klicka på knappen ”Gå till vårdväg” på sidan ”Hem”. I vårdvägens övre del ser du ett procenttal som visar hur långt du kommit på vårdvägen. På vänster sida ser du hela din vårdväg och på höger sida ser du information relaterad till det avsnitt du har framme.
- Fortsätt på vårdvägen ett avsnitt åt gången. I början av varje digital väg får du instruktioner om hur du går framåt i programmet. När du har gått igenom ett avsnitt och utfört de uppgifter som hör till det, markera avsnittet som klart genom att klicka på ”Markera som färdig”. Nästa avsnitt öppnas när du har markerat det föregående som färdigt.
- På en digital väg kan du:
- fylla i frågeformulär relaterade till vård eller uträttande av ärenden och få respons på dem från yrkesutbildade i Soite.
- läsa patient- eller kundinstruktioner.
- förmedla uppföljningsinformation om symtom och hälsomätningar till de yrkesutbildade som vårdar dig.
- Du kan också återvända till tidigare avsnitt som du markerat som färdiga och till exempel läsa på nytt patientföreskrifter du fått tidigare eller respons från yrkesutbildade.
Instruktionssidor för Min vårdväg:
Omaolo innehåller symtom- och servicebedömningar, möjlighet att ta kontakt, coachningar och hälsokontroller. Via Omaolo får du vid behov kontakt med en yrkesutbildad i Soite och till Soites tidsbokning.
Hur fyller jag i Omaolos symtombedömning och får kontakt med en yrkesutbildad i Soite?
- Logga in på Omaolo på adressen omaolo.fi. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Välj ”Bedöm dina symtom” och klicka sedan på ”Gör bedömningen” vid den symtombedömning som bäst beskriver dina symtom. Om du inte hittar en lämplig bedömning för ditt symtom kan du fylla i den allmänna symtomenkäten.
- Fyll i symtombedömningen punkt för punkt. Nya frågor öppnas på basis av dina svar. Klicka på ”Fortsätt” i slutet av symtombedömningen.
- Välj område eller verksamhetsställe, så ser du resultaten av din bedömning och instruktioner från yrkesutbildade i ditt område. I ”Resultat”-delen får du en rekommendation baserad på dina svar, dvs, antingen egenvårdsanvisningar eller ett råd om att kontakta en yrkesutbildad. Om din situation inte kräver kontakt med en hälsostation får du egenvårdsanvisningar i ”Resultat”-delen. Om din situation kräver kontakt med en hälsostation ger tjänsten dig instruktioner om hur du kommer till mottagningen.
- Klicka på ”Fortsätt med vårdpersonal” om du vill att någon kontaktar dig angående din symtombedömning.
- Klicka på ”Gå vidare till att skicka”, välj det lämpligaste kontaktsättet och klicka på ”Fortsätt”.
- Ge avslutningsvis ditt samtycke till att frågeformuläret överförs till en yrkesutbildad i välfärdsområdet och klicka på ”Skicka”.
I Omaperhe finns information och tjänster för familjer och för personer som planerar att bilda familj.
I Omaperhe finns mångsidigt med innehåll bland annat om graviditet och förlossning, första året med en baby, barndom och ungdomsåren samt om föräldraskap och parrelationen. Omaperhe hänvisar familjer också till tjänster som Mellersta Österbottens välfärdsområde erbjuder.
- Välj din ort på ingångssidan. Klicka på ”Andra alternativ” på ingångssidan för Omaperhe och välj din ort. På listan finns de orter där Omaperhe är i bruk. Klicka på ”Okej, fortsätt!”
- OmaPerhe visar dig tjänster och material i ditt område.
- OmaPerhe sammanställer en lista över tjänster och material i ditt område. Du kommer åt dem genom att klicka på ”Tjänster i ditt område” eller ”Material i ditt område”.
- Tjänsten föreslår också tjänster i ditt område när du rör dig på webbplatsen. Tjänsterna samlas längst ner på sidorna under rubriken ”Relaterade tjänster”. OmaPerhe visar dig både regionala tjänster och tjänster som är tillgängliga i hela Finland.
Bekanta dig med OmaPerhe via en video:
Uträttande av ärenden å en annan persons vägnar
Det är möjligt att uträtta ärenden å en annan persons vägnar i Soite genom att man ger en fullmakt för uträttande av ärenden eller med ett barns/en ung persons samtycke. För att kunna uträtta ärenden å en annan persons vägnar i digitala tjänster krävs det Suomi.fi-fullmakter, och i Soites tjänster krävs också en separat fullmakt för uträttande av ärenden.
Anvisningar
I Suomi.fi-fullmakter kan privatpersoner, företag och samfund ge någon annan fullmakt att sköta ärenden på deras vägnar.
En fullmakt är ett elektroniskt befullmäktigande vars uppgifter sparas i fullmaktsregistret. Om du vill uträtta ärenden för någon annans räkning i tjänster som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter kontrolleras dina giltiga fullmakter i fullmaktsregistret.
Hur ger jag Suomi.fi-fullmakter till någon annan? Hur kan jag ge någon annan fullmakt att sköta mina ärenden?
- Identifiera dig och logga in på Suomi.fi-tjänsten. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Välj ”Fullmakter” från den övre menyn på webbplatsen.
- Välj ”Ge fullmakter” eller ”Begär fullmakter” under rubriken ”Personliga fullmakter”. I tjänsten kan du ge och begära fullmakter även å ett företags, förenings eller någon annan samfunds vägnar samt för ett barn som du är vårdnadshavare för.
- Om du vill ge fullmakter, välj ”Ge fullmakter” och fyll i uppgifterna.
- För att ge fullmakt behöver du för- och efternamnet samt personbeteckningen för den som ska uträtta ärenden åt dig.
- Du kan välja i vilka ärenden den personen kan agera å dina vägnar. Fullmaktsärenden kan sökas till exempel relaterat till att sköta hälso- och sjukvårdsärenden och för att se socialvårdsuppgifter.
- Du kan välja giltighetstid för fullmakten för att uträtta ärenden å dina vägnar. Standardtiden är 5 år, men detta kan ändras.
- Granska sammanfattningen av fullmakterna och bekräfta avslutningsvis fullmakterna.
- Efter bekräftelsen kan den som ska uträtta ärenden å dina vägnar sköta de fullmaktsärenden du valt.
Hur begär jag fullmakter för att uträtta ärenden å en annans vägnar?
- Följ den ovanstående instruktionen, men välj ”Begär fullmakter” i stället för ”Ge fullmakter”. Fyll i för- och efternamnet samt personbeteckningen för den person å vars vägnar du vill uträtta ärenden.
- Bekräfta avslutningsvis begäran om fullmakter. Personen du begärde fullmakt av kan nu gå till Suomi.fi-tjänsten och godkänna den begärda fullmakten.
Hur godkänner jag en begärd fullmakt för uträttande av ärenden å mina vägnar?
- Identifiera dig och logga in på Suomi.fi-tjänsten. För identifiering i digitala tjänster används webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Välj ”Fullmakter” från den övre menyn på webbplatsen.
- Välj ”Ge fullmakter” eller ”Begär fullmakter” under rubriken ”Personliga fullmakter”. I tjänsten kan du ge och begära fullmakter även å ett företags, förenings eller någon annan samfunds vägnar samt för ett barn som du är vårdnadshavare för.
- Välj ”Mottagna begäran” under rubriken ”Begäran om fullmakt”.
- Välj personen vars begäran om fullmakt du vill godkänna och klicka för att bekräfta de valdas fullmakter.
- Klicka avslutningsvis ännu för bekräfta fullmakten.
Soites fullmaktspunkter
Vid Soites fullmaktspunkter är det möjligt att ge en person man litar på, det vill säga en förtroendeperson, fullmakter att sköta ärenden å ens vägnar inom hälso- och sjukvården, socialvården och på apotek. Tjänsten är avsedd för personer som inte har digitala identifieringsverktyg som till exempel nätbankskoder. Fullmakterna sparas i Suomi.fi-fullmakter.
Fullmakt kan ges vid Soites fullmaktspunkter:
- Vid informationen på Karleby hälsocentralmottagning
- På geriatriska polikliniken på Mellersta Österbottens centralsjukhus
- Vid Soites digitala servicepunkter
Boka tid per telefon:
- vid Karleby hälsovårdscentral, tfn 040 489 2256
- På geriatriska polikliniken, tfn 06 826 3222
Fullmakt kan ges av en myndig person som har rättshandlingsförmåga. Om en patient/klient har problem med minnet, har en intellektuell funktionsnedsättning eller är på något annat sätt oförmögen att förstå vad en fullmakt innebär, bör man kontakta magistraten för att få en intressebevakare. Med en fullmakt kan en patient/klient också ge en privat serviceproducent fullmakt att sköta ärenden å hens vägnar. Det kan till exempel vara fråga om en serviceproducent som ger hemvård.
I Soite kan fullmakt för uträttande av ärenden å en annans vägnar göras för följande tjänster:
- elektroniskt uträttande av ärenden i Omapalvelu
- elektroniskt uträttande av ärenden i hälso- och sjukvårdens Egenvårdstjänst
- tidsbokning och förfrågningar om laboratoriesvar
- förnyelse och makulering av recept, sammanfattning av recept, säkerställande av säker läkemedelsbehandling
Dessutom kan fullmakt för uträttande av ärenden ges i fråga om något enskilt social- och hälsovårdsärende eller en enskild förmån.
Om du vill kan du återkalla en fullmakt genom att meddela om det skriftligt till exempel med blanketten för återkallande av fullmakt eller med ett fritt formulerat meddelande till en verksamhetsenhet inom social- och hälsovården.
Blanketterna skickas till adressen
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite
Arkivet
Mariegatan 16 – 20, 67200 Karleby
