Elektronisk kontakt

Den elektroniska Egenvårdstjänsten möjliggör elektronisk kontakt och dubbelriktad kommunikation. Detta innebär att en anställd vid Soite och en klient kan kommunicera via Soites Egenvårdstjänst. Elektronisk kontakt används för närvarande på mottagningarna vid Soites hälsostationer och på mödra-, preventiv- och barnrådgivningarna.

Via den elektroniska Egenvårdstjänsten kan en klient skicka ett meddelande till en yrkesutbildad i Soite när det passar hen bäst. En yrkesutbildad i Soite svarar på meddelandet eller ringer klienten så snart som möjligt under tjänstetid

Vid identifiering i e-tjänsterna används nättjänsten Suomi.fi och inloggning sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Meddelandena förmedlas via nättjänsten på ett datasäkert sätt och utomstående kan inte läsa, kopiera eller ändra dem.

Anvisningar om hur du kan skicka ett meddelande

Du kan kontakta Soites rådgivningar eller mottagningen vid din hälsostation elektroniskt när det passar dig bäst. Vi svarar på ditt meddelande eller ringer dig så snart som möjligt  under tjänstetid.

  1. Logga in på Egenvårdstjänsten. För identifiering behöver du nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Identifieringen sker via nättjänsten Suomi.fi.
  2. Klicka på "Meddelanden" på Egenvårdssidan för att skicka ett meddelande. Första gången du använder systemet ber det om ditt tillstånd för att skicka meddelanden.
  3. Klicka på "Nytt meddelande" och fyll i fälten på den elektroniska blanketten. Om du t.ex. vill skicka ett meddelande till mottagningen i Karleby och inte har en egen utsedd kontaktperson, välj "Karleby mottagning" som mottagare. Om du har en utsedd kontaktperson, välj som mottagare "Utsedd kontaktperson, mottagning".
  4. Skriv meddelandet och skicka det genom att klicka på "Skicka".





Elektronisk kontakt