Tukea digiasiointiin
Tältä sivustolta löydät Soiten digitaalisten palveluiden käyttöohjeita ja -videoita sekä tietoa digitukea tarjoavista tahoista. Ohjaamme myös valtakunnallisten sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä sekä puolesta asioinnissa digipalveluissa.
Mitä on digiasiointi?
Digiasiointi tarkoittaa asiointia palvelussa, joka on kokonaan digitaalinen eli se sijaitsee verkossa/Internetissä. Verkossa olevia digitaalisia palveluita käytetään esimerkiksi tietokoneella tai älypuhelimella. Digitaalisten palvelujen käyttö ja asiointi verkossa on digitaalista asiointia.
Digiasiointia ovat esimerkiksi:
— chat-keskustelu hoitajan kanssa
— esitietolomakkeen täyttäminen verkossa
— ajanvarauksen tekeminen, siirtäminen tai peruminen digitaalisesti
Soiten digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut
Soiten digipalvelut ovat Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella asuville suunnattuja turvallisia asiointipalveluja verkossa. Digitaalisten asiointipalveluiden avulla voit kätevästi hoitaa sosiaali- ja terveysasioitasi milloin vain ja missä ikinä oletkin.
Ohjeet
Voit asioida chatissa Soiten verkkosivuilla osoitteessa soite.fi. Chat-palvelut ovat matalan kynnyksen keskustelukanavia kiireettömien asioiden hoitoon etäyhteydellä.
Soiten chat-kanavat:
- Vastaanoton sairaanhoitaja
- Sosiaalineuvonta
- Suun terveydenhuolto
- Fysioterapia
- Neuvolan terveydenhoitaja
Miten pääsen asioimaan Soiten chat-kanavalle?
- Käynnistä chat soite.fi-sivustolla oikeassa alakulmassa näkyvästä ”Aloita chat”-painikkeesta. Painike näkyy, kun verkkosivun evästeet on hyväksytty.
- Valitse “Soiten chat-kanavat”-välilehti ja sieltä haluamasi keskustelukanava.
- Sinulta voidaan pyytää tunnistautumista heti chat-keskustelun alussa tai ammattilainen voi pyytää sinulta tunnistautumista myöhemmin chatin aikana. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Jos valitsemasi chat-kanava vaatii tunnistautumisen, tunnistaudu palveluun. Tunnistautumisen jälkeen voit valita asioitko omalla henkilökohtaisella asialla vai toisen puolesta. Tämän jälkeen sinut siirretään takaisin Soiten verkkosivulle, jossa voit jatkaa keskustelua.
- Jos tunnistautumista ei vaadita, voit aloittaa chat-keskustelun heti painamalla ”Aloita keskustelu”. Ammattilainen voi pyytää sinulta tunnistautumista kuitenkin myös myöhemmin chatin aikana, mikäli asiointi vaatii tietoturvallisemman yhteyden. Tällöin saat ”Ole hyvä ja tunnistaudu, jotta voimme jatkaa keskustelua” -pyynnön. Klikkaamalla pyynnössä olevaa ”Tunnistaudu”-painiketta voit tunnistautua palveluun ja jatkaa keskustelua ammattilaisen kanssa.
Miten asioin Soiten chat-kanavalla?
- Seuraa yllä olevia ohjeita. Tunnistaudu tarvittaessa chat-kanavalle chatin alussa.
- Vastaa chatin alussa tarvittaessa esitietokyselyyn tai kerro asiointisi muita taustatietoja.
- Odota Soiten ammattilaisen saapumista chattiin. Chatissa voi olla välillä ruuhkaa, jolloin ammattilainen ei ehdi aloittamaan keskustelua kanssasi heti. Soiten työntekijä on saanut ilmoituksen uudesta yhteydenotosta chatissa ja saapuu keskustelemaan kanssasi mahdollisimman pian.
- Älä sulje chattia kesken. Chatin sulkeminen poistaa keskustelun ja aiemmin antamasi tiedot. Jos poistut keskustelusta vahingossa, palaa chattiin hoitamaan asiointisi loppuun. Mikäli olit tunnistautunut, sinun ei tarvitse tunnistautua uudelleen.
- Kirjoita viestisi ”Kirjoita…”-viestikenttään. Lähetä viesti painamalla viestikentän vieressä olevaa nuolen kuvaa.
- Ammattilainen voi tarvittaessa pyytää sinulta kuvia tai asiakirjoja esimerkiksi hoidon tarpeen arviointia varten tai hakiessasi etuuksia. Voit myös kertoa ammattilaiselle haluavasi lähettää kuvan. Tällöin ammattilainen lähettää sinulle chatissa laatikon, johon voit liittää tiedoston puhelimeltasi tai tietokoneeltasi.
- Ammattilainen voi myös lähettää sinulle tiedostoja, kuten sairaslomatodistuksen. Voit ladata tiedoston puhelimeesi tai tietokoneellesi ”Lataa”-painikkeesta.
- Keskustelu päättyy kun painat chatin oikeassa yläreunassa olevaa ”Sulje”-painiketta. Soiten ammattilainen voi myös päättää keskustelun.
- Anna palautetta palvelusta, jotta voimme kehittää palveluamme entistä paremmaksi!
Omahoito on terveyspalveluiden digitaalisen asioinnin palvelu, jonka kautta voi mm. tehdä ajanvarauksia, viestiä Soiten ammattilaisen kanssa, täyttää esitietolomakkeita ja ylläpitää omia yhteystietoja Soiten järjestelmässä.
Miten varaan ajan Omahoidon kautta?
- Kirjaudu Omahoitoon. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ”Ajanvaraukset”. Ajanvaraukset-osiosta näen kaikki ajanvarauksesi Soiten terveyspalveluihin. Osan ajoista voi myös myös siirtää tai perua palvelun kautta.
- Valitse ”Varaa uusi aika”. Valitse mihin terveydenhuollonpalveluun olet varaamassa aikaa.
- Täytä tiedot. Valitse vastaanoton tyyppi, paikka ja vastaanottoja. Joissakin palveluissa voit valita myös ajanvarauksen käynnin tyypiksi vastaanottokäynnin tai videoajanvarauksen.
- Valitse vapaa aika. Vapaat ajat näkyvät sivun kalenterissa vihreällä. Jos vapaita aikoja on samalla päivällä useampi, ne avautuvat allekkain kellonajan mukaan. Mikäli aikoja ei ole vapaana, kokeile vaihtaa ajanvarauksen paikkaa, vastaanottajaa tai käynnin tyyppiä. Valitse sinulle sopivin aika painamalla ”Varaa aika”-painiketta
- Anna lisätietoa ja vahvista varaus. Täytä avautuvaan kenttään lisätiedot, kuten oireet tai ajanvarauksen syy. Mikäli haluat vahvistuksen sähköpostiin, valitse ”Lähetä vahvistus sähköpostiin” ja kirjoita haluamasi sähköpostiosoite. Paina lopuksi ”Varaa aika”.
Omahoito on terveyspalveluiden digitaalisen asioinnin palvelu, jonka kautta voi mm. tehdä ajanvarauksia, viestiä Soiten ammattilaisen kanssa, täyttää esitietolomakkeita ja ylläpitää omia yhteystietoja Soiten järjestelmässä.
Miten lähetän viestin ammattilaiselle Omahoito-palvelussa?
- Kirjaudu Omahoitoon. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ”Viestit”. Järjestelmä voi kysyä suostumustasi viestien lähettämiseen ensimmäisellä käyttökerralla. Avautuvasta näkymästä näet sinulle saapuneet viestit sekä lähettämäsi viestit.
- Paina ”Uusi viesti”-painiketta ja täytä digilomakkeen kentät:
- Valitse ”Vastaanottaja”-kenttään se Soiten yksikkö, johon haluat lähettää viestisi. Jos sinulle on nimetty yhteyshenkilö neuvolaan tai vastaanotolle, valitse ”Neuvola, nimetty yhteyshenkilö” tai ”Vastaanotto, nimetty yhteyshenkilö”.
- Kirjoita viestin otsikkoon yhteydenottosi syy tai aihe. Kirjoita viestikenttään viesti, jonka haluat lähettää Soiten yksikköön.
- Lopuksi paina ”Lähetä”-painiketta. Voit myös perua koko viestin painamalla ”Peruuta”-painiketta.
Omapalvelu on sosiaalipalveluiden digitaalisen asioinnin palvelu, jonka kautta voi hakea erilaisia sosiaalipalveluja ja jonka kautta voit vastaanottaa sosiaalipalveluihin liittyviä kirjeitä ja päätöksiä.
Miten teen uuden hakemuksen Omapalvelussa?
- Kirjaudu Omapalveluun. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Omapalvelun etusivulta näet tapahtumat viimeisen 3 kuukauden ajalta, jos olet asioinut Soiten sosiaalipalveluissa 3 kuukauden sisällä.
- Etusivun vasemmassa reunanauhasta voit valita seuraavista toiminnoista:
— Tee uusi hakemus
— Tarkastele tekemiäsi hakemuksia
— Lue saapuneet kirjeet, lisäselvityspyynnöt tai suunnitelmat
— Tarkista sinua koskevat päätökset
— Katso sinua koskevat maksut
— Ohjeet - Klikkaa ”Uusi hakemus” ja valitse täytettävä hakemus. Sivulta löydät hakemukset, joilla voit hakea:
- Täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea
- Lapsiperheiden kotipalvelua
- Vammaispalvelulain mukaisia palveluja
- Omaishoidon tukea
- Liikkumista tukevaa palvelua ja asunnonmuutostöitä iäkkäille
- Täytä tiedot. Oranssilla nuolella merkityt kohdat ovat pakollisia tietoja. Hakemusta ei voi lähettää, ellei kaikkia pakollisia kenttiä ole käytetty.
- Liitä lopuksi tarvittavat liitteet. Liitteet voivat olla pdf-, jpg- tai jpeg-muodoissa. Liite voi olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Jos sinulta puuttuu jokin liitteeksi vaadittu todistus, niin voit lähettää liitteen jälkikäteen digitaalisesti tai postin välityksellä.
- Klikkaa lopuksi ”Yhteenvetoon”, tarkista tiedot ja lähetä hakemus.
Omapalvelun käyttöohjeet
Olemme koonneet Omapalvelujen käyttämiseen kattavammat käyttöohjeet, jotka löydät alla olevan linkistä. Käyttöohjeista saat neuvoa tilanteisiin kuten:
- Miten päivitän tietojani Omapalvelussa?
- Miten voin muuttaa Omapalvelun yhteydenpitotavan postiin / sähköiseksi?
- Miten täytän lisäselvityspyynnön Omapalvelussa?
- Miten liitän hakemukseeni liitteen / tiedoston Omapalvelussa?
Valtakunnalliset digipalvelut
Valtakunnalliset digipalvelut tarjoavat turvallisia ja helppokäyttöisiä asiointipalveluita kaikille Suomessa asuville. Soitella on käytössä useampi valtakunnallinen digitaalinen palvelu, kuten Terveyskylän digitaaliset palvelu- ja hoitopolut, Omaolo.fi sekä OmaPerhe. Alta löydät ohjeita näiden ja monen muun valtakunnallisen digipalvelun käyttöön.
Ohjeet
Viranomaispostin vastaanotto muuttuu vuoden 2026 alussa ensisijaisesti digitaaliseksi. Suomi.fi-viestit on tietoturvallinen sähköinen postilaatikko, joka korvaa paperipostitse saapuvan viranomaispostin. Postilaatikko tulee käyttöön ilman erillistä suositusta.
Suomi.fi-viesteihin saapuneet viranomaisviestit voi lukea Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun.
Miten saan Suomi.fi-viestit käyttööni? / Miten Suomi.fi-viestit tulevat käyttööni?
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön osana vahvaa tunnistautumista julkisen hallinnon sähköiseen palveluun vuonna 2026. Palvelun voi ottaa myös käyttöön osoitteessa suomi.fi tai lataamalla käyttöön Suomi.fi-mobiilisovelluksen. Suomi.fi-viestien käyttöönotto tapahtuu Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä seuraavasti.
- Aloita vahva tunnistautuminen valitsemallasi tavalla.
- Tunnistautumisen yhteydessä saat kehotuksen ottaa Suomi.fi-viestit käyttöösi. Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulevat käyttöösi ilman erillistä suostumusta.
- Paina ”Aloita” ottaaksesi Suomi.fi-viestit käyttöösi.
- Anna sähköpostiosoitteesi ja valitse kieli, jolla haluat asioida, ja paina ”Jatka”. Valitse sähköpostiosoite, jonka salasanan muistat ja joka on aktiivisessa käytössäsi. Saat tähän sähköpostiin vahvistuskoodin. Jatkossa saat tähän sähköpostiosoitteeseen myös ilmoituksen Suomi.fi-viestit-palveluun saapuneista uusista viranomaisviesteistä.
- Vahvista sähköpostisi eli kirjoita sähköpostiisi tullut vahvistuskoodi tyhjään ”Kirjoita vahvistuskoodi”-kenttään. Paina ”Vahvista”.
- Suomi.fi-viestit ovat nyt käytössäsi!
- Voit jatkaa verkkopalveluun tunnistautumista painamalla ”Jatka tunnistautumista”.
Löydät tämän ohjeen myös videona Suomi.fi YouTube-kanavalta:
Miten käytän Suomi.fi-viestejä / Suomi.fi-viestit palvelua?
- Kirjaudu Suomi.fi-palveluun osoitteessa suomi.fi tai kirjaudu mobiilisovellukseesi. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Verkkosivulla: valitse asiointiroolisi, tässä tapauksessa ”Asioi omana itsenäsi”.
- Valitse ”Viestit”.
- ”Saapuneet”-kohdasta näet sinulle saapuneet viranomaisviestit.
- ”Lähetetyt”-kohdasta löydät itse lähettämäsi viestit. Mobiilisovelluksessa lähetetyt viestit löytyvät ”Muut kansiot”-kohdasta.
- ”Poistetut”-kohdasta löydät poistamasi viestit. Mobiilisovelluksessa poistetut viestit löytyvät ”Muut kansiot”-kohdasta.
- Jos haluat kirjoittaa uuden viestin, valitse ”Kirjoita viesti” tai ”Uusi viesti”. Täytä vaaditut kentät ja liitä tarvittaessa mukaan tiedostoja. Paina lopuksi ”Lähetä viesti”.
- ”Asetukset”-kohdassa voit muuttaa sähköpostiosoitettasi tai ilmoituksen kieltä, muuttaa Suomi.fi-viestien toimitustapaa ja hallita palveluun sisään kirjautuneita laitteita.
- Mobiilisovelluksessa voit muuttaa myös sovelluksen asetuksia, kuten lisätä sormenjälkitunnistuksen tai vaihtaa kirjautumiseen tarvittua tunnuslukua.
Miten saan Suomi.fi-viestit pois käytöstä?
Suomi.fi-viestit poistuvat käytöstäsi vain palvelun asetuksia muuttamalla tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestöntietoviraston asiakaspalveluun. Suomi.fi-sovelluksen poistaminen mobiililaitteella ei poista palvelua käytöstäsi. Huomaathan, että Suomi.fi viestit voi ottaa pois käytöstä vasta niiden käyttöönoton jälkeen vuonna 2026, ei ennakkoon.
- Kirjaudu Suomi.fi-palveluun osoitteessa suomi.fi tai kirjaudu mobiilisovellukseesi. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Verkkosivulla: valitse asiointiroolisi, tässä tapauksessa ”Asioi omana itsenäsi” ja mene kohtaan ”Viestit”.
- Valitse ”Asetukset” ja siirry kohtaan ”Viestien toimitustapa”.
- Valitse ”Peru suostumus”. Avautuvasta ikkunasta valitse uudestaan ”Peru suostumus”.
- Suostumuksen perumisen jälkeen, et saa enää uusia viestejä Suomi.fi-viesteihin vaan ne saapuvat sinulle paperipostina. Valinta paperipostin vastaanottamisesta pysyy voimassa puoli vuotta kerrallaan. Jos kuuden kuukauden jälkeen tunnistautuu uudelleen viranomaisten asiointipalveluihin, Suomi.fi-viestit tulee uudelleen käyttöön.
Lisätietoa ja ohjeita löydät Suomi.fi verkkosivuilta:
Kelan OmaKanta-palvelussa on mahdollista nähdä reseptit ja pyytää reseptin uusimista helposti. Reseptin uusimispyyntö lähetetään OmaKannasta terveydenhuoltoon, jossa lääkäri tai joissakin tapauksissa sairaanhoitaja käsittelee sen.
Pyynnön reseptin uusimisesta voi tehdä myös apteekissa tai terveydenhuollossa asioidessa.
Miten saan reseptini uusittua OmaKannassa?
- Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse Reseptit ja paina Reseptien uusiminen -linkkiä.
- Valitse reseptit, jotka haluat uusia ja paina Jatka.
- Valitse uusimispyynnön vastaanottaja. Löydät ”Ehdotetut vastaanottajat” -valinnan alta vastaanottajia, joilla olet asioinut aiemmin. ”Muut vastaanottajat” -valinnan alta voit etsiä vastaanottajia kunnan ja palveluyksikön mukaan.
- Voit antaa puhelinnumerosi, jotta saat tekstiviestin, kun pyyntösi reseptin uusimisesta on käsitelty terveydenhuollossa.
- Paina Jatka.
- Tarkista, että antamasi tiedot ovat oikein, ja paina Lähetä. Saat vahvistuksen siitä, onnistuiko uusimispyynnön lähettäminen.
Lisätietoa ja usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia reseptien uusimisesta voit käydä lukemassa Kanta-palvelujen verkkosivuilta:
OmaKannassa on mahdollista tehdä tehdä hoitotahto ja elinluovutustahto kätevästi milloin tahansa. OmaKantaan tallennetut tahdonilmaisut ovat käytettävissä kaikkialla terveydenhuollossa, eikä niiden katseluun tarvita luovutuslupaa.
OmaKantaan kirjaamisen lisäksi hoito- ja elinluovutustahdosta on kuitenkin hyvä kertoa myös läheisille.
Miten saan tehtyä hoitotahdon OmaKannassa?
Hoitotahto tarkoittaa, että olet ilmaissut tahtosi tulevasta hoidostasi siltä varalta, ettet itse pysty osallistumaan hoitoratkaisuihin esimerkiksi tajuttomuuden, toimintakyvyn heikkenemisen tai muun vastaavan syyn vuoksi. Hoitotahdolla voit määrittää omaa hoitoasi koskevia asioita sekä ilmaista toiveitasi siitä, mikä itsellesi on elämässä tärkeää, kuten toiveesi kivunhoidosta, elvyttämisestä ja elämänarvojen tai vakaumuksen huomioimisesta.
OmaKantaan tallennettu hoitotahto näkyy terveydenhuollon ammattilaisille. Hoitotahto velvoittaa terveydenhuollon henkilöstöä toimimaan sen mukaisesti.
Toimi näin:
- Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Mene valikosta Hoitotahto-osioon.
- Kirjoita hoitotahtosi OmaKantaan. Hoitotahdolle ei ole tiettyä muotoa. Voit tehdä vapaamuotoisen hoitotahdon tai käyttää mallina esimerkiksi Muistiliiton lomaketta.
- Tallenna hoitotahtosi tekstinä. Voit myös tulostaa sen OmaKannasta. Hoitotahtoa voi muokata myöhemmin OmaKannassa Hoitotahto-osiossa tai sen voi poistaa kokonaan.
Miten saan tehtyä elinluovutustahdon OmaKannassa?
Elinluovutustahto on tahdonilmaisusi siitä, saako elimiäsi ja kudoksiasi käyttää kuolemasi jälkeen elinsiirtoon toisen ihmisen hoitamiseksi.
Aivokuolleen henkilön elimiä ja kudoksia voidaan Suomen lain mukaan käyttää toisen ihmisen hyväksi, jos henkilö ei ole eläessään vastustanut sitä. Tällaisissa tilanteissa terveydenhuollon ammattilaisten on pyrittävä selvittämään mahdollinen elinluovutustahto, joten se on hyvä olla kirjallisena ja löydettävissä.
Toimi näin:
- Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Mene valikosta Elinluovutustahto-osioon.
- Sivulla kysytään, luovutatko elimesi ja kudoksesi elinsiirtoon kuolemasi jälkeen. Vastaa Kyllä tai Ei. Jos valitset Kyllä, pääset halutessasi täyttämään lisätietoja elinluovutustahdostasi.
- Tallenna elinluovutustahto. Voit myös tulostaa sen OmaKannasta. Elinluovutustahtoa voi muokata myöhemmin OmaKannassa Elinluovutustahto-osiossa.
OmaKela on Kelan digitaalinen asiointipalvelu, jossa voit hoitaa Kela-asioitasi kätevästi missä ja milloin vain. OmaKelassa voit muun muassa hakea tukia, lähettää liitteitä, ilmoittaa muutoksista sekä lähettää ja lukea viestejä.
Kela on luonut useita ohjesivuja OmaKelassa asioimiseen. Ohjesivut sisältävät tietoa toiminnosta, ohjeet vaiheineen sekä ohjevideon. Alle on koottu yleisimpiä ohjesivuja, joista saat lisätietoa OmaKelassa asioimiseen.
Kela tarjoaa myös digitukea Kela-asioiden hoitamiseen verkossa. Digitukea saa puhelimitse ja palvelupisteessä.
Kelan ohjesivut
Miten täytän ja lähetän Kelan lomakkeen?
OmaKelassa voi hakea lähes kaikkia Kelan tukia. Jos tuella ei ole verkkohakemusta, sitä haetaan lomakkeella. Myös lomakkeet voi lähettää OmaKelassa tai lomakkeet voi postittaa Kelaan.
Kelan Lomakkeet-sivulla voit hakea lomakkeita ja ladata ne tietokoneellesi täytettäväksi ja tulostettavaksi. Sivulta myös näet, onko etsimälläsi lomakkeella verkkohakemusta OmaKelassa vai tuleeko hakemus täyttää pdf-lomakkeena.
Terveyskylä on Suomen yliopistosairaaloiden kehittämä julkinen verkkopalvelu. Sen sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä käyttäjien kanssa. Terveyskylä tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille.
Soitella on käytössä Terveyskylän Omapolku-verkkopalvelu, johon sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat luoda paikallisia digihoitopolkuja asiakkaan ohjaukseen ja neuvontaa. Soitella on käytössä useita digihoitopolkuja, jotka on koottu näkyviin DigiSoiten verkkosivuille kohtaan ”Siirry omalle hoito- tai palvelupolullesi”.
Miten pääsen digihoitopolulle Omapolussa?
- Omapolun digihoitopolulle pääseminen edellyttää lähetettä tai hoitosuhdetta hoitavaan yksikköön. Mikäli jokin Soiten digipoluista koskee tämän hetkistä tilannettasi ja sinua ei ole vielä liitetty digipolulle, pyydä ammattilaiselta pääsyä digipolulle esimerkiksi seuraavan käynnin yhteydessä tai Omahoito-viestillä.
- Kun sinut liitetty digipolulle saat vahvistusviestin: ”Sinulle tai puolesta-asioitavallesi on avattu Terveyskylän Omapolulle digihoitopolku. Saat palvelun käyttöösi kirjautumalla Terveyskylän Omapolulle.”
Miten käytän Terveyskylän digipolkua?
- Kirjaudu sisään Omapolulle osoitteessa terveyskyla.fi/omapolku. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Etusivun yläreunan nauhasta voit valita seuraavista toiminnoista:
— ”Koti”-sivulla näet hoitopolkusi sekä kaikkien käytettävissä olevia itsehoito-ohjelmia.
— ”Viesteissä” voit olla yhteydessä sinua hoitaviin ammattilaisiin.
— ”Kalenterissa” näet tulevat tapaamiset, ryhmächatit ja etävastaanotot.
— ”Päiväkirjaa” voit käyttää oireiden ja terveysmittaustulosten seurantaan
— ”Tutkimukset” osiossa näet sinuun liittyviä tutkimuksia.
— ”Lupapyynnöissä” voit hallita tutkimuksiisi liittyviä lupia. - Pääset haluamallesi hoitopolulle klikkaamalla ”Koti”-sivulla hoitopolun ”Siirry polulle”-painiketta. Hoitopolun yläreunassa näet prosenttiluvun, joka kuvastaa etenemistäsi hoitopolulla. Vasemmassa reunassa näet hoitopolkusi kokonaisuudessaan ja oikealla puolella näet avoinna olevan osioon liittyvää tietoa.
- Etene hoitopolulla osio kerrallaan. Saat jokaisen digipolun alussa ohjeistuksen siitä, miten etenet ohjelmassa. Käytyäsi osion läpi ja tehtyäsi osioon liittyvät tehtävät, paina osio suoritetuksi klikkaamalla ”Merkitse valmiiksi”. Seuraava osio avautuu, kun olet kuitannut edellisen tehdyksi.
- Digipolulla voit:
- täyttää hoitoon tai asiointiin liittyviä kyselyitä ja saada niistä palautetta Soiten ammattilaisilta.
- lukea potilas-tai asiakasohjeita.
- välittää oireiden ja terveysmittausten seurantatietoa sinua hoitaville ammattilaisille.
- Voit myös palata takaisin valmiiksi merkittyihin osioihin ja lukea esimerkiksi sinulle aiemmin annetut potilasohjeet tai ammattilaisten antamat palautteet uudelleen.
Omapolun ohjesivut:
Omaolosta löytyy oire- ja palveluarvioita, yhteydenottomahdollisuus, valmennuksia ja terveystarkastuksia. Omaolo yhdistää sinut tarvittaessa Soiten ammattilaiseen ja ajanvaraukseen.
Miten täytän Omaolo-oirearvion ja saan yhteyden Soiten ammattilaiseen?
- Kirjaudu sisään Omaoloon osoitteessa omaolo.fi. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ”Arvioi oireesi” ja valitse avautuvasta näkymästä oireisiisi parhainten kuvaava oirearvio klikkaamalla ”Tee arvio”. Jos et löydä oireeseesi soveltuvaa arviota, voit täyttää Yleisen oirekyselyn.
- Täytä oirearvio kohta kohdalta. Uusia kysymyksiä avautuu antamiesi vastauksien mukaan. Paina oirearvion lopussa ”Jatka”.
- Valitse alue tai toimipiste, niin näet tekemäsi arvion tulokset ja alueesi ammattilaisten antamat ohjeet. ”Tulokset”-osiossa saat oirearvion vastauksiin perustuen suosituksen joko itsehoito-ohjeista tai yhteydenotosta ammattilaiseen. Mikäli tilanteesi ei vaadi yhteydenottoa terveysasemalle, saat Tulokset-osiossa ohjeita itsehoitoa varten. Mikäli tilanteesi vaatii yhteydenoton terveysasemalle, palvelu tarjoaa sinulle ohjeet vastaanotolle pääsyyn.
- Paina ”Jatka ammattilaisen kanssa”, jos haluat että sinuun ollaan yhteydessä oirearvioosi liittyen.
- Paina ”Jatka lähetykseen”, valitse sinulle sopivin yhteydenottotapa ja paina ”Jatka”.
- Anna lopussa suostumus kyselyn siirtämiseen hyvinvointialueen ammattilaiselle ja paina ”Lähetä”.
Omaperheestä löytyy tietoa ja palveluja perheille ja perhettä perustamassa oleville.
Omaperheessä on kattavasti sisältöjä mm. raskauteen ja synnytykseen, vauvavuoteen, lapsuuteen ja nuoruuteen sekä vanhemmuuteen ja parisuhteeseen liittyen. Omaperhe ohjaa perheitä myös Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen palveluiden pariin.
- Valitse paikkakuntasi pääsivulla. Klikkaa OmaPerheen pääsivulta ”Muuta valintaa” ja valitse paikkakuntasi. Listalta löytyvät ne paikkakunnat, joissa Omaperhe on käytössä. Klikkaa ”Selvä, jatketaan!”
- OmaPerhe näyttää sinulle alueesi palvelut ja materiaalit.
- OmaPerhe kokoaa sinulle hakemiston oman alueesi palveluista ja materiaaleista. Pääset niihin klikkaamalla ”Alueesi palveluita löydät kootusti täältä” tai ”Alueesi materiaaleja löydät kootusti täältä” -painikkeista.
- Palvelu ehdottaa sinulle myös alueesi palveluja, kun liikut sivustolla. Palvelut kootaan sivujen loppuun ”Aiheeseen liittyviä palveluita”-otsikon alle. OmaPerhe näyttää sinulle niin alueellisia palveluita kuin koko Suomessa käytettävissä olevia palveluita.
Tutustu OmaPerheeseen videolta:
Toisen henkilön puolesta asiointi
Asiointi toisen henkilön puolesta Soitessa on mahdollista tekemällä valtuutuksen asioiden hoitamista varten tai lapsen/nuoren suostumuksella. Puolesta asiointi digipalveluissa vaatii Suomi.fi-valtuudet sekä Soiten palveluissa vielä erillisen valtakirjan puolesta asiointiin.
Ohjeet
Suomi.fi-valtuuksissa yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt voivat valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan asioita puolestaan.
Valtuutus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin. Kun haluat asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävässä palvelussa, voimassa olevat valtuudet tarkistetaan valtuusrekisteristä.
Miten annan Suomi.fi valtuudet toiselle? Miten voin valtuuttaa toisen hoitamaan asioitani?
- Tunnistaudu ja kirjaudu sisään Suomi.fi-palveluun. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ”Valtuudet” verkkosivun yläreunan valintanauhasta.
- Valitse henkilökohtaisten valtuuksien antaminen ja pyytäminen. Palvelussa voit antaa ja pyytää valtuuksia myös yrityksen yhdistyksen tai muun yhteisön puolesta sekä huollettavan lapsen puolesta.
- Mikäli haluat antaa valtuuksia, valitse ”Anna valtuuksia” ja täytä tiedot.
- Tarvitset valtuutusta varten puolesta asioijan etu- ja sukunimen sekä henkilötunnuksen.
- Voit valita missä valtuutusasioissa kyseinen henkilö voi toimia puolestasi. Valtuutusasioita voi hakea esimerkiksi terveydenhuollon asioiden hoitoon ja sosiaalihuollon tietojen katseluun liittyen.
- Voit valita puolesta asioinnin valtuutukselle voimassaoloajan. Oletuksena voimassaolo on 5 vuotta, mutta tätä voi muuttaa.
- Tarkista valtuutuksien yhteenveto ja vahvista lopussa valtuutukset.
- Vahvistuksen jälkeen puolesta asioija pääsee asioimaan puolestasi valitsemissasi valtuutusasioissa.
Miten pyydän valtuutuksia puolesta asiointiin?
- Seuraa edellä mainittua ohjetta, mutta valitse ”Pyydä valtuutuksia” valtuuksien antamisen sijaan. Täytä tietoihin sen henkilön etu- ja sukunimi sekä henkilötunnus, jonka puolesta haluat asioida.
- Vahvista lopussa valtuutuksien pyyntö. Henkilö, jolta pyysit valtuutusta, voi nyt käydä Suomi.fi palvelussa hyväksymässä pyydetyn valtuuden.
Miten hyväksyn pyydetyn valtuuden puolesta asiointiin?
- Tunnistaudu ja kirjaudu sisään Suomi.fi-palveluun. Digitaalisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse ”Valtuudet” verkkosivun yläreunan valintanauhasta.
- Valitse henkilökohtaisten valtuuksien antaminen ja pyytäminen. Palvelussa voit antaa ja pyytää valtuuksia myös yrityksen yhdistyksen tai muun yhteisön puolesta sekä huollettavan lapsen puolesta.
- Valitse ”Valtuutuspyynnöt”-otsikon alta ”Vastaanotetut pyynnöt”.
- Valitse henkilö, jonka valtuutuspyynnön haluat hyväksyä, ja klikkaa ”Vahvista valittujen valtuudet”-painiketta.
- Lopuksi klikkaa vielä ”Vahvista valtuus”.
Soiten valtuuspisteet
Soiten valtuuspisteissä voi antaa luottohenkilölleen valtuuden asioida puolestaan terveys-, sosiaali- ja apteekkiasioissa. Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin.
Valtuuden voi antaa Soiten valtuuspisteissä:
- Kokkolan terveyskeskusvastaanoton infopisteellä
- Keski-Pohjanmaan keskussairaalan geriatrian poliklinikalla
- Soiten digipalvelupisteillä
Varaa aika puhelimitse:
- Kokkolan terveyskeskuksesta, puh. 040 489 2256
- Geriatrian poliklinikalta, puh. 06 826 3222
Valtakirjan voi antaa täysi-ikäinen henkilö, joka on oikeustoimikelpoinen. Mikäli potilas/asiakas on muistamaton, kehitysvammainen tai muulla tapaa kykenemätön ymmärtämään valtakirjan merkitystä, tulee ottaa yhteyttä maistraattiin edunvalvojan nimeämistä varten. Valtakirjalla potilas/asiakas voi valtuuttaa myös yksityisen palveluntuottajan, kuten kotihoitoa antavan palveluntuottajan, hoitamaan asioitaan.
Soitessa puolesta asioinnin valtakirjan voi tehdä seuraaviin palveluihin:
- sähköinen asiointi sosiaalihuollon Omapalvelussa
- sähköinen asiointi terveydenhuollon Omahoito-palvelussa
- ajanvarausten ja laboratoriovastausten tiedustelu
- reseptin uusiminen ja mitätöinti, reseptien yhteenveto, lääkehoidon turvallisuuden varmistaminen
Lisäksi valtakirjalla voi hakea puolesta asioinnin valtuuttamista jonkin tietyn sosiaali- ja terveyspalveluiden etuuden tai asian hoitoon liittyen.
Halutessasi voit perua valtuutuksen ilmoittamalla siitä kirjallisesti, esimerkiksi valtakirjan perumislomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella ilmoituksella sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikölle.
Lomakkeet lähetetään osoitteeseen
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite
Arkisto
Mariankatu 16 – 20, 67200 Kokkola
