Omahoito

Soiten Omahoito-palvelu sisältää seuraavia toimintoja ja näkymiä:
  • sähköinen yhteydenotto
  • ajanvaraukset Soiten toimipisteisiin
  • pää- ja pysyväisdiagnoosit
  • lääkemääräykset
  • rokotustiedot
  • antikoagulanttihoidon (esim. Marevan)
  • viestien lähettämisen Soiten terveyskeskusten vastaanotolle sekä äitiys-, ehkäisy- ja lastenneuvolaan. Viestit tallentuvat potilaskertomukseen.
  • omien tietojen muokkaus ja tarkistus
  • sähköiset esitietokaavakkeet

Potilastiedot sähköisen asioinnin palveluun poimitaan Soiten potilastietojärjestelmästä, eli palvelussa näkyvät vain ne potilastiedot, jotka on kirjattu Soiten toimipisteessä.

Sähköisten palveluiden tunnistautumiseen käytetään Suomi.fi verkkopalvelua ja kirjautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Sähköinen yhteydenotto

Sähköisessä Omahoito-palvelussa on mahdollista lähettää viesti Soiten työntekijälle turvallisesti. Sähköinen viestienvaihto on tällä hetkellä käytössä Soiten terveysasemien vastaanotoilla sekä äitiys-, ehkäisy- ja lastenneuvoloissa.

Voit lähettää viestin Soiten ammattilaiselle silloin, kun se sinulle parhaiten sopii. Soiten ammattilainen vastaa viestiisi Omahoito-palvelussa tai ottaa muualla tavoin sinuun yhteyttä mahdollisimman nopeasti virka-aikana.

  1. Kirjaudu Omahoito-palveluun. Tunnistautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi verkkopalvelun kautta.  
  2. Paina "Viestit" painiketta Omahoito-sivustolla viestin lähettämiseen. Järjestelmä kysyy suostumustasi viestien lähettämiseen ensimmäisellä käyttökerralla.
  3. Paina "Uusi viesti" ja täytä sähköisen lomakkeen kentät. Jos haluat lähettää viestin Kokkolan vastaanotolle, valitse valikosta "Kokkolan vastaanotto", mikäli sinulla ei ole nimettyä, omaa yhteyshenkilöä. Jos sinulla on nimetty yhteyshenkilö, valitse vastaanottajaksi ”Nimetty yhteyshenkilö, vastaanotto”.
  4. Kirjoita viesti ja lähetä se painamalla Lähetä-painiketta.

Ohje: Viestin lähetys Omahoito-palvelun kautta.pdf

Omahoito Marevan-asiakkaille

Tarjoamme Marevan-asiakkaille mahdollisuuden sähköiseen asiointiin. Asiakas ja hoitaja sopivat yhteistyössä sähköiseen asiointiin siirtymisestä palveluun soveltuvien asiakkaiden kanssa.

Digitaalinen Omahoito tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden liittyä hoitotiimiin. Siihen kuuluvat lääkäri, hoitaja ja asiakas itse. Lääkäri ja hoitaja tukevat omalla ammattitaidollaan kansalaista oman terveyden ja sairauden hallinnassa. Ammattilainen osallistuu tiimin toimintaan helposti potilastietojärjestelmän työpöydällä.

Sähköinen asiointi soveltuu kiireettömään hoitoon asiakkaiden itsehoidon tueksi.

Hyödyt:

  • palveluun soveltuvilla Marevan-asiakkailla on mahdollisuus tarkistaa omat INR-arvonsa ja lääkeannoksensa, lääkelistansa sekä rokotustietonsa sähköisen palvelun kautta ympäri vuorokauden
  • asiakkaan ei tarvitse jonottaa puhelimessa
  • asiakkaan vastuu omasta hoidostaan lisääntyy
  • asiakkaan asiointi terveydenhuollossa muuttuu sujuvammaksi



Verkkopalvelun kautta välitettävät viestit ovat tietoturvallisesti suojattuja, eivätkä asiaankuulumattomat voi lukea, kopioida tai muuttaa niitä.

Mitä palvelun käyttö edellyttää?

  1. Asiakkaalla on henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne sekä internet-yhteys.
  2. Asiakkaalla on riittävä osaaminen sähköiseen asiointiin.  
  3. Marevan-asiakkaan on allekirjoitettava palvelua koskeva eOmahoitosopimus, jonka asiakas jättää henkilökohtaisesti oman terveysaseman vastaanotolle, jossa tarkistetaan, että kaikki tarvittavat tiedot on kirjattu sopimuslomakkeeseen. Sopimuslomakkeita saa terveysasemilta ja omalta vastaanotolta.