Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Palvelun kautta voi arvioida, tarvitseeko vaivaa käydä näyttämässä ammattilaiselle vai riittävätkö kotihoito-ohjeet. Samalla avun hakemisen kynnys arkaluontoisissa asioissa madaltuu, ja asiakas ottaa suuremman vastuun oman hyvinvointinsa arvioinnista ja seurannasta. 

Soitessa Omaolo-palvelun oirearvioita otetaan käyttöön vaiheittain. Ensimmäisenä käyttöön otettiin koronaoirearvio. Oireiden niin edellyttäessä, asiakas on voinut lokakuusta 2020 alkaen lähettää täyttämänsä koronaoirearvion Soiten ammattilaiselle yhteydenottoa varten tai varata itse Omaolo-palvelun kautta ajan drive in -testaukseen.

Omaolo-palvelun koronaoirearvio vakiinnutti paikkansa nopeasti puhelinpalvelun rinnalla. Loka-tammikuun aikana 5530 asiakasta täytti koronaoirearvion netissä. Heistä suurin osa sai hoidettua asian sähköisesti, ilman puhelua. Muiden oireet eivät liittyneet koronaan, heillä ei ollut tarvetta näytteenotolle tai oireet vaativat kiireellistä hoitoa. Omaolo-palvelu on tarkoitettu yli 15-vuotiaille, mutta koronaoirearviota voi käyttää myös lasten oireiden arviointiin.

Vuoden 2021 aikana Omaolon käyttöä laajennetaan Soitessa ja käyttöön otetaan yhteensä kuusitoista erilaista terveydenhuollon oirearviota ja kolme sosiaalihuollon palveluarviota. Seuraavaksi valikoimaan tulee oirearviot virtsatieinfektion, alaselkäkivun ja sukupuolitaudin arvioimiseen. Myöhemmin syksyllä palveluarvion täyttämällä asiakas saa arvion omaishoidontuen, kuljetuspalvelun sekä henkilökohtaisen avun tarpeesta.

Nainen tietokoneella.

Omaolon oirearvio antaa asiakkaalle tutkittuun tietoon perustuvan ajantasaisen itsehoito-ohjeen tai yhteydenottosuosituksen terveydenhuoltoon. Mikäli Omaolo antaa itsehoito-ohjeen, asia hoituu ilman kontaktia terveydenhuoltoon.

Oireiden niin edellyttäessä, Omaolo suosittaa olemaan yhteydessä terveydenhuoltoon. Se onnistuu lähettämällä oirearvion valittuun terveydenhuollon yksikköön. Oirearvion voi täyttää mihin aikaan tahansa ja terveydenhoidon ammattilainen vastaa valitun yksikön aukioloaikojen mukaisesti. Asiointi sujuvoituu, kun ammattilaisella on käytössä valmiit esitiedot asiakkaan vaivasta ja Omaolon antama suositus hoidontarpeesta.

Mikäli lomaketta täyttäessä ilmenee, että asiakas tarvitsee kiireellistä hoitoa, ohjaa palvelu ottamaan välittömästi puhelimitse yhteyttä terveysasemalle, yhteispäivystykseen tai yleiseen hätänumeroon.

Valtakunnallisen Omaolon palvelut kehittyvät ja laajenevat koko ajan. Soiten työntekijät ovat mukana kehitystyössä. Valtakunnallisen Omaolo-palvelun käyttöönoton Soitessa mahdollistaa käynnissä olevan Soite 2.0 -rakenneuudistushanke.

Blogi-kirjoitus on julkaistu 16.12.2020 ja päivitetty 17.2.2021.

Katso myös nämä