Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonta käynnistyy Soitessa
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa käynnistyy 1.6.2023 monialainen sosiaali- ja terveyspalveluneuvonta, josta alueen asukkaat saavat palveluneuvontaa ja -ohjausta oman tai läheistensä hoitoon ja palveluihin Soitessa. Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonta palvelee sekä puhelimitse että sähköisesti DigiSoiten kautta.
Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonnassa kerromme Soiten tarjoamista palveluista ja niihin ohjautumisesta, sekä myös alueen yksityisen ja kolmannen sektorin mahdollisuuksista auttaa ja tarjota tukea. Palvelusta saa myös sosiaaliturvaan liittyvää neuvontaa ja ohjausta.
Soiten sosiaali- ja terveyspalveluneuvontaan voi olla yhteydessä esimerkiksi seuraavanlaisissa tilanteissa:
- Lapseni tarvitsee puheterapiaa, mitä teen?
- Äitini muisti on alkanut huononemaan, mitä voin tehdä?
- Onko asiani mennyt eteenpäin, kun lääkärinaikaa ei vain kuulu?
- Voisinko saada jostain apuvälineen lainaan?
- Olisinko oikeutettu hoitotukeen, miten sitä haetaan?
- Mistä saisin apua mielenterveysasioissa?
- Kuka auttaisi siivouksessa ja kodinhoidossa, kun en enää itse jaksa?
Yhteydenotto palveluneuvontaan
Soiten sosiaali- ja terveyspalveluneuvonta palvelee sekä puhelimitse että sähköisesti DigiSoiten kautta.
- Palvelunumeroon 06 826 3033 voi soittaa jokaisena arkipäivänä klo 9-15.
- DigiSoiten Omahoito-palvelun kautta asiakas voi lähettää viestin palveluneuvojalle: https://soite.fi/digisoite/
Puheluihin ja viesteihin vastaavat Soiten sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka tekevät alkuarvion ja osaavat neuvoa terveyteen, hyvinvointiin, sosiaaliturvaan ja palveluihin liittyvissä asioissa. Viesteihin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonnan kehittäminen liittyy Sosiaali- ja terveysministeriön Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmaan, jossa pyritään kehittämään hoitoon pääsyä parantamalla asiakas- ja palveluohjausta. Uutta toimintamallia kokeillaan ja kehitetään vuoden 2023 aikana.