Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Verkkosivustolla soite.fi toimiva chat-palvelu tarjoaa asiakkaille matalan kynnyksen yhteydenottokanavan. Chatin kautta asiakas voi keskustella reaaliaikaisesti ja nimettömästi Soiten ammattilaisen kanssa, jos tarvitsee hoitoon tai palveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää tunnistautumaan suomi.fi palvelun kautta, jolloin asiakkaan asioita voidaan hoitaa myös chatin kautta tietoturvallisesti. Chat-keskustelun voi tarvittaessa muuttaa myös videopuheluksi.

Chatin voit käynnistää soite.fi sivustolla oikeassa alakulmassa näkyvästä chat-ikkunasta valitsemalla sopivan chat-kanavan. Uudessa chat-palvelussa on kaksi kanavaa: sosiaali- ja terveyspalveluneuvonta sekä mielenterveys.

Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonnan chat

Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonta palvelee soite.fi -sivuston chatissa arkisin klo 9–15. Sosiaali- ja terveyspalveluneuvontaan voi olla yhteydessä kaikissa sosiaali- ja terveydenhuollon asioissa ja kysyä Soiten palveluista.

Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonnan chatissa Soiten sairaanhoitajat ja sosionomit tekevät asiakkaan tilanteesta alkuarvion, vastaavat kysymyksiin ja auttavat palveluihin ohjaamisessa. Asiakas voi saada apua mm. terveydentilaan liittyvissä asioissa, ja chatissa voidaan kartoittaa asiakkaan sosiaaliturvaa tai mahdollisuutta saada tukea elämäntilanteeseen liittyen. Tarvittaessa asiakas ohjataan chatissa eteenpäin Soiten tai yksityisten tai kolmannen sektorin palveluihin. Asiakkaan itsehoitoa voidaan myös tukea chatin kautta.

Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonnan chatissa voi keskustella nimettömästi tai tunnistautumalla. Tunnistautumalla suomi.fi-palvelun kautta voidaan asiakkaan asioita hoitaa monipuolisemmin chatin kautta.

Mielenterveys-chat

Mielenterveys-chat tarjoaa matalan kynnyksen yhteydenottokanavan mielenterveyspalveluihin, kun asiakas tarvitsee tukea mielenterveysongelmissa tai elämän kriiseissä.

Mielenterveys-chat palvelee soite.fi-verkkosivustolla arkisin klo 9–11. Palvelu on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille.

Mielenterveys-chatissa asiakas voi keskustella nimettömästi ja reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa. Soiten ammattilaiset antavat chatissa kiireetöntä ohjausta ja neuvontaa. Hoidollisissa asioissa ammattilainen voi pyytää asiakasta tunnistautumaan suomi.fi palvelun kautta, jonka jälkeen voidaan tehdä tarkempi arvio asiakkaan mielenterveydestä. Arvioinnin tueksi asiakasta voidaan ohjata täyttämään Terapianavigaattorin kyselyn.

Sointu-chatbot tulossa

Vuoden 2024 aikana Soite laajentaa digitaalisen asioinnin tarjontaa Sointu-chatbotilla eli robottiasiakaspalvelijalla, joka vastaa chatissa yleisimpiin sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviin kysymyksiin ajasta ja paikasta riippumatta. Tiedotamme Sointu-chatbotin käyttöönotosta myöhemmin tarkemmin.

Chat-palveluiden uudistaminen on osa RRF2 Keski-Pohjanmaa -hankkeen Monialaisen asiakasohjauksen digityövälineet -aliprojektin toimeenpanoa.

Katso myös nämä