Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

116117-päivystysapunumerosta vastaa aina tehtävään koulutettu sairaanhoitaja, joka arvioi, miten kiireellistä hoitoa milloinkin tarvitaan. Hän voi tarvittaessa saada asiaan myös lääkärin mielipiteen. Jos vaiva ei vaadi päivystykseen lähtöä, hän voi jättää soittopyynnön puolestasi vaikkapa terveyskeskukseen. Näin ollen säästyt turhalta matkalta väärään hoitopaikkaan. Mikäli vaivasi on akuutti, on päivystyksessä sinusta jo hyvät, puhelinkeskustelun perusteella kirjatut esitiedot, kun saavut paikalle.

Kuka pääsee päivystykseen?

Sairaaloiden päivystysten ruuhkautuminen on ollut otsikoissa useasti lähivuosien aikana. Odotusajat ovat pitkiä, henkilökunnasta sekä jatkohoitopaikoista on pulaa. Jokainen tietää, miten turhauttavaa on istua tuntikausia odottamassa saadakseen apua, kun on valmiiksi kipeä ja ehkä vähän peloissaankin, jos oman vaivan vakavuus mietityttää.

Yhdeksi päivystysten ongelmista on mainittu se, että sinne hakeutuu paljon potilaita, joiden vaivat eivät vaatisi päivystyksellistä huomiota, vaan tarkoituksenmukaisin hoitopaikka olisi jossakin muualla. Osittain tämä johtuu siitä, että myös terveyskeskusten vastaanotot ovat ruuhkautuneet eikä vastaanottoaikaa hoitajalle, saati sitten lääkärille, aina tahdo saada kohtuullisessa ajassa. Mutta osa ongelmaa on varmasti myös se, että jokaisen henkilökohtainen hätä tuntuu aina kiireelliseltä, vaikka se ei lääketieteellisestä näkökulmasta sitä olisikaan.

Kaikki tietävät, että kun tulee kova rintakipu, pitää soittaa 112. Kiitettävän hyvin tunnistetaan myös esimerkiksi aivoinfarktiin liittyvät toispuoleiset halvausoireet, jotka vaativat välitöntä yhteydenottoa hätäkeskukseen. Mutta mitä sitten, kun on vatsakipua, huimausta, lonkkaa särkee tai jalka on turvoksissa? Milloin pitää olla huolissaan?

Päivystysavussa puheluun vastannut sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvion, joka perustuu kansalliseen ohjeistukseen kiireellisen hoidon perusteista. Ohjeistus kertoo lääketieteelliset kriteerit sille, kuinka nopeasti hoito on aloitettava erilaisissa terveydellisissä ongelmissa. Päätös hoidon tarpeesta tehdään yksilöllisesti jokaisen soittajan kohdalla. Päivystyksessä hoidetaan pääsääntöisesti sellaiset potilaat, joiden hoito ei voi odottaa seuraavaan päivään.

Kun oma terveysasema on kiinni, ja jokin terveyteen liittyvä akuutti asia mietityttää, voit soittaa Päivystysapuun kysyäksesi neuvoja.

Neuvoja ja ohjeita 24/7

Terveyteen liittyvissä huolissa ensisijainen yhteydenottopaikka on aina oma terveyskeskus tai esimerkiksi työterveyshuolto. Kun oma terveysasema on kiinni, ja jokin terveyteen liittyvä akuutti asia mietityttää, voit soittaa Päivystysapuun kysyäksesi neuvoja. Sairaanhoitaja antaa sinulle kotihoito-ohjeita ja opastaa, miten sinun kannattaa seurata oireidesi etenemistä. Hän neuvoo myös, mihin kannattaa olla yhteydessä, mikäli tilanne muuttuu jollakin tapaa.

Päivystysavussa vastataan puheluihin jokaisena vuorokauden aikana. Puhelu on maksuton. Palveluun voi jättää takaisinsoittopyynnön, joka menee puhelujonossa samalle kohtaa kuin jos odottaisit puhelimessa vastausta. Takaisinsoittopyyntöihin siis vastataan sangen kohtuullisessa ajassa, pyynnöt eivät mene jonon hännille. Jätäthän vain yhden takaisinsoittopyynnön!

Soiten päivystysapua kehitetään

Numeroon 116117 on Soitessa vastattu jo vuodesta 2021 lähtien. Meidän täytyy kuitenkin lisätä numeron tunnettuutta alueellamme. Vuonna 2024 on käynnissä hanke, jolla pyritään lisäämään Soiten alueella asuvien tietoisuutta Päivystysavusta. Samalla myös Päivystysavussa työskentelevien sairaanhoitajien koulutusta ja perehdytystä lisätään. Tavoitteena on, että Päivystysapu 116117 tarjoaa entistä paremmin soittajan tarpeisiin vastaavaa, laadukasta terveysneuvontaa ja ohjaa soittajan yhden luukun periaatteella oikean palvelun piiriin.

Pitääkö sitten sen sormeen leikatun haavan kanssa mennä päivystykseen? Sormen haava vaatii päivystyskäynnin, mikäli haava on niin suuri, että se vaatii ompelua (pääsääntöisesti yli 2 cm). Ilman muuta päivystykseen kuuluu tulla myös, jos haavan saamisen jälkeen ei sormea pysty normaalisti liikuttamaan tai siinä on tuntopuutoksia. Aina haavan yhteydessä tulee myös tarkistaa, onko jäykkäkouristusrokote voimassa, etenkin jos haavaan on mahdollisesti mennyt jotakin likaa. Tarkempien hoito-ohjeiden saamiseksi soita 116117!

Tanja Isoaho
Sairaanhoitaja YAMK, hanketyöntekijä
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite, yhteispäivystys

Katso myös nämä