Asiakastietojen käsittely
Hoidon ja palvelujen turvallinen toteuttaminen edellyttää, että Soiten henkilökunnalla on ajan tasalla olevat, tarpeelliset tiedot potilas- ja asiakastiedoista. Asiakas voi itse vaikuttaa siihen, miten ja missä tiedot ovat hyödynnettävissä suostumusten ja kieltojen avulla.
Tämän sivun sisältö
Soitessa syntyneitä ja tallennettuja potilas- ja asiakasasiakirjoja saa luovuttaa vain asiakkaan suostumuksella tai tapauksissa, joista on erikseen säädetty laissa.
Potilas- ja asiakastiedot ovat salassa pidettäviä ja niiden käsittelyä valvotaan säännöllisesti. Asiakastietolain 784/2021 mukaan käyttöoikeuksien on perustuttava sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilön ja muun asiakas- ja potilastietoja käsittelevän henkilön työtehtävään ja annettavaan palveluun. Asiakastietojen käsittelyn perusteena on oltava tietoteknisesti varmistettu asiakas- tai hoitosuhde tai muu lakiin perustuva oikeus.
Soite on liittynyt valtakunnalliseen Kanta-palveluun sekä terveydenhuollon potilastietojen, että sosiaalihuollon asiakastietojen osalta. Omakanta-palvelussa Soiten asiakkaat voivat hallinnoida terveystietojensa ja reseptiensä käsittelyä luovutusluvalla ja kielloilla. Sosiaalihuollon tiedot ovat tulevaisuudessa nähtävissä Omakanta-palvelussa.
Puhelinasiointi
-
Asiakirjahallinto
Arkiston tietopalvelu (asiakas- ja potilasasiakirjat, valtakirjat, terveysaseman vaihto)
Soita: +358 40 653 4218PalveluajatPalveluajat
Ma–to 09:00–15:00
-
Asiakirjahallinto faksi
Faksi: arkiston tietopalvelu / keskussairaalan arkisto
Soita: +358 6 826 4475
Voit ottaa yhteyttä arkiston tietopalveluun myös sähköpostitse: kirjaamo.arkisto@soite.fi.