Monialainen yhteispalvelu – TYP
TYP-palvelun tavoitteena on edistää asiakkaiden osallisuutta yhteiskuntaan ja työmarkkinoille. Tavoitteena on edistää työllistymistä, koulutukseen hakeutumista ja ammatillisen osaamisen ylläpitämistä, työkykyisyyttä ja kuntoutumista sekä aktiivista otetta elämään.
Tämän sivun sisältö
Moniammatillisen tuen ja ohjauksen lisäksi TYP tarjoaa asiakkaille aktivoivia ja kuntouttavia palveluja. Tavoitteena on löytää sopiva työ, koulutus tai muu pidempiaikainen ratkaisu työttömyyteen.
Soiten alueella toimii Keski-Pohjanmaan TYP. Kokkolassa on oma toimipisteensä ja Jokilaaksoissa työtä tekevät Soiten sosiaalialan ammattilaiset.
TYP-palvelun tehtävät
TYP-palvelussa asiakas, kunta/Soite, TE-toimisto ja Kela yhdessä:
- arvioivat työttömien asiakkaiden palvelutarpeet
- suunnittelevat työllistymisen edistämisen kannalta tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet
- vastaavat työllistymisprosessin etenemisestä ja seurannasta
Verkostoyhteistyö muiden alueen toimijoiden kanssa on aktiivista.
Milloin asiakkaaksi?
TYP-palveluiden asiakkaaksi voi hakeutua, kun:
- työttömän työllistymisen edistäminen edellyttää kunnan/Soiten, TE-toimiston ja Kelan järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen yhteensovittamista.
- työmarkkinatukea on maksettu vähintään 300 päivää
- työttömyys on kestänyt yhdenjaksoisesti
- vähintään 6 kuukautta (alle 25 -vuotias)
- tai 12 kuukautta (25 vuotta täyttänyt)
Kartoitusjaksolla selvitettävät asiat
Kartoitusjaksolla selvitetään asiakkaan:
- ammatillinen osaaminen
- työllistymiseen vaikuttava elämäntilanne
- terveydentila
- työ- ja toimintakyky
Kartoitusjakson lopulla yhdessä asiakkaan kanssa laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma.
Monialainen työllistymissuunnitelma
Kunta/Soite ja TE-toimisto seuraavat suunnitelman toteutumista. Jos palvelutarve edellyttää Kelan tarjoamia kuntoutuspalveluja, Kela osallistuu suunnitelman laatimiseen, seurantaan ja tarkistamiseen.
Työllistymissuunnitelmassa sovitaan asiakkaan työllistymisen edistämiseksi tarpeenmukaisista palveluista. Palvelut voivat olla sosiaali- ja terveyspalveluja, julkisia työvoimapalveluja tai kuntoutuspalveluja sen mukaan, mitä näitä palveluita koskevassa lainsäädännössä säädetään.
Suunnitelmaa varten varatut ajat ja suunnitelmassa sovittuihin palveluihin osallistuminen sekä suunnitelman toteuttamisesta ilmoittaminen ovat velvoittavia. Asiakkuuden kestolle ei ole enimmäisaikaa. Palvelu päättyy, kun ei ole enää yhteispalvelun tarvetta esim. työllistymisen, koulutuksen aloittamisen tai eläkkeelle siirtymisen johdosta.
Puhelinasiointi
-
Palveluajat
Palveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Kokkolan TYP
Sosiaalityöntekijä
Soita: +358 40 804 2087Sosiaalityöntekijä
Soita: +358 40 804 2319Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 40 806 5348Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 44 780 9080Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 44 780 9082Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 40 806 5349Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 44 7809 0809PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Lestijokilaakson TYP (Kannus, Lestijärvi, Toholampi)
Sosiaalityöntekijä
Soita: +358 40 804 4700Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 40 804 2320Sosiaalityöntekijä
Soita: +358 40 804 2700PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Perhonjokilaakson TYP (Kaustinen, Veteli, Halsua, Perho)
Sosiaalityöntekijä
Soita: +358 40 804 5700Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 40 804 2178Sosiaaliohjaaja
Soita: +358 40 804 3700PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00