Den sektorsövergripande samservicen – TYP
Målet med den sektorsövergripande samservicen som främjar sysselsättningen (TYP) är att främja klienternas delaktighet i samhället och på arbetsmarknaden. Målet är att främja sysselsättning och att hjälpa med att söka sig till utbildning. Till målen hör dessutom att upprätthålla yrkeskompetensen och arbetsförmågan samt att främja rehabilitering och en aktiv inställning till livet.
Innehållet på denna sida
Utöver mångprofessionellt stöd och handledning erbjuder TYP klienterna aktiverande och rehabiliterande tjänster. Målet är att hitta ett lämpligt arbete, utbildning eller en annan långvarigare lösning till arbetslösheten.
I Soites område fungerar Mellersta Österbottens sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen. Det finns ett eget verksamhetsställe i Karleby, och Soites yrkesutbildade personer inom socialservicen utför arbetet i älvdalarna.
TYP-servicens uppgifter
Klienten, kommunen/Soite, TE-byrån och FPA gör tillsammans det följande:
- bedömer den arbetslösa klientens servicebehov
- planerar servicehelheter som är ändamålsenliga med tanke på att främja sysselsättningen
- ansvarar för att sysselsättningsprocessen framskrider och för att följa upp den
Nätverkssamarbetet med andra organisationer i området är aktivt.
När kan man bli klient?
Man kan bli klient inom TYP-servicen om:
- främjandet av den arbetslösas sysselsättning förutsätter att service som kommunen/Soite, TE-byrån och FPA ordnar samordnas
- när arbetsmarknadsstöd har betalats i minst 300 dagar
- eller när arbetslösheten har varat oavbrutet
- minst sex månader (under 25-åringar)
- eller 12 månader (klienter som fyllt 25 år)
Det som utreds under kartläggningsperiod
Under kartläggningsperioden utreds klientens:
- yrkeskompetensen
- hur livssituationen påverkar sysselsättningen
- hälsotillståndet
- arbets- och funktionsförmågan
Efter kartläggningsperioden utarbetas en sektorsövergripande sysselsättningsplan tillsammans med klienten.
En sektorsövergripande sysselsättningsplan
Kommunen/Soite och TE-byrån följer upp hur planen genomförs. Om servicebehovet förutsätter rehabiliteringsservice som FPA erbjuder, deltar FPA i att utarbeta, följa upp och justera planen.
I sysselsättningsplanen kommer man överens om service som behövs för att främja klientens sysselsättning. Det kan vara fråga om social- och hälsovårdsservice eller offentlig arbetskraftsservice. Dessutom kan det vara fråga om rehabiliteringsservice i enlighet med det som föreskrivs i lagarna som gäller denna service.
Tiderna som reserverats för planen är bindande. Det är obligatoriskt att delta i den service man kommit överens om i planen. Det är också obligatoriskt att informera om hur planen förverkligas. Det finns ingen maximal längd för klientskapet. Servicen slutar när det inte längre finns behov av samservice, t.ex. när klienten fått arbete, inlett en utbildning eller gått i pension.
Uträttande av ärenden per telefon
-
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättning, Perho ådal (Kaustby, Vetil, Halso, Perho)
Socialarbetaren
Ring: +358 40 804 5700Socialhandledare
Ring: +358 40 804 2178Socialhandledare
Ring: +358 40 804 3700ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen (TYP) (Kannus, Lestijärvi, Toholampi)
Socialarbetare
Ring: +358 40 804 4700Socialhandledare
Ring: +358 40 804 2320Socialarbetare
Ring: +358 40 804 2700ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen (TYP) i Kannus
Socialarbetare
Ring: +358 40 804 2700Socialhandledare
Ring: +358 40 804 2320ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen (TYP) i Karleby
Socialarbetare
Ring: +358 40 804 2087Socialarbetare
Ring: +358 40 804 2319Socialhandledare
Ring: +358 40 806 5348Socialhandledare
Ring: +358 44 780 9080Socialhandledare
Ring: +358 44 780 9082Socialhandledare
Ring: +358 40 806 5349Socialhandledare
Ring: +358 44 7809 0809ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00