Omavalvonta
Hyvinvointialueen ja palveluntuottajan omavalvonnalla varmistetaan, että hyvinvointialueen asukkaat saavat toimivat, oikea-aikaiset, lainmukaiset, laadukkaat ja turvalliset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa korostuu palveluyksikön oma vastuu toiminnan asianmukaisuudesta, palvelujen laadusta sekä asiakas- ja potilasturvallisuudesta. Tarkoituksena on, että asiakkaan palveluissa ja potilaan hoidossa esiintyvät epäkohdat ja palvelun/hoidon onnistumisen kannalta epävarmat ja riskiä aiheuttavat tilanteet tunnistetaan, ehkäistään ja korjataan riittävän aikaisessa vaiheessa.
Omavalvontaohjelma on strateginen asiakirja, jossa määritellään organisaation omavalvonnan menettelytavat. Omavalvontaohjelma tulee tehdä, mikäli palveluntuottajalla on useampi kuin yksi toimipiste. Yksityisen palveluntuottajan omavalvontaohjelman tulee kattaa kaikki yksityisen palveluntuottajan itse tuottamat ja alihankkijalta hankitut palvelut.