Egenkontroll
Välfärdsområdets och tjänsteleverantörens egenkontroll säkerställer att invånarna i välfärdsområdet får fungerande, högkvalitativ och säker social-, och hälsovård och räddningstjänster, i rätt tid och i enlighet med lagen.
Inom social- och hälsovården betonas serviceenhetens eget ansvar för verksamhetens ändamålsenlighet, servicekvalitet samt kund- och patientsäkerhet. Syftet är att brister i kundens tjänster och patientvården samt situationer som är osäkra och medför risk vad gäller tjänstens/vårdens effektivitet identifieras, förebyggs och åtgärdas i ett tillräckligt tidigt skede.
Egenkontrollprogrammet är ett strategiskt dokument som definierar organisationens rutiner för egenkontroll. Ett egenkontrollprogram ska utarbetas om tjänsteleverantören har mer än ett verksamhetsställe. En privat tjänsteleverantörs egenkontrollprogram ska omfatta alla tjänster som produceras av den privata tjänsteleverantören själv och som upphandlas från underleverantörer.